هفته گذشته درباره مهم‌ترین اختلالات جنسی در خانم‌ها صحبت کردیم و گفتیم اختلالات جنسی در خانم‌ها پدیده بسیار پیچیده‌ای بوده و درمان صحیح، نیازمند تشخیص صحیح است. همچنین اختلالات جنسی در خانم‌ها انواع مختلف دارد، ولی می‌تواند دارای دو منشأ عضوی یا ارگانیک و روحی روانی باشد. درباره عملکرد کلیتوریس نیز صحبت و اعلام کردیم مشکلات کلیتوریس، یکی از جدی‌‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۵۸
درمان نوعی اختلال جنسی زنانه

به گزارش جام جم، بزرگی بیش از حد لب‌های کوچک دستگاه تناسلی از دیگر اختلالات جنسی خانم‌هاست. از نظر آناتومی، شکل و قرارگیری لب‌های کوچک در خانم‌ها بسیار متفاوت است. لب‌های کوچک معمولا غیرقرینه هستند. آنها ممکن است با لب‌های بزرگ کاملا پوشانده و دیده نشوند یا این که قابل رویت باشند. در میان این گروه، آنهایی که به صورت مادرزادی دچار ابهام در دستگاه تناسلی بوده‌اند و یک گروه دیگر که از نظر ژنتیک خانم هستند و به علت تغییرات مرضی در لب‌های کوچک فرج، در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شوند.

اختلالات آناتومیک در لب‌های کوچک فرج زیاد است که شایع‌ترین آنها بزرگی بیش از حد و خارج از مقدار طبیعی است. باید به خاطر داشت مختصر بزرگی لب‌های کوچک هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و نیازمند اقدام خاصی نیست و فقط بزرگی بیش از حد است که سبب مداخله با فعالیت‌های روزانه و روابط زناشویی می‌شود. عوارض بزرگی بیش از حد لب‌های کوچک دستگاه تناسلی عبارتند از: احساس درد با پوشیدن لباس‌های زیر چسبناک، ایجاد مزاحمت و درد هنگام فعالیت ورزشی، مزاحمت در حین رابطه جنسی به علت تا شدن، ایجاد ظاهر نامناسب و استرس روانی.

برای درمان بزرگی بیش از حد لب‌های کوچک دستگاه تناسلی، یک عمل جراحی به نام لابیا پلاستی لب‌های کوچک وجود دارد که در آن با جراحی از اندازه لب‌های کوچک کاسته می‌شود. البته برای این عمل جراحی روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال،‌ معمولا همکاران متخصص زنان و زایمان مقدار زیادی لب‌های کوچک را می‌برند و لبه‌های آن را به هم می‌دوزند. این موضوع باعث می‌شود،‌ شکل و رنگ طبیعی لب‌های کوچک آسیب ببیند.

بریدن یک تکه از لبه لب کوچک اولین و قدیمی‌ترین روش و در کشور ما نیز مرسوم است. البته این روش دیگر منسوخ شده چون سبب ظاهر نامناسب فرج می‌شود و احتمال آسیب به اعصاب وجود دارد. برداشتن بخشی از وسط لب کوچک روش دیگری است که در آن یک تکه از ضخیم‌ترین قسمت لب کوچک با جراحی برداشته می‌شود. البته در این روش نیز تکه‌ای کامل از لب کوچک برداشته می‌شود و احتمال آسیب به اعصاب وجود دارد. در این میان، مناسب‌ترین روش لابیاپلاستی همان زدپلاستی است که باید توسط متخصص انجام شود. این در حالی است که معمولا هر نوع اصلاح لازم

در آناتومی دستگاه تناسلی در یک جلسه انجام می‌شود. گاهی یک پوست اضافی سبب پوشانده شدن کلیتوریس و ایجاد اشکال در رابطه زناشویی می‌شود که همزمان با عمل لابیاپلاستی می‌توان آن را اصلاح کرد. در این موارد انجام عمل لابیاپلاستی ممنوع است: وجود عفونت، وجود سرطان، در خانم‌های سیگاری (چون ترمیم محل عمل با مشکل مواجه می‌شود.)

ممکن است به صورت مادرزادی با گذشت زمان یا در اثر حوادث مختلف واژن متحمل تغییراتی شود که آنها را نیز می‌توان با جراحی اصلاح کرد. خوانندگان محترم توجه داشته باشند که فرد باید از نظر علم پزشکی به تشخیص پزشک دارای مشکل باشد و این مشکل در زندگی روزمره وی اختلال ایجاد کرده باشد تا تحت اعمال جراحی فوق قرار گیرد.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها