فرار به جلوی ترامپ با محوریت اتباع زندانی

در حالی که ایرانیان زیادی به اتهامات واهی توسط دولت آمریکا و یا به درخواست این کشور در زندان به سر می‌برند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با فرار به جلو در بیانیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را نسبت به آزادی اتباع آمریکایی که در ایران در زندان هستند تهدید کرد.
کد خبر: ۱۰۵۴۰۷۵

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده که ایران در صورت عدم آزادی شهروندان آمریکایی با تبعات جدی و جدید مواجه خواهد شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه کاخ سفید گفت: اظهارات کاخ سفید، چون همیشه مصداق دخالت در امور داخلی ایران و امری غیرقابل قبول و مردود است.

وی همچنین افزود: براساس اعلام مقامات قضایی کشور، افرادی که در بیانیه کاخ سفید به نام آنها اشاره شده است، براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران دارای اتهاماتی هستند که طبق قانون به آنها رسیدگی می‌شود. همچنین همانگونه که بارها به مقامات آمریکایی اعلام شده است فردی به نام رابرت لوینسون سال‌ها پیش به ایران سفری داشت که پس از ترک خاک ایران هیچگونه اطلاع جدیدی از سرنوشت وی در اختیار جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رویه نادرست و خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دولت ایالات متحده آمریکا در تهدید سایر کشورها و دخالت در امور داخلی آنها، گفت: اینگونه تهدیدات، ناشی از ماهیت مداخله جویانه و خوی سلطه طلبی دولت آمریکا است و ملت انقلابی ایران سابقه‌ای طولانی و تجربه‌ای غنی در عدم پذیرش زورگویی و مقابله با چنین رفتارهای خصمانه دارد.

پیگیری ایران برای آزادی اتباع کشورمان در آمریکا

در عین حال، این نکته را نباید از نظر دور داشت که بیانیه کاخ سفید در حالی صادر شده است که آمریکا تعداد زیادی از اتباع کشورمان را با ادعاهای مختلف، بازداشت کرده و این موضوعی است که در حاشیه نشست کمیسیون مشترک در وین از سوی تیم ایرانی مورد رایزنی قرار گرفت.

عباس عراقچی در همین زمینه گفت: همچون روال گذشته ما معمولا از فرصت دیدار با آمریکایی‌ها استفاده می‌کنیم و از بعد مسائل انسانی به موضوع ایرانیانی که توسط آمریکا در آمریکا یا کشورهای دیگر به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند می‌پردازیم و این موضوع را مطرح می‌کنیم. اخیرا تعدادی از ایرانیان در کشورهای دیگر به درخواست آمریکا دستگیر شدند که ما این موارد را منتقل کرده و اعتراض کردیم و خواهان آزادی آنها شدیم.

دکتر نوذر شفیعی، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به بازداشت برخی از ایرانیان با درخواست آمریکا گفت: روابط ایران و آمریکا خصمانه است و هر دو در روابطشان هیچ‌گونه همکاری برای هم قائل نیستند و هر دو کشور براساس مسائل سیاسی با هم برخورد می‌کنند بنابراین رفتار اتباع هریک از این کشورها در کشور دیگر ممکن است جنبه امنیتی پیدا کند.

شفیعی گفت: پیام عراقچی به آمریکا در ارتباط با آزادی ایرانیان بازداشت شده این است که اگر آن کشور در پی آزادی اتباع کشورش است در مقابل ایران نیز چنین انتظاری دارد. وی در عین حال معتقد است جمهوری اسلامی ایران از دو طریق سیاسی و قضایی می‌تواند موضوع آزادی بازداشت‌شدگان ایرانی را پیگیری کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایران می‌تواند از طریق سیاسی که همان راه دیپلماسی است موضوع را پیگیری کند یا از طریق قضایی یعنی در اختیار گرفتن وکیل موضوع را پیگیری کند. وی ادامه داد: راه‌حل اول به میزان تعامل با آمریکا بستگی دارد اما راه حل دوم فنی است و بخش کنسولی ما می‌تواند مطابق با قوانین داخلی آن کشور و قوانین بین‌المللی نسبت به اثبات بی‌گناهی بازداشت‌شدگان اقدام کند و یا حتی در صورت مرتکب شدن جرمی از سوی آنها با پرداخت جریمه موضوع را حل و فصل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها