بلافاصله بعد از وارد شدن داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید، چون گاز اولیه که از کولر خارج می‌شود، سمی و سرطانزاست. پس با ورود به خودرو پنجره‌ها را پایین بکشید و صبر کنید تا هوای داخل تغییر کند. چند دقیقه گذشته، با خیال راحت می‌توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید و از هوای مطبوع و خنک لذت ببرید!
کد خبر: ۱۰۵۱۲۸۴

این پیغام روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی است که مدام دست به دست می‌شود.

اما واقعا منشا علمی دارد؟ آیا باید به این توصیه که گویا نتیجه بررسی‌های دانشمندان اهل توکیو هم هست، عمل کنیم؟

براساس تحقیقات صورت گرفته، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای ماشین از خودشان گاز بنزن ساطع می‌کنند که بسیار سمی و سرطانزاست.

علاوه بر سرطانزایی، گاز بنزن به استخوان‌ها آسیب می‌رساند (مسمومیت استخوانها) و همچنین باعث بروز انومیا (نوعی سرطان خون مربوط به گلبول‌های قرمز خون) و کاهش سطح گلبول‌های سفید بدن می‌شود.

همچنین تماس طولانیمدت با این گاز سمی، باعث ابتلا به لوسمی (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلبول‌های سفید خون) و در مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان، باعث سقط جنین در خانم‌ها خواهد شد.

میزان قابل قبول بنزن در هوای آزاد، حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع است در حالی که بنزن داخل یک خودروی پارک شده با پنجره‌های بسته بین 200تا 400 میلی گرم است.حالا اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 16 درجه سانتی‌گراد پارک شده باشد، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین 2000 تا 4000 میلیگرم بالا می‌رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول است. با این حساب، افرادی که سوار خودرویی با پنجره‌های بسته می‌شوند، به طور اجتناب ناپذیر در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می‌گیرند‌. بهترین راهکار این است که پس از سوار شدن داخل خودرو، پنجره‌ها و در خودرویتان را باز کنید و چند دقیقه‌ای اجازه دهید، هوای سمی انباشته شده داخل خودرو خارج شود .به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید. حالا می‌توانید از کولر ماشین بدون نگرانی استفاده کنید.

ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست‌. بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم برای بیشترین بهره‌گیری از سرمای کولر ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو، میزان قارچ‌ها و آلودگی‌ها هوا را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها