تنوع بخشیدن به اقتصاد و رهایی از اقتصاد نفتی، یکی از چالش‌های اقتصادی در آنگولاست. توسعه صنعت گردشگری و بهره‌برداری از اقتصاد کشاورزی از راهکارهای کشور برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت است. این کار به نوسازی زیرساخت‌ها و انرژی و همچنین جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیاز دارد.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۲۳

طبق گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2017، آنگولا یکی کشورهایی است که از نظر روند جذب سرمایه‌گذاری در رتبه بالا قرار دارد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی در یک نکته اتفاق نظر دارند: الان بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است، چراکه این ارزش بازار تا سال 2045 میلادی دوبرابر خواهد شد.

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم

برخی سرمایه‌گذاران بخوبی متوجه این موضوع شده‌اند، الیزابت دیاس دوس سانتوس، یکی از این افراد است. او 25میلیون دلار در کارخانه فرآوری ماهی، موسوم به سولمار سرمایه‌گذاری کرده است. این نوع تولید زنجیره‌ای در آنگولا منحصر به‌فرد است. در این کارخانه که از اکتبر سال گذشته به راه افتاده از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌شود.

الیزابت دیاس دوس سانتوس می‌گوید: مهم است کارآفرینان به بخش‌های غیرنفتی اقتصاد آنگولا هم توجه کنند. کشوری هستیم با منابع فراوان و مثلا در همین حوزه کار من، همه اقدامات مسئولانه و همراه با احترام متقابل و شفافیت است و با به‌کارگیری فناوری‌های جدید، تنوع اقتصادی به وجود می‌آید که به ما امکان می‌دهد در بازارهای جهانی برای خودمان جایی باز کنیم.

120 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند. تاسیس این کارخانه، هم اقتصاد بخش ماهیگیری را به حرکت درآورده و هم 50 هزار شغل در کل کشور ایجاد کرده است.

الیزابت دیاس دوس سانتوس در این باره می‌گوید: ماهیگیری در آنگولا از اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. باید از این حوزه حمایت کنیم. 40درصد سهمیه در شرکت ما به ماهیگیران محلی و سنتی اختصاص دارد.

بجز بخش ماهیگیری، در حوزه‌های دیگر هم در آنگولا روند جذب سرمایه رو‌به‌بهبود است. کارخانه عظیم فولادسازی آنگولا-که دو سال پیش در شمال لواندا، پایتخت با سرمایه 350 میلیون دلاری به راه افتاد ـ در کل کشور منحصر به‌فرد است.

لوئیس سیلوا، مدیر کیفیت این کارخانه می‌گوید: فولاد یکی از کالاهای اساسی برای رشد اقتصادی در هر کشوری است چون تقریبا همه جا کاربرد دارد، هم در ساخت‌و‌ساز، هم در راهسازی و هم در سدسازی.

ظرفیت تولید این کارخانه بسیار زیاد است: 500هزار تن در سال که بیش از دوبرابر تقاضا در آنگولاست. هدف این است که کالاها بسرعت صادر شود. این کار تحولی در کشوری است که بیشتر بر واردات تکیه دارد.

جورج فایز شوکایر، مدیر عامل کارخانه فولاد آنگولا می‌گوید: منابع موجود در آفریقا را به کار می‌گیریم و آنها را توسعه می‌دهیم، کالا تولید و آن را صادر کنیم. نه این که منابع و مواد خام را به خارج صادر کنیم و کالاهای ساخته شده را وارد کنیم. این کار با عقل جور در نمی‌آید.

این کارخانه برای 550 نفر، فرصت شغلی و دوره آموزشی فراهم کرده است‌. همین‌طور برای صنایع برق و آب منطقه هم فایده داشته است، چون کارخانه به خط فشار قوی نیاز دارد و همین طور لازم بود آب برای کارکرد ماشین آلات به کارخانه هدایت شود.

لوییس دو سیلوا در این باره می‌گوید: نرخ بیکاری پنج سال پیش، 70 درصد بود، اکنون به 20 درصد رسیده است. این کاهش نرخ فقط نتیجه اشتغال مستقیم نیست و بسیاری از شغل‌ها به شکل غیرمستقیم ایجاد شده است.

از نظر مدیر عامل این کارخانه، سرمایه‌گذاری، یک پروژه فردی نیست بلکه همه مردم در آن شریک هستند. وی در این باره می‌گوید: نمی‌توانید در کشوری تازه و میان مردمی که نمی‌شناسید سرمایه‌گذاری کنید. باید جای پای خودتان را محکم کنید. نمی‌شود بیایید و بگویید من ثروت دارم و چنین و چنانم. باید جمعیت محلی را به سوی خودتان جذب کنید. پروژه‌ای که می‌خواهید اجرا کنید، یک پروژه فردی نیست، بلکه پروژه‌ای مشترک با مردم است.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی

آنگولا، سرمایه‌گذاران جوان راهم جذب می‌کند. اصلاحات زیادی شده تا هم برای شهروندان آنگولا و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی محیط بازرگانی بهبود یابد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت شود.

الیزابت دیاس دوس سانتوس معتقد است برای تقویت اقتصاد کشور به تعامل با اقتصاد جهانی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی هم نیاز دارد. وی در این باره می‌گوید: آنگولا، اقتصادی جوان و بکر دارد. جهانی شدن اقتصاد، این نوع روابط و این تغییرات و یافتن شرکای استراتژیک را برای ما ضروری می‌کند. اگر این دیدگاه را نداشته باشیم، این خطر وجود دارد که تقویت اقتصادمان دچار مشکلات و پیچیدگی شود. یا باید درهای کشور را به سوی جهان باز کنید، یا درها را ببندید و در نتیجه نابود می‌شوید.

پیش از سرمایه‌گذاری، شناخت خوب از کشور آنگولا لازم است. از نظر جورج فایز شوکایر، یکی از کلیدهای موفقیت یافتن همکار و شریکی است که قبلا جای پای خود را در آنگولا محکم کرده است.

او می‌افزاید: امروز کارآفرینان کارآزموده داخلی و خارجی داریم که می‌توانند در یافتن بازارهای تازه و دستیابی به بازارهای منطقه‌ای به شما کمک کنند، چون آنگولا در سال‌های آینده توان رقابت در بازارهای منطقه‌ای را خواهد داشت.

از نظر استراتژیک موقعیت آنگولا به گونه‌ای است که می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را هم به سوی خود جلب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها