جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره آب‌های خلیج فارس و متعلق به استان هرمزگان است. صحبت از زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جزیره را به وفور شنیده‌ایم. جاذبه‌های بیشمار این جزیره‌ در کنار فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی‌اش باعث شده گردشگران تمایل زیادی برای سفر به این جزیره زیبا داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۹۶۲۴

البته ظرفیت‌های گردشگری قشم، به اندازه همسایه او یعنی کیش معرفی نشده بنابراین در یک نگاه مختصر به معرفی برخی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این جزیره پرداخته می‌شود.

صنایع دستی

صنایع دستی در شهرهای ایران به نسبت محیط جغرافیایی متفاوت است.این تفاوت ها باعث شده تا ایران غنی ترین صنایع دستی را در خود جا ی دهد.از صنایع دستی قشم می توان خوس دوزی و شک بافی ، حصیر بافی ، سبد بافی، ساخت اشیاء کاربردی با استفاده از سیس خرما ، گرگوربافی ، ساخت زینت آلات با صدف ، تندیس های دریایی ، برقع سازی ، دست ساخته های چوبی ، آهنگری سنتی ، قلاب بافی و عروسک سازی نام برد .

خوس دوزی

خوس دوزی یکی از انواع سوزن دوزیهاست که تاریخ مشخصی ندارد و آنچه مسلم است این هنر در زمان صفویه در بندرعباس و بلوچستان از رونق بیشتر برخوردار بوده است . بعد از دوره صفویه در پیشرفت این سوزن دوزی قدم های موثری برداشته شد و این هنر به جالب ترین وجهی نمودار گردیده. از این هنر بیشتر برای تزئین، پرده های توری، روسریهای توری و استفاده می شود . نقوشی که بیشتر در خوس دوزی مورد توجه است نقوش ستارگان بشکل 6 پر، 8 پریا 12 پر می باشد. نوع نخی که در خوس دوزی مورد استفاده قرار می گیرد، نقده طلایی یا نق ره ای می باشد . در این سوزن دوزی با توجه به ساده بودن طرحها، احتیاجی به طراحی و نقش اندازی روی پارچه نیست، بلکه هنرمند با سلیقه و ذوق خود خود شروع به سوزن دوزی می کند. در این نوع سوزن دوزی پشت روی پارچه معمولا یکنواخت بوده و از تلالو خاصی برخوردار می باشد. کار دوخت در این سوزدوزی به طریقه ای است که نخ نقده را به انتهای سوزن نخ کرده ای قلاب کرده، سپس طرح را روی پارچه توری می دوزند این دوخت علاوه بر استان کردستان و هرمزگان و در بلوچستان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

صنایع دستی دریایی

به هنگام جزر و مد دریا، مقدار زیادی از انوع صدف‌ها، حلزون‌ها و بقایای آبزیان خلیج فارس در سواحل جزایر متعدد این خلیج (کیش، ابوموسی، لارک، قشم هرمز و...) می‌ریزد. اهالی بومی و خوش‌ذوق منطقه آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و از آن‌ها انواع تابلو نقش برجسته، آویز، پرده، زیورآلات مجسمه‌ها و اشیای گوناگونی می‌سازند. مواد اولیه‌ مصرفی شامل پوسته‌ی حلزون‌ها، صدف‌ها، استخوان ماهی، گوش ماهی و مرجان است و برای اتصال قطعات انتخاب شده از چسب بی‌رنگ استفاده می‌کنند.

نان تموشی و نان‌های محلی

در قشم، بیش از 20 نوع نان محلی پخته می‌شود که یکی از مشهورترین آن‌ها نان تموشی است. برای پختن نان تموشی، ابتدا خوب تابه را داغ می‌کنند و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه‌ای از خمیر درست شده را با دست برمی‌دارند و لایه‌ی نازکی روی تابه پهن می‌کنند.

روی آن پنیر یا تخم مرغ می‌ریزند و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می‌خورند. علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم می‌توان خورد که آن هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایران است. سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج تهیه می‌کنند و با نان‌های محلی می‌خورند. از دیگر نان‌های خوش‌طعم قشم باید از نان رخنه، نان دستی که نان مردم محلی قشم است، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان کروسی یاد کرد.

جنگل زیبای حرا

جنگل های دریایی یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت هستند. در این جنگل ها درختانی در ناحیه جذر و مدی زیست می کنند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند.

عده ای عقیده دارند این درختان طی سالیان دراز تکامل، از دست آسیب های آدمی، به بستر گلی سواحل و آب شور دریا پناه برده اند. این جنگل ها بیشتر از درختانی تشکیل شده اند که حرا نام دارند. حرا گونه ای درخت مانگرو است که در سواحل شمالی قشم به کثرت و فراوانی دیده می شود. این درخت در زبان لاتین به نام ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف شهیر ایرانی نامگذاری شده است.این درختچه در سواحل و مرداب های ساحلی مصر، عربستان و سواحل جنوب ایران دیده می شود. به این گیاه در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر و در بعضی از نقاط، تول گفته می شود. به عربی نیز آن را شوری و شوره می نامند.

پارک کروکودیل‌ها

پارک کروکودیل جزیره قشم یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر سوزا در جزیره قشم قرار دارد.

پارک کروکودیل نوپَک به عنوان اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل (تمساح) در خاورمیانه، در زمستان سال 1389 خورشیدی در پارک ساحلی شهر سوزا با مساعدت سازمان منطقه آزاد قشم و با ورود 8 کروکودیل از کشور مالزی راه اندازی شد و در حال حاضر از نظر نوع حیواناتی که در آن نگهداری می شود، در نوع خود در ایران منحصر به فرد است.

کروکودیل های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور می باشند که به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی در جهان شناخته می شوند.در این مزرعه علاوه بر پرورش کروکودیل ها، تحقیقات جامعی در خصوص زندگی این جاندار انجام می گیرد و بازدیدکنندگان این مجموعه می توانند با نحوه زیست کروکودیل ها، تخم گذاری و تولد بچه کروکودیل ها آشنا شوند و اطلاعات لازم در خصوص این جاندار را از طریق راهنمایان مجرب کسب نمایند.

ضرب‌المثل‌ها

ضرب المثل های متفاوتی با گویش های خاص هر منطقه وجود دارد قشم نیز ضرب المثل های خاص خودش را دارد.

ـ ” بگو با دار تا بشنود دیوار“ (به در بگو تا دیوار گوش کند).

(ـ ”خیار از دو گرگه، پیدان، گندم از سروهوش“

یعنی: بوته خربزه و خیار وقتی دو برگ می‌شود و خوشه‌اش معلوم می‌شود که محصول آن خوب خواهد شد یا نه. این ضرب‌المثل را وقتی می‌گویند که می‌خواهند درباره آینده کودک یا چیزی یا کسی صحبت کنند.

ـ ”دشتی چه ادن از حال کشتی!“

یعنی: کسی که در دشت و بیابان بوده است چه اطلاعاتی از وضع کشتی و دریا دارد.

(این مثال را درباره کسی می‌گویند که در یک کار تجربه نداشته و در آن کار دخالت می‌کند).

ـ ”درخت بگین و سایه طلب“

یعنی: درخت را نگاه کن و آنگاه انتظار سایه داشته باش.

روستای سلخ و کارگاه های لنج سازی

یکی از روستاهای مهم شرق جزیره قشم، حدود 70 کیلومتر از شهر قشم فاصله دارد. روستایی که نامش را از شغل مردهایش گرفته است. سلخ به معنی قصابخانه است. وقتی زمان شکار می رسد، مردان شجاع این روستا سلاح و ابزار خود را برداشته و به شکار کولی کر (کوسه ناشنوا) می روند. بعد شکار خود را به جزیره می آوردند از جگرش روغنی می گرفتند که برای ساخت لنج بسیار مهم بوده و از پودرش به عنوان کود استفاده می کردند.

هنگامی که به این روستای ساحلی می رویم علاوه بر تمام زیبایی های خود روستا و فرهنگ جالب مردمانش باید سری هم به کارگاه های لنج سازی بزنیم، حرفه ای که نسل به نسل و از پدر به پسر در این روستا گشته و هنوزم که هنوزه یکی از جالب ترین شغل های استان هرمزگان به شمار می رود. لنج ها قایق های هستند که به وسیله ابزاری ساده چوبی با مهارت تمام ساخته می شوند و از قدیم باربری و صیادی به وسیله آن ها انجام می شده و نقش مهمی در امرار معاش مردم روستا داشته است.

دره ستاره

دره ستاره ها،یکی از شگفتی های طبیعی جزیره قشم است که بعضی از بومی های جزیره تصور می کنند موجودات ناشناخته ای آنجا زندگی می کنند در ساحل جنوبی جزیره قشم،یکی از شگفتی های طبیعی ایران زمین را می توانید مشاهده کنید؛ دره ستاره ها.برجستگی ها و برآمدگی هایی دراین منطقه وجود دارد، همچنین تندیس ها،دیواره ها،وستون هایی که دست هیچ انسانی آنها را نساخته و ساخته و پرداخته طبیعت اند.

درباره دره ستاره ها در جزیره قشم،چندین نظر علمی و غیرعلمی وجود دارد. نظر علمی می گوید که این دره،2میلیون سال سن دارد و متعلق به دوره زمین شناسی سنوزوئیک است. شکل های عجیب و غریب زمین در این دوره هم ،به خاطر فرسایش خاک و سنگ و ماسه بوده که در دراز مدت ،باد و باران و رگبارهای موسمی زمین را به این شکل در آورده اند، طوری که به نظر می رسد از دل زمین ،صخره ها و عارضه هایی با شکل های عجیب و غریب بیرون زده اند.

اما بومی ها عقیده ای دیگری دارند؛ آنها فکر می کنند که ستاره یا ستارگانی از آسمان افتاده اند و شدت برخورد آنها با زمین باعث پیدا شدن این شکل های عجیب و غریب شده. کافی است که از شهر قشم،به سمت ساحل جنوبی جزیره حرکت کنید تا به روستای «برکه خلف»برسید.

چسبیده به این روستا،این فرسایش شگفت انگیز زمین در طول زمان را می توانید مشاهده کنید.حتی تابلویی هم در ورودی دره ستاره ها نصب کرده اند، عقیده مردم محلی را درباره این دره درج کرده است؛ «دره ستاره ها که اهالی بومی به آن ستاره افتاده یا استاره کفته هم می گویند، از زیباترین جلو های فرسایش در جزیره پهناور قشم است. اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین ،خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدیده آمده است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها