این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت 22 روی آنتن شبکه شما می‌رود

صدای شهرستانی‌ها را از «سروستان» بشنوید

برنامه «سروستان» به صورت زنده با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با رویکرد معرفی ظرفیت‌های کلان استان، بررسی مشکلات و فعالیت‌های صورت گرفته در سطح هر استان از شبکه شما پخش می‌‌شود. این برنامه هر هفته سه‌شنبه‌ها به تهیه‌کنندگی مهدی خدایی و با اجرای ناصر خیرخواه ساعت 22 روی آنتن شبکه شما می‌رود و در فواصل برنامه گزارش‌های مردمی نیز پخش می‌شود. مجری این برنامه با طرح سوالات، هم پیگیر مطالبات مردمی است و هم فرصت را در اختیار نمایندگان می‌گذارد تا ظرفیت‌های استان را معرفی کنند. این برنامه در راستای توجه شبکه شما نسبت به تولید برنامه‌های تلویزیونی با موضوع گردشگری تولید و پخش می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۳۰۶

به همین بهانه درباره شکل‌گیری و اهداف سروستان با تهیه کننده و مجری برنامه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

تریبونی در اختیار نمایندگان مجلس

مهدی خدایی، تهیه‌کننده سروستان درباره چگونگی تولید و شکل‌ گیری این برنامه به جام‌جم گفت: بعد از انتصاب دکتر علی‌عسکری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما، اعضای مجمع نمایندگان استان نزد ایشان آمدند و این مساله را مطرح کردند که تریبونی ندارند تا ظرفیت‌های متعدد و متنوع استان‌ها را اطلاع رسانی کنند. به همین دلیل دکتر دارابی پیرو تاکید دکتر علی‌عسکری دستور تولید برنامه‌ای با این محوریت را دادند تا نمایندگان استان‌های مختلف در آن حضور پیدا کرده و دغدغه‌ها و ظرفیت‌های کلان استان‌ها را مطرح کنند.

وی ادامه داد: برای تولید برنامه از ایده‌های دکتر دارابی بسیار بهره برده‌ایم تا بتوانیم برنامه مردمی روی آنتن بفرستیم و مورد توجه مردم قرار بگیرد. خوشبختانه تا امروز هم با اقبال مردم روبه‌رو شده‌ایم و این نشان می‌دهد برنامه در میان مخاطبان جا افتاده و پیگیر هستند.

خدایی عنوان کرد: در این برنامه نمایندگان دغدغه‌های هر استان را از زبان خودشان طرح می‌کنند. برنامه سروستان به مدت 75 دقیقه هر سه‌شنبه پخش می‌شود. هر هفته از سه نفر از اعضای مجمع نمایندگان استان دعوت می‌شود در برنامه حضور یافته و ضمن معرفی ظرفیت‌های کلان استان، پاسخگوی دغدغه‌های مردمی هم باشند.

این تهیه‌کننده با اشاره به بخش‌های مختلف برنامه توضیح داد: در فواصل برنامه آیتم‌های مختلفی پخش می‌شود که به معرفی ظرفیت‌های استان اختصاص دارد. همچنین ارتباط تلفنی با دبیر حوزه اقتصاد مقاومتی که رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان است، برقرار می‌کنیم و وی روی خط درباره دغدغه‌ها و دستاوردها به مدت ده دقیقه صحبت می‌کند و اگر نمایندگان هم از او سوال دارند، می‌توانند بپرسند.

وی در پاسخ به این سوال که در این برنامه تا چه میزان پیگیر مطالبات مردمی هستید، توضیح داد: ما برنامه برای مخاطب می‌سازیم و به عنوان یک برنامه‌ساز موظف هستیم پیگیر سلایق، دغدغه‌ها و نیاز مخاطبان باشیم. با توجه به این مساله، یکی از آیتم‌های برنامه اختصاص به گزارش‌های مردمی دارد و در این گزارش‌ها از مردم می‌خواهیم مطالباتشان را مطرح کنند و نمایندگان هم پاسخگوی دغدغه‌های مردمی باشند.

خدایی درباره انتخاب ناصر خیرخواه به عنوان مجری برنامه توضیح داد: تهیه‌کننده باید مجری را متناسب با فضا و محتوای برنامه انتخاب کند تا شاهد یک اجرای معقولانه باشیم. ناصر خیرخواه، مجری کارشناس برنامه است و 20 سال سابقه اجرا دارد. او از مجریان با سابقه حوزه اقتصاد سیما محسوب می‌شود. در عین حال، یکی از مجریان و تهیه‌کنندگان با سابقه برنامه‌های مجلس نیز هست. در رادیو اقتصاد یک برنامه اقتصادی دارد و توسعه کلان را پیگیری می‌کند. با توجه به تجربیاتی که خیرخواه دارد بهترین گزینه برای اجرای برنامه سروستان است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که زنده بودن برنامه تا چه میزان به افزایش مشارکت مردمی کمک کرده است، عنوان کرد: سامانه پیامکی 30000909 را برای مشارکت مردم با برنامه برقرار کرده‌ایم. ضمن این که یک روز قبل و حین برنامه زیرنویس می‌شود که نمایندگان کدام استان در برنامه حضور دارند و مردم می‌توانند سوالاتشان را به برنامه ارسال کنند. تلاش کرده‌ایم برنامه کاملا مردمی باشد تا دغدغه آنها را از نمایندگان مطالبه کنیم.

وی ادامه داد: نگاه ویژه شبکه شما به مبحث گردشگری است و ما در این برنامه به اماکن گردشگری استان‌ها هم می‌پردازیم و مطالبات این حوزه را هم پیگیری می‌کنیم.

بازخوردهای خوب مردمی

ناصر خیرخواه، مجری درباره پذیرش اجرای سروستان که تنها برنامه زنده تلویزیون است که با حضور نمایندگان مجلس پخش می‌شود، توضیح داد: کار من اجراست و با علاقه کارم را انجام می‌دهم. در این سال‌ها تجربه اجرای برنامه‌های متفاوت را کسب کرده‌ام و همیشه تلاشم این بوده کارم را درست انجام بدهم. 18 سال در رادیو ایران اجرای برنامه خانه ملت را به عهده داشتم و 12 سال برنامه راه شب را اجرا کردم. در مجموع، اجرای برنامه‌های ممتاز را کم نداشته‌ام و از این که مسیرهای متفاوت را در حوزه اجرا تجربه کرده‌ام، خوشحالم.

وی ادامه داد: از آنجا که قبلا تجربه چنین اجراهایی را با حضور نمایندگان مجلس داشته‌ام، کاملا با روحیات نمایندگان مجلس آشنا هستم. هدفم در این برنامه پیگیری مطالبات مردمی است. امیدوارم بتوانم به سهم خودم این کار را به نحو مطلوب انجام بدهم.

این مجری با اشاره به بازخورد خوب مردمی توضیح داد: با این که من از قبل با شبکه شما آشنا نبودم، اما برنامه سروستان خیلی خوب در این شبکه دیده شده است. واکنش دانشجویانم و مردم هم خیلی خوب است. خوشحالم زحمتی که برای برنامه کشیده شده به ثمر نشسته و مردم هم پیگیر هستند.

پیگیری مسائل مردم روستا

خیرخواه درباره این که در برنامه سروستان هر هفته خودش مطالعه می‌کند یا تحقیق و مطالعه به عهده گروه تحقیقاتی برنامه است، توضیح داد: هم خودم تحقیق می‌کنم و هم از تحقیقات برنامه استفاده می‌کنم. مطالعه، لازمه کار مجری است و اگر مجری اطلاعاتش را به روز نکند، مسلما نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. سعی می‌کنم در حوزه‌های مختلف اطلاعاتم را به روز کنم تا در این حوزه‌ها با نمایندگان گفت‌وگویی مفید داشته باشم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های خودم پیگیری مسائل مردم روستاست. به همین دلیل در شروع احوالپرسی از نمایندگان درباره مردم روستا می‌پرسم و از نمایندگان می‌خواهم گزارشی از روستاها بدهند. به نظرم باید مطالبات مردم روستا را جدی بگیریم، چون زیر ساخت هر استان محسوب می‌شوند. البته قضاوت نهایی به عهده مردم است، اما همه عوامل تلاش خودشان را برای بهتر بودن برنامه انجام می‌دهند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها