سلامت در خانه و آشپزخانه

راهنمای خرید کله پاچه و احشای دام

بسیاری از خانواده‌ها هنگام خرید کله و پاچه، سیرابی و شیردان یا امعا و احشایی چون دل و جگر و قلوه دام، برای تشخیص سالم و بهداشتی بودن آن نمی‌دانند به چه علائمی توجه کنند و به چه نشانه‌هایی مشکوک شوند. در این نوشتار به مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید فرآورده‌های جانبی دام مورد توجه قرار گیرد، می‌پردازیم .
کد خبر: ۱۰۴۴۱۶۶

اولین نکته‌ای که باید در اولویت قرار دهید، این است که تمام فرآورده‌های دام را از مراکز مجاز و مورد تائید سازمان دامپزشکی و ترجیحا در بسته‌بندی‌های بهداشتی تهیه کنید و از خرید فرآورده‌های غیر‌مجازی که در شرایط نامساعد بهداشتی، خارج از یخچال، به صورت روباز، در کنار خیابان‌های پر رفت و آمد و در مجاورت حشرات موذی عرضه می‌شود، اجتناب کنید .

در ارزیابی کله باید ظاهر آن فاقد برجستگی و ضایعات غیرعادی باشد و تغییر رنگ مشاهده نشود.

به هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع همچون عفونت، گندیدگی و تعفن مشکوک شوید.

هنگام خرید مغز حیوان، رنگ آن را ملاک سنجش قرار ندهید، زیرا رنگ مغز به نژاد حیوان بستگی دارد. ملاک بارز مغز مانده ظاهر وارفته، خشک و متلاشی آن است .

تمام سطح زبان دام را لمس و بررسی کنید که فاقد هر گونه ضایعه یا توده‌ای باشد، ضمن این که در حفره دهان و لب و لثه نباید زخمی دیده شود. وجود زخم نشانه ابتلای دام به نوعی بیماری بوده است.

پاچه گوسفند بخصوص چاک سم را با دقت رویت کنید که بدون ضایعه باشد.

ماندگاری گوشت کله گاو و گوسفند و همچنین پاچه و زبان در یخچال سه روز و در فریزر بین شش تا هشت ماه است .

هنگام خریداری امعا و احشای دام بخصوص جگر باید سطح آن را از نظر تغییر رنگ و حجم و وجود دانه‌های سفت بررسی کنید. لبه‌های جگر سالم باریک و تیز و نوع بیمار آن مدور و نافرم است .

هرگونه ضایعه، آبسه و کیست انگلی بر سطح جگر را بدون این که با چاقو شکاف بزنید از اطراف ببرید و دور بیندازید. البته اگر تعداد زیادی از این ضایعات در جگر وجود داشت کل آن را دور بیندازید و مصرف نکنید.

در قسمت مرکزی جگر با چاقو یک شکاف ایجاد کنید و دو طرف آن را فشار دهید. اگر جگر آلوده باشد، انگل یا همان کرم از میان شکاف خارج خواهد شد.

با لمس سطح قلب از نبود تومور چرکی و کیست انگلی مطمئن شوید.

کلیه یا همان قلوه‌ها را چک کنید که رنگ طبیعی داشته و دانه‌های ریز یا مراکز خونریزی در سطح آن وجود نداشته باشد .

دل و جگر و قلوه تازه دو روز در یخچال و سه چهار ماه در فریزر قابلیت نگهداری دارند.

توجه به رنگ سیرابی، ملاک تشخیص درستی محسوب نمی‌شود، زیرا بر اساس تغذیه دام تغییر می‌کند. سیرابی در فصول تابستان و پاییز چون دام از علوفه تازه استفاده کرده سفید رنگ است، ولی سیرابی زمستان و بهار تیره رنگ است چون حیوان علوفه خشک خورده و این تغییر رنگ به معنای خرابی آن نیست.

معده دام شامل شکمبه، شیردان، هزارلا و نگاری است که باید بخوبی پاک شود و فاقد بوی نامطبوع و هر گونه ضایعه و تغییر رنگ غیر عادی باشد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها