رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با جام‌جم

بازار گوشت قطر در قبضه ایران

در حالی که رقابتی بسیار سنگین میان برخی کشورهای منطقه برای دریافت سهم بیشتر از بازار قطر بخصوص در بخش محصولات کشاورزی و غذایی وجود دارد، به واسطه اختلاف‌ سیاسی میان این کشور با عربستان ایران توانست بازار گوشت قرمز این کشور را در اختیار بگیرد.
کد خبر: ۱۰۴۱۸۴۴
بازار گوشت قطر در قبضه ایران

در این زمینه، جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با منصور پوریان،‌ رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور داشته که در ادامه می‌خوانیم.

آیا موفقیت ایران در تامین گوشت قرمز مورد نیاز قطر را تایید می‌کنید؟

بله؛ براساس آخرین توافق‌های انجام شده میان بازرگانان ایرانی و کشور قطر،‌ ایران موفق به تامین کل نیاز این کشور به گوشت قرمز شده است.

قبل از انتشار این خبر، بسیاری کارشناسان خبر از موفقیت ترکیه در این بخش داده بودند. نظر شما چیست؟

ترکیه در زمینه تامین گوشت قرمز گرم مورد نیاز قطر توانمند عمل نکرده و اصولا بازرگانان ایرانی در این بخش از تجارت محصولات کشاورزی و غذا بسیار قوی عمل می‌کنند. به همین دلیل با توجه به ارتباطاتی که از قبل با کشور قطر داشتیم، توانستیم بسرعت وارد عمل شویم و تفاهم‌نامه‌های مورد نظر برای تامین گوشت قرمز گرم مورد نیاز قطر را امضا کنیم.

حجم مورد نیاز این کشور برای گوشت قرمز چقدر است؟

این کشور، اصولا روزی نزدیک به 170 تن گوشت قرمز مصرف دارد که همه این نیاز به نام ایران تامین خواهد شد.

با توجه به گرانی قیمت گوشت در بازار داخلی آیا صادرات گوشت ایران به این کشور منطقی است و کمبودی در بازار داخلی نخواهیم داشت؟

اجازه بدهید توضیح دهم که گوشت صادر شده به قطر اصلا محصول ایران نیست. فقط بازرگانی آن مربوط به ایران است، به این صورت که گوشت‌های صادراتی به قطر از کشورهای ارمنستان و گرجستان تامین می‌شود و هیچ دخالتی بر بازار داخلی کشورمان ندارند. این دستاویزی است برای دلالان بازار گوشت که می‌خواهند دوباره بازار داخل را دستخوش تغییر کنند.

لطفا بیشتر توضیح دهید؟

براساس کشتارهای انجام شده ایران خارج از مرزها در دو کشور یاد شده تقریبا هفته‌ای 200 تن کشتار خارج از مرزها داریم که برای تامین نیاز داخلی کشور نزدیک به 120 تن به ایران ارسال می‌شود و مازاد آن در اختیار خریداران خارجی مثل عمان، قطر یا هر کشور دیگر قرار خواهد گرفت،‌ اما از آنجا که نیاز قطر بیشتر از تولید فعلی بوده، ظرفیت جدید برای تامین کل نیاز قطرایجاد شده است. به همین دلیل هیچ کمبود یا وقفه‌ای در ارسال گوشت به بازار ایران نخواهیم داشت و فقط مازاد کشتار خارج از مرزهای ایران به نام ایران به قطر صادر می‌شود.

گوشت ارسالی به صورت دام زنده است یا لاشه؟

با توجه به اعلام نیاز قطر، این کشور نیازمند لاشه گوشت و گوشت بسته‌بندی شده است که همگی توسط ایران تامین خواهد شد.

آیا ایران توان تامین گوشت مورد نیاز قطر را نداشته که از ارمنستان و گرجستان تامین می‌شود؟

قیمت دام سبک در قطر به ازای هر راس تقریبا 140 دلار است در حالی که قیمت دام سبک زنده ایرانی بالاتر از این رقم خواهد بود که توان رقابت در این بازار ندارد. البته نباید فراموش کنیم صادرات دام زنده براساس قوانین فعلی ممنوع است و امکان چنین کاری نیست. به همین دلیل دام کشتار شده ارمنستان و گرجستان براساس کیلویی 32 هزار تومان تحویل قطر خواهد شد که بسیار قیمت مناسبی است و می‌تواند در بازار رقابت مناسبی با دیگر کشورها داشته باشد.

عماد عزتی - اقتصاد / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها