از سال 1336 که مدرسه باغچه‌بان؛ اولین مدرسه ناشنوایان کشور تاسیس شد تا این قشر معلول از طریق امکانات و آموزش، ارتباط بهتری با جامعه بگیرد، درست 60 سال گذشت تا که امروز ناشنوایان کشورمان بتوانند از امکانات معدودی چون سامانه پیامکی فوریت‌های پلیسی 110 خاص ناشنوایان بهره‌مند شوند، سامانه‌ای که اخیرا در اصفهان راه‌اندازی شده و هنوز مشخص نیست در صورت لزوم تا چه حد بتواند به کمک ناشنوایان بیاید.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۹۲

به گزارش جام‌جم، آمار دقیقی از ناشنوایان کشور در دست نیست. براساس سرشماری سال 90 و گزارش مرکز آمار ایران از جمعیت 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفری ایران، حدود یک میلیون و 200هزار نفر در کشور معلولند که 99 هزار و 602 نفر از آنها ناشنوا هستند. این آمار پس از شش سال مطمئنا تغییر کرده و بیشتر شده، زیرا آن‌طور که محمد فرهادی، وزیر علوم و فوق‌تخصص جراحی گوش، حلق و بینی در آذر 94 گفته بود، آمار ناشنوایی در کشورمان پایین نمی‌آید، بلکه در حال بالارفتن است که براساس تحقیقات انجام شده بیشتر ناشنوایی‌ها نیز منشأ ژنتیکی دارد. طبق گفته فرهادی در کشور از هر هزار تولد سالم حدود 6/2 مورد ناشنوا داریم. در هر روی امروز می‌توان به آمار تخمینی تکیه کرد؛ آماری که می‌گوید حدود یک میلیون ناشنوا و کم‌شنوا در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 127هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

اما شاید چندان فرقی نکند که تحت پوشش سازمان بهزیستی باشند یا نباشند، چراکه در کشور ما امکاناتی برای این قشر از جامعه وجود ندارد که بتواند آنها را در شرایط برابر و یکسانی با سایر هموطنان قرار دهد.

سامانه‌ای برای یک کم شرایط برابر

البته اخیرا به همت پلیس و بهزیستی اصفهان برای اولین بار در کشور، سامانه پیامکی فوریت‌های پلیسی 110 ویژه ناشنوایان راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است. در واقع ناشنوایان تاکنون هیچ‌گونه راهی برای ارتباط با فوریت‌های پلیسی 110 نداشتند و از این پس می‌توانند مشکلات و مشاهدات خود را در حوزه نظم و امنیت از طریق پیامک به‌ شماره 09011010110 ارسال کنند.

سردار عبدالرضا آقاخانی، در جمع خبرنگاران درخصوص این سامانه گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد جمعیت قابل توجهی از ناشنوایان در استان وجود دارند که به‌دلیل عدم قدرت تکلم نمی‌توانند با پلیس ارتباط برقرار کنند و نحوه ارتباط آنها‌ با پلیس نیز تعریف نشده بود، از همین‌رو در این زمینه یک کار علمی صورت گرفت و طی جلسات اندیشه‌ورزی، مجموعه پلیس استان به این نتیجه رسید که یک سامانه پیامکی ویژه برای ارتباط ناشنوایان با مرکز فوریت‌های پلیس 110 استان فراهم کند. این مقام مسئول عنوان کرد: مقدمات این کار با همکاری اداره کل بهزیستی و یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور فراهم شد و امروز این سامانه به‌صورت رسمی راه‌اندازی و برای ناشنوایان قابل بهره‌برداری شد. آقاخانی با بیان این‌که این سامانه اکنون در سطح کلانشهر اصفهان قابل بهره‌برداری است، از توسعه آن به کل استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: از این پس پلیس در کنار ناشنوایان خواهد بود و این عزیزان در صورتی که حادثه سرقتی یا تعرضی برای آنها رخ داد یا این‌که با موارد مشکوک، توزیع مواد مخدر و دیگر جرایم روبه‌رو شدند، می‌توانند به این سامانه پیامک بزنند و ماموران پلیس 110 نیز طبق ماموریتی که برای آنها تعریف شده، ظرف 15 دقیقه موظف هستند در محل حاضر شده و به موضوع رسیدگی کنند.

صادقی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز در مراسم رونمایی از این سامانه، با بیان این‌که هم اکنون 13 هزار و 500 ناشنوا با بهزیستی این استان ارتباط دارند، گفت: یکی از موارد حقوق شهروندی این است که این عده بتوانند نیاز‌های اجتماعی خود را در برقراری ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند پلیس برطرف کنند.

وی با بیان این‌که بسیاری از افراد جامعه حتی افراد قطع نخاعی، نابینایان، سالمندان و معلولان جسمی و حرکتی می‌توانند با پلیس تماس بگیرند، افزود: این درحالی بود که اگر ناشنوایی مورد تعرض واقع می‌شد یا جانش به خطر می‌افتاد یا نیاز به کمک پیدا می‌کرد، به‌دلیل نداشتن قدرت تکلم نمی‌توانست با پلیس ارتباط برقرار کند که امروز مقدمات این ارتباط فراهم شد.

انبوه مشکلاتی که دیده نمی‌شود

طرح سامانه پیامکی فوریت‌های پلیسی 110 ویژه ناشنوایان، حتی اگر طرحی موفق باشد، فقط یکی از چند امکاناتی است که تاکنون برای آسان‌تر کردن زندگی ناشنوایان کشورمان، فراهم شده است. هرچند سلیمی، مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران معتقد است که این امکانات اندک در مقایسه با امکاناتی که ناشنوایان در سایر کشورهای دنیا دارند، هیچ است.

سلیمی، شرایط و امکانات ناشنوایان کشورمان را بسیار نامناسب ارزیابی کرده و می‌افزاید: تنها امکاناتی که آنها دارند، ابتدا مدارس ناشنوایان است که همان هم بخوبی استفاده نمی‌شود و دوم برنامه اخبار ناشنوایان در تلویزیون است.

به گفته وی، اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش آموزان طرحی است که ناشنوایان را محتاج به مناسب سازی ندانسته و بنابراین ملزم می‌کند وارد مدارس عادی شوند، درحالی که در مدارس عادی باید با شرایط بسیار دشواری با معلم و دانش‌آموزان سالم ارتباط برقرار کنند و در نهایت از کیفیت تحصیلی خوبی برخوردار نخواهند شد.

این کارشناس درخصوص برنامه‌های تلویزیون هم یادآور می‌شود:درحالی که ناشنوایان چون سایر مردم به برنامه‌های تفریحی و سرگرمی احتیاج دارند، تنها برنامه صداوسیما، بخش اخبار است که تنها یک روز در هفته و آن هم در ساعتی نامعلوم و به زبان اشاره‌ای نه چندان گویا برای ناشنوایان پخش می‌‌شود.

مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران در عین حال مهم‌ترین مشکل ناشنوایان کشور را نبود رابطان آگاه و مسلط به زبان اشاره در جامعه دانسته و می‌گوید: در کشورهای دیگر در همه نهادها و سازمان‌های، رابط‌هایی مسلط به زبان اشاره وجود دارند که در صورت لزوم به کمک مراجعان ناشنوا می‌آیند،در حالی که چنین رابط‌هایی اصلا در کشور ما وجود ندارند و به همین دلیل ناشنوایان ما سروکارشان به هر دستگاه و اداره‌ای بیفتد برای تفهیم خواسته خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

این سامانه گره‌گشا خواهد بود؟

این‌که سامانه پیامکی فوریت‌های پلیسی 110 ویژه ناشنوایان در اصفهان تا چه اندازه می‌تواند به اهداف خود دست یابد، پرسشی است که اکرم سلیمی، مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران نیز درخصوص آن نمی‌تواند با قطعیت اعلام نظر کند.

سلیمی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: ایراداتی به این سامانه وارد است از جمله این‌که اگر پیامک بموقع ارسال نشود یا اصلا به دست پلیس نرسد، چه اتفاقی می‌افتد یا مهم‌تر این‌که آیا به زبان ناشنوایان در این سامانه توجه شده یا نه؟ زیرا فهم زبان ناشنوایان به تخصص نیاز دارد و این‌گونه نیست که همگان بتوانند متوجه آن شوند، بنابراین ممکن است از یک پیامک برداشت‌های مختلفی شود و این یعنی مشکل در ارتباط که می‌تواند طرفین را از اهداف مد نظر طرح محروم کند. وی یادآور می‌شود که حدود دو سال پیش مشابه این سامانه در تهران نیز طراحی و راه‌اندازی شده بود، اما به‌دلیل مشکلات و نقایص مذکور عملا استقبالی از آن نشد و به نتیجه نرسید.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها