در رابطه با حادثه تروریستی تهران باید چند نکته را در نظر داشت. یکی از بحث‌هایی که در این ارتباط مطرح شده، تاثیرات فضاسازی‌های عربستان در گسترش تروریسم است که جا دارد به آن پرداخته شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۰۵

در کنار عربستان نقش امارات را هم در تنش‌آفرینی باید مهم دانست، این در حالی است که نقش امارات در تنش‌آفرینی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در ضمن باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با عربستانی مواجه هستیم که در داخل با تنشی روبه‌روست که بیشتر به رقابت‌ها بر سر جانشینی در این کشور است. بخشی از تنش‌آفرینی‌های درون عربستان توسط محمد بن سلمان با هدف جانشینی بعد از ملک سلمان دنبال می‌شود. اینها نکاتی است که در رسانه‌های ما و منطقه کمتر به آن توجه می‌شود، در حالی که بخشی از این تنش‌آفرینی‌های عربستان در منطقه ناشی از بحران درونی این کشور و فرافکنی آن به بیرون از عربستان است. در این کشور علاوه بر بحران جانشینی، بحران و نارضایتی اجتماعی نیز وجود دارد. در واقع می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که تنش‌آفرینی برخی شاهزاده‌های عربستان بخصوص محمد بن سلمان بیشتر در این جهت باشد که به‌واسطه این‌گونه بحران‌آفرینی‌ها در منطقه بتوانند در داخل، دست برتر را داشته باشند.

همچنین باید نقش توطئه‌گرانه رژیم صهیونیستی را در اتحاد با امارات نیز در فرآیند بحران‌آفرینی و تنش در منطقه در نظر داشت.

در ضمن باید به این نکته هم اشاره کنم که بخش عمده‌ای از اظهارات سعودی‌ها علیه ایران، حماقت محض است و همزمانی برخی اظهارات از جمله اظهارات عادل الجبیر در مورد لزوم مجازات ایران موجب برخی تحلیل‌ها در داخل کشورمان در مورد نقش عربستان در شکل‌دهی عملیات تروریستی اخیر تهران می‌شود.

البته با وجود نقش عربستان در بحران‌آفرینی باید در نظر داشت، قدرت عربستان در حد و اندازه شکل دهی به این‌گونه عملیات‌ها در داخل کشورمان نیست. هر چند عربستان در اجلاس منافقین شرکت و مبالغ بسیاری هم به آنها پرداخت می‌کند، اما نمی‌توان این اقدامات را نشانه قدرت عربستان برای انجام عملیات تروریستی در ایران عنوان کرد.

عربستان در منطقه حول ایران تنش ایجاد می‌کند و همچنین زمینه اختلافات را گسترش داده و به عنوان کشوری است که به تفرقه بین شیعه و سنی و به تضادهای قومیتی به شکل بدی دامن می‌زند؛ با تنش‌آفرینی خود زمینه‌های گسترش تروریسم تکفیری را فراهم می‌آورد و هزینه‌های بسیاری را برای گروه‌های تروریستی صرف می‌کند، اما باز هم تاکید می‌کنم هنوز عربستان در قد و قواره‌ای نیست که در کشور ما توانایی عملیات تروریستی مستقیم را داشته باشد و باید گفت فعلا عربستان بازنده به‌تمام معنا است، هم هزینه‌های مالی را می‌پردازد و هم هزینه‌های حیثیتی را و سود اصلی را آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات می‌برند.

دکتر سید رسول موسوی

کارشناس مسائل بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها