فتالات‌ها به گروهی از مواد شیمیایی پرکاربرد اطلاق می‌شود که به ‌عنوان نرم‌کننده و روان‌ساز در ترکیبات طیف وسیعی از لوازم روزمره از پرده حمام و ظروف پلاستیکی گرفته تا مواد شوینده، شامپو، صابون‌، اسپری مو، لاک ناخن و بسیاری دیگر از محصولات ریز و درشت یافت می‌شوند. این مواد شیمیایی برای مثال در محصولات عطری به ماندگاری رایحه عطر کمک می‌کنند و در اجسام پلاستیکی موجب انعطاف‌پذیری و کاهش شکنندگی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۶۲

از مدت‌ها پیش پژوهشگران هشدار داده بودند قرارگیری پیشاتولدی در معرض این گروه خاص از مواد شیمیایی با کاهش بهره‌ هوشی، آسم و اختلالات رشد ذهنی و حرکتی در کودکانِ زیر سن مدرسه مرتبط است. بتازگی نیز در مطالعاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام گرفت، مشاهده شد فتالات‌ها حتی می‌توانند باعث اختلالات تیروئیدی در دختران جوان شوند. در این پژوهش تأثیر پنج نوع فتالات بر دو هورمون تیروئید در بیش از 200 زن باردار و کودکانشان در سه‌سالگی بررسی شد. نتایج نشان داد کمبود هورمون تیروئیدی FT4 با چهار نوع فتالات مختلف در ارتباط است و جالب این که ارتباط ذکر شده فقط در جمعیت دختران مشاهده شد، اما چرا؟ پژوهشگران معتقدند از آنجا که احتمال بروز اختلالات تیروئیدی در زنان بیشتر از مردان است، کودکان دختر نسبت به مواد شیمیایی تأثیرگذار روی غده تیروئید آسیب‌پذیرترند.

به گزارش دفتر سلامت زنان ایالات متحده آمریکا، یک نفر از هر هشت زن در دوران زندگی خود به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شود. این اختلالات روی عادت ماهانه، قدرت باروری و سلامت دوران بارداری تأثیر منفی می‌گذارد. پژوهشگران در قدم بعدی سعی می‌کنند بدانند فتالات‌ها دقیقا طی چه سازوکاری روی سلامت دختران جوان تأثیر می‌گذارند تا بتوان از نسل‌های آینده در مقابل آثار زیانبار این مواد شیمیایی محافظت کرد.

منبع: medicaldaily.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها