سایه ترس از تحریم‌های آمریکا بر سر بانک‌های اروپایی

در دیدار هیات تجاری اتریش با مسئولان وزارت صنعت کشورمان، اوالد نووتنی رئیس بانک مرکزی اتریش گفت: امروز بانک‌های اتریشی در یک وضعیت بی‌اطمینانی نسبت به مواضع آمریکا قرار دارند، زیرا در گذشته برخی بانک‌های اروپایی به دلیل ارتباط با بانک‌های ایرانی متحمل جریمه‌های سنگینی از سوی آمریکایی‌ها شدند.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۱۴

به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد: اتریش تلاش می‌کند بتواند تضمین حقوقی مناسبی برای معاملات و تجارت بین بانک‌های ایرانی و اتریشی برقرار سازد.

رئیس کنترل بانک اتریش نیز در این نشست اظهار کرد: اکنون انجام معامله‌های محدود با همه بانک‌های ایرانی به استثنای دو بانک که هنوز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، میسر شده است. نووتنی افزود: انجام معاملات بزرگ‌تر و تضمین بیش از دو سال معاملات، نیازمند ضمانت‌های دولتی است، اما هنوز این امکان برای وین فراهم نشده است.

وی تامین مالی پروژه‌های بزرگ حوزه‌های راه‌آهن، فولاد، مترو، انرژی و... در ایران را مشروط به رفع مشکلات حقوقی آنها و نیز تهیه ضمانتنامه‌های لازم، عنوان کرد.

اتریش احتیاط در برقراری ارتباط با ایران را کنار بگذارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز در دیدار با هیات تجاری اتریشی خواستار کنار گذاشتن احتیاط بیش از حد مقام‌های وین در برقراری ارتباط با تهران شد و مشکلات بانکی را مهم‌ترین مانع پیش‌روی توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوطرف ذکر کرد.

در این دیدار که پیش از ظهر یکشنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، محمدرضا نعمت‌زاده افزود: روابط ایران و اتریش به قرن‌ها پیش مربوط می‌شود، اما در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها به حداقل رسید. به گفته وی، پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، ارتباط دو طرف بیشتر شده، هرچند در برخی مسائل هنوز توافق نهایی به دست نیامده، اما گفت‌وگوها و تعاملات پیشرفت داشته است.

به گفته نعمت‌زاده، نخستین مانع بر سر راه همکاری‌های اقتصادی ایران و اتریش، نداشتن روابط بانکی عادی است که این مشکل هنوز وجود دارد.

وی اظهار کرد: صنعتگران، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور روابط عادی بانکی را خواستار شده‌اند و اکنون با توجه به پیشرفت مذاکرات بین بانک‌های مرکزی ایران و اتریش، سرمایه‌گذاران دو طرف تشویق شده‌اند تا قراردادهای تجاری مناسبی با یکدیگر امضا کنند.

وزیر صنعت افزود: همکاری دو کشور در مرحله آغاز کار است، اما قراردادهای متعدد تجاری وجود دارد که در انتظار شروع همکاری‌های بانکی از سوی اتریش است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان از برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت موتور کم‌مصرف با همکاری شرکتABL اتریش خبر داد که منتظر گشایش اعتبار آن توسط یکی از بانک‌های اتریش هستیم. وی همچنین از انجام مذاکره و انعقاد قرارداد در زمینه فعالیت‌های نفتی و همچنین همکاری با شرکت زیمنس برای تولید واگن‌های مترو و مسافری (که کارخانه‌هایش در اتریش واقع است) بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی خبر داد و گفت: ایران در انتظار فعال‌سازی سیستم بانکی برای امضای قراردادهای همکاری است و ارزش این پروژه به بیش از یک میلیارد یورو می‌تواند افزون شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی از جمله APMI آمادگی دارد در زمینه پروژه‌های نفتی به اجرای کار مشترک با پیمانکاران اتریشی بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها