اهالی جنوب استان سیستان و بلوچستان از یکی دو هفته پیش تاکنون روزهای سخت و دشواری را پشت سر گذاشته‌اند؛ روزهایی که همچنان ادامه دارد و با گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسای بیش از 50 درجه، قطع و وصل مکرر آب و برق، قبض‌های سنگین برق، پیامدهای گرمازدگی و... همراه بوده است. در این میان گرچه دولت برای رفع و کاهش مشکلات ایجاد شده در این استان، طی روزهای گذشته گام‌های مقدماتی برداشته، اما مردم و مسئولان سیستان و بلوچستان انتظار دارند این گام‌ها و اقدامات، نتیجه عملی و فوری برای مردمان این دیار به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۴۴

به گزارش جام‌جم، از حدود یکی دو هفته پیش و درحالی که تا تابستان فاصله‌ای یک ماهه باقی بود، جنوب استان گرم و محروم سیستان و بلوچستان، تب کرد و دمای هوایش روزبه‌روز افزایش یافت، تا جایی که سازمان هواشناسی دمای بیش از 50 درجه و دماسنج‌های مردمی دمای نزدیک 60 درجه را نشان می‌داد. این میزان از گرما حتی در شرایط یک زندگی مساعد و معمول غیرقابل تحمل است، چه رسد به این‌که این هوای سنگین و نفسگیر در ماه روزه باشد و بر دیاری حاکم شود که مردمانش هنوز طعم تلخ فقر و محرومیت را مزمزه می‌کنند و آب شرب و برق مطمئنی در دسترسشان نیست؛ آب و برقی که زودبه‌زود از نظرها و از دسترس پنهان می‌شود و آنها را با گرمای شرجی هلاک‌کننده، آسیب‌دیدگی و سوختگی وسایل برقی و تعرفه‌های سنگین و قبض‌های میلیونی تنها و بی‌پناه می‌گذارد.

این شرایط سخت و بویژه موضوع دریافت قبض‌های برق با مبالغ بالا در چنین شرایط دشواری، موجب شد که همه نمایندگان مردم استان در مجلس به این موضوع ورود کرده و با اشاره به گرمای شدید در استان خطاب به دولت و بویژه وزیر نیرو گلایه کنند که با توجه به گرمای شدید، قبض‌های برق مردم با مبالغی میلیونی می‌آید، درحالی که حقوق ماهانه بسیاری از ساکنان این واحدهای مسکونی در حدود 200 هزار تومان هم نیست .

تعرفه برق تغییرکند

در همین زمینه، عبدالغفور ایران‌نژاد، نماینده چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند به مهر گفت: مردم روزه‌دار این منطقه در این مدت گرمای بالای 50 درجه را تحمل کردند که واقعا کار دشواری است. متاسفانه مردم در این مدت علاوه بر گرمای هوا با مشکلاتی دیگر از جمله قطعی مکرر برق و آب هم مواجه هستند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر گرمای هوا و قطعی برق، فیش‌های با مبالغ بالا نیز مشکلات مردم این منطقه را دوچندان کرده است، تاکید کرد: باید تعرفه برق در شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز از شش ماه به 9 ماه گرمسیری تغییر پیدا کند تا ذره‌ای از مشکلات مردم کاسته شود.

قطع 72 ساعته آب و ایجاد نگرانی

علی کرد، نماینده خاش و میرجاوه نیز با اشاره به این‌که دمای هوا در برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به بیش از 56 درجه رسیده و مصرف زیاد برق باعث کاهش افت ولتاژ برق در شهرهای مختلف شده است، گفت: ما منطقه‌ای را در سیستان و بلوچستان با جمعیتی معادل 5000 نفر داریم که 72 ساعت است آب ندارد و مسئولان برای این‌که ‌تانکر آب به این منطقه بفرستند، هزینه‌ای نمی‌کنند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز با اشاره به گرمای بی‌سابقه هوا گفت: در چنین شرایطی و با وجود افت ولتاژ شدید، قطع برق، خراب شدن و سوختن وسایل خانگی مردم، قبض‌های برق مردم سیستان و بلوچستان با مبالغی حدود یک میلیون تومان می‌آید.

سوختن انبه‌ها و نخل‌ها

گرمای بی‌سابقه هوا در کنار تمام مشکلاتی که برای مردم و شهروندان بلوچستانی به‌وجود آورد، سبب آتش‌سوزی در نخلستان‌ها و باغات برخی شهرستان‌ها از جمله قصرقند شده و خسارات زیادی را بر کشاورزان این منطقه تحمیل کرده است.

در همین زمینه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز گفت: در این ایام محصول انبه شهرستان سرباز تقریبا آماده برداشت است که متاسفانه بر اثر گرمای شدید در هفته گذشته 35 تا 40 درصد از این محصول از بین رفته است.

گرمای هوا همچنین موجب آتش‌سوزی در نخلستان‌های شهرستان‌های قصرقند و سراوان شد که بر اثر این آتش‌سوزی‌ها نزدیک به 200نخل خرما از بین رفت.

البته مشکلات مردم جنوب سیستان و بلوچستان فقط به این موارد نیز ختم نمی‌شود؛ زیرا گرمای هوا باعث شده تعدادی از مردم روزه‌دار استان در این روزها دچار گرمازدگی و به مراکز درمانی منتقل شوند.

محمد مهران امینی‌فرد، معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر دراین باره گفت: تاکنون 57 مورد ماموریت توسط اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که منجر به بستری فرد در اثر گرمازدگی شد، انجام شده است. علاوه بر این موارد مراجعه بیماران قلبی و تنفسی و همچنین افراد مسن حاصل از عوارض گرمای بی‌سابقه هوا به مراکز درمانی رشد چشمگیری داشته است.

بزودی تصمیمات مهمی گرفته می‌شود

زندگی سخت و دشوار مردم جنوب سیستان و بلوچستان طی هفته گذشته، واکنش دولت و رئیس‌جمهور را نیز همراه داشت، طوری که حسن روحانی ضمن همدردی با مردم این استان، وزیر نیرو را برای بررسی شرایط و رفع مشکلات آب و برق مردم، به سیستان و بلوچستان فرستاد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو یکشنبه هفته جاری به شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان همچون، چابهار، کنارک، سرباز و نیکشهر سفر کرد و از نزدیک در جریان شرایط دشوار و نگرانی‌های مردم این مناطق قرار گرفت. وی درباره نتایج این سفر گفت: بزودی در جلسه هیات دولت مشکلات آب و برق جنوب سیستان و بلوچستان بررسی و تصمیمات لازم گرفته می‌شود. وزیر نیرو افزود: موضوع درخواست مردم و مسئولان در زمینه کاهش تعرفه برق نیکشهر و سایر شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان را برای بررسی به هیات دولت ارائه می‌کنم تا اقدامات لازم برای حل مشکلات مشترکان حوزه برق در دستور کار قرار گیرد. وی یادآور شد: ساخت نیروگاه 700مگاواتی آغاز شده است و علاوه بر نیروگاه‌های موجود استان، یک نیروگاه 800 مگاواتی با سرمایه‌گذاری خارجی نیز احداث خواهد شد. وی همچنین یادآور شد که اصلاح تعرفه‌های برق مناطق گرمسیری سیستان و بلوچستان به‌صورت کارشناسی در وزارت نیرو درحال بررسی است.

گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها