محدودیت‌های بانکی به چین رسید

خطر کاهش صادرات پتروشیمی و گرانی ارز

در روزهای اخیر خبری در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشور چین منتشر شده که نشان می‌دهد هنوز تحریم‌های بانکی علیه ایران برداشته نشده است به طوری که ادامه این محدودیت‌ها حتی در روابط تجاری ایران با شریک استراتژیک دوران تحریم یعنی چین هم تاثیر منفی گذاشته است.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۰۵

از آنجا که عمده ارز کشور از طریق صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به دست می‌آید اگر این روند با اخلال روبه‌رو شود قطعا در نرخ ارز نیز تاثیر خواهد داشت.

40 درصد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشور چین است که در ماه‌های اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تغییر مقررات داخلی کشور چین ناشی از فشارهای عربستان و آمریکا، مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی ایران درخصوص صادرات محصولات و انتقال پول ناشی از آن ایجاد کرده است. در زمان تحریم، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی تقریبا بدون مشکل به کشور وارد یا برای مصارف ارزی در حساب‌های خارجی منتقل می‌شد و کمک زیادی به تنظیم بازار ارز در کشور و نگه داشتن تعادل بین عرضه و تقاضای ارز می‌کرد اما اکنون با برداشتن تحریم‌ها مشکلات جدیدی را شاهد هستیم که در بدترین وضعیت تحریم‌ها هم دچار این ریسک نشده بودیم.این موضوع مورد تائید بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت هم قرار گرفته و او در پاسخ به این سؤال که انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اخیرا در نامه‌ای تاکید کرده‌ امکان حواله کردن پول صادرات محصولات پتروشیمی از چین وجود ندارد و این مبالغ و پول‌ها در چین بلوکه شده است بر این اساس برنامه وزارت نفت برای حل این مشکل چیست؟ اظهار کرد: مشکلاتی در رابطه با چین وجود دارد که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی اخیرا به آنجا رفته‌اند و صحبت‌هایی داشتند که امیدواریم تاثیر داشته باشد.

تحریم‌ها هنوز حل نشده است

احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی درباره جزئیات مشکل انتقال ارز از چین به خبرنگار ما گفت: مشکلی که اکنون برای صادرات محصولات پتروشیمی به وجود آمده مربوط به قوانین داخلی کشور چین است که به احتمال زیاد این معضلات رفع خواهد شد.

وی افزود: اخیرا دولت چین گمرک خود را به سیستم بانکی متصل کرده است. در این شرایط محصولاتی که از ایران به کشور چین صادر می‌شود با منشا و مبدا ایرانی ثبت می‌شود که برای انتقال پول مشکلاتی را برای بانک‌ها به‌وجود می‌آورد.

مهدوی‌ابهری ادامه داد: بانک‌های چینی نیز تابع قوانین کشورهای قدرتمند هستند و هنوز از کشورهای غربی ترس دارند که سیستم بانکی آنها با ایران مراوده‌ای داشته باشد. بانک‌های چینی می‌ترسند که در فهرست بانک‌های مشمول جریمه از سوی آمریکا باشند.

دبیرکل انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان این‌که اکنون مسئولان ایرانی در حال پیگیری و حل این مشکل با طرف‌های چینی هستند و به احتمال زیاد حل خواهد شد، اضافه کرد: هنوز همه بانک‌های دنیا با ما کار نمی‌کنند و بانک‌های چینی هم احتیاط‌های لازم را دارند.

مصرف داخلی به اندازه صادرات

حسین دُر، دبیرکل اتحادیه سراسری صنایع پایین دست پتروشیمی به جام‌جم گفت: یکی از انجمن‌های صنفی صنعت پتروشیمی ایران در نامه‌ای در اواخر فروردین سال جاری خطاب به معاون اول ریاست جمهوری نوشت و اعلام کرد که مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی درخصوص صادرات محصول و انتقال پول ناشی از آن به وجود آمده است. وی افزود: از آنجا که 40 درصد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین است اگر قوانین دست و پا گیر شود هزینه صادرات محصولات ایران به این کشور را بیشتر می‌کند.دُر با بیان این‌که صادرات محصولات ایران به چین قطعا قطع نخواهد شد بلکه پرهزینه‌تر می‌شود، اظهار کرد: در شرایطی که بانک‌ها به صورت مستقیم با بانک‌های ایرانی کار نکنند مجبور هستیم برای دریافت پول از روش‌های ثانویه استفاده کنیم.

وی با بیان راهکاری در این زمینه گفت: عمده محصولاتی که صادر می‌شود در داخل توان مصرف دارند و صنایع پایین دست پتروشیمی توانایی جذب این حجم را خواهد داشت. امیدواریم بتوانیم این حجم را جذب کنیم تا اشتغال‌زایی مستقیم را شاهد باشیم.

نگران صادرات نیستیم

مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت ملی بازرگانی پتروشیمی به جام‌جم گفت: مسائل سیاسی باعث بروز مشکلاتی در مبادلات پتروشیمی با چین شده است، اما این وضعیت خللی در صادرات محصولات ما به این کشور وارد نمی‌کند.

وی افزود: شرکت بازرگانی پتروشیمی در 20 سال اخیر امکاناتی را تهیه و تدوین کرده که حتی تحریم هم نتوانست با آن زیرساخت‌ها مقابله کند و این موضوع را به مجتمع‌های پتروشیمی هم اعلام کردیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. شریفی نیک‌نفس تصریح کرد: مجتمع‌های پتروشیمی به صورت مستقل و با راهنمایی دلالان قصد دارند وارد بازارهای جهانی شوند که استفاده از این روش‌ها طبعا چنین مشکلاتی را به دنبال دارد. شرکت بازرگانی پتروشیمی دارای دفتر، انبار و زیرساخت‌های دیگر است و مشکلی در زمینه نقل و انتقال پول ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها