رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته در ادامه سفر منطقه‌ای خود، در میان تدابیر شدید امنیتی وارد سرزمین‌های اشغالی شد. دونالد ترامپ قرار است در سفر دو‌روزه خود روند سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیل را از نو احیا کند. گفت‌وگوهایی که از زمان امضای پیمان اسلو در سال 1993 شروع شد و تا سال 2014 بدون هیچ نتیجه مشخصی ادامه داشت.
کد خبر: ۱۰۳۳۷۱۸

لجاجت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر ادامه شهرک‌سازی‌های بی‌رویه در سرزمین‌های فلسطینی و جنگ در غزه موجب شد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به صورت یک‌طرفه‌ این گفت‌وگوها را قطع کند. از آنجا که به گفته ناظران، ترامپ هیچ طرح تازه‌ای برای حل منازعه اسرائیل ـ فلسطین ندارد، به نظر می‌رسد سفر او به سرزمین‌های اشغالی تنها در راستای یک سفر تبلیغاتی، سیاسی و زیارتی صورت گرفته باشد. ترامپ به دلیل بحران‌های داخلی و فشارهایی که از سوی افکار عمومی آمریکا بخصوص در ارتباط با تماس‌های اطرافیانش با روسیه متوجه او بود، اقدام به یک سفر توریستی ـ تبلیغاتی کرد. این سفر از ریاض شروع شده و در نهایت به رم سپس بروکسل ختم خواهد شد .

دونالد ترامپ درحالی به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند که از 37 روز پیش تاکنون بیش از یکهزار فلسطینی در زندان‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سفر ترامپ در چنین شرایطی مهر تائیدی خواهد بود بر سیاست‌های افراطی و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین .

«بی بی» هنوز امیدوار به انتقال سفارت

شامگاه یکشنبه، بنیامین نتانیاهو پیش از ورود ترامپ به اراضی اشغالی در برابر هزاران شرکت‌کننده در جشنی که به مناسبت سالگرد اشغال قدس شرقی برگزار شده بود،‌ گفت: «امشب به تمام جهان به روشن‌ترین شکل ممکن می‌گویم که قدس پایتخت اسرائیل بوده و همیشه پایتخت خواهد ماند.» نتانیاهو در ادامه باز هم مدعی شد، هیکل سلیمان همیشه تحت حاکمیت اسرائیل خواهند ماند. صهیونیست‌ها مدعی هستند دیوار براق در قدس شرقی آخرین بخش باقی‌مانده از دیوار هیکل دوم است که رومی‌ها در سال 70 قبل از میلاد آن را تخریب کردند.

گفته می‌شود قرار است امروز ترامپ از این دیوار بازدید کرده و در بیت‌المقدس سخنانی را در رابطه با اسرائیل و فلسطین ایراد کند. ترامپ همچنین قرار است به طور جداگانه با محمود عباس در کرانه باختری و با بنیامین نتانیاهو و برخی از وزرای کابینه او در تل‌آویو دیدار و گفت‌وگو کند. ترامپ در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری خود سخنان اغراق‌آمیزی در باره مسائل مختلف جهانی از جمله فلسطین گفت که پس از انتخاب یکی پس از دیگری آنها را پس گرفت. یکی از وعده‌های او در دوران انتخابات انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود که هنوز امکان‌پذیر نشده است. گفته می‌شود مخالفت‌های درون دولت ترامپ از یک سو و اعتراضات عمومی در سطح منطقه و کشورهای اسلامی باعث شده تا این وعده تاکنون تحقق پیدا نکند. برخی منابع آمریکایی عنوان کرده‌اند ترامپ در این سفر به وضعیت انتقال سفارت آمریکا به قدس سخنی به میان خواهد آورد.

در بعضی خبرها آمده بود کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته در آستانه سفر ترامپ با یک مصوبه جدید تنش‌ها با فلسطینی‌ها را کاهش داده و تا حدودی رضایت آنها را به‌دست آورد. به گفته یک مسئول اسرائیلی، این تدابیر شامل اجازه دادن به فلسطینی‌ها جهت ساخت و ساز در بخشی از کرانه باختری، معروف به منطقه سی که تحت کنترل اسرائیل است، می‌باشد. کابینه رژیم صهیونیستی با تشکیل کمیته‌ای برای بررسی فنی اماکنی در کرانه باختری که در آنجا شهرک‌ها بدون موافقت رسمی ساخته شده، موافقت کرد. ترامپ قبلا از طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی خواسته بود با دادن امتیازاتی بین همدیگر اعتماد‌سازی کنند. در همین رابطه گفته می‌شود قرار است محمود عباس نیز طرحی را ارائه کند که به موجب آن از 5/6 درصد اراضی فلسطینی چشم‌پوشی می‌شود. یک مسئول فلسطینی نزدیک به سازمان آزادیبخش فلسطین به سایت میدل ایست آی گفت: این پیشنهاد شامل قدس نیست و به نظر می‌رسد در جهت طرح ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی برای حل و فصل میان فلسطین و اسرائیل باشد .

خشم فلسطینی‌ها در برابر تضعیف مقاومت

دونالد ترامپ در حالی دیروز وارد سرزمین‌های اشغالی شد که گروه‌های فلسطینی از سخنان یکشنبه او در ریاض بخصوص علیه ایران به خشم آمده و آنها را محکوم کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ ائتلاف نیروهای مقاومت فلسطین، اظهارات ترامپ را سیاه‌نمایی و توهین به نقش تهران، مقاومت لبنان و فلسطین خواند و آن را مقدمه‌ای برای ایجاد ائتلافی میان عربستان و برخی کشورهای عربی با اسرائیل برای دشمنی با ایران و محور مقاومت دانست. جبهه مردمی آزادسازی فلسطین نیز تروریست‌خواندن نیروهای مقاومت را محکوم کرد و گفت که نشست ریاض مسائل را با هم درآمیخته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با صدور بیانیه‌ای سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر ضد این جنبش را بشدت محکوم و آن‌را ضربه به «مقاومت» فلسطینی دانست. ترامپ در ریاض گفته بود: «‌بهایی که بابت اقدامات داعش، القاعده، حزب‌الله، حماس و گروه‌های دیگر پرداخت کرده ایم با تعداد کشته‌شدگان محاسبه نمی‌شود، بلکه با نسل‌ها رویاهای بر باد رفته محاسبه می‌شود.» فوزی برهوم، سخنگوی حماس در نوار غزه گفت: «هدف سخنان ترامپ، خدشه‌دار کردن شهرت مقاومت فلسطینی است.»

همچنین جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اظهارات ترامپ اعلام کرد: هدف حقیقی نشست ریاض رساندن پیام حمایت و اطمینان‌دهی به رژیم اسرائیل از طریق مشروعیت‌بخشیدن به وجود آن و مجرم خواندن گروه‌های مقاومت بود.

اعتصاب عمومی در کرانه‌ باختری

پس از گذشت 36 روز از اعتصاب اسرای فلسطینی در زندان‌های مخوف اسرائیل، گزارش می‌شود که وضع جسمی تعداد زیادی از این زندانیان بشدت وخیم شده است. به همین مناسبت روز گذشته همه استان‌های کرانه باختری شاهد یک اعتصاب عمومی در همبستگی با اسرای فلسطینی بودند. به گزارش اسکای نیوز عربی، کمیته اطلاع‌رسانی اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تعداد زیادی از این اسرا ظرف چند ساعت اخیر در پی وخامت شرایط جسمانی‌شان به بیمارستان‌های غیرنظامی منتقل شدند. روز یکشنبه، کمیته عالی ملی حمایت از اعتصاب غذای زندانیان، فراخوانی برای آغاز اعتصاب غذایی عمومی در تمامی مناطق در جهت حمایت از این اسرا منتشر کرد. در پی این فراخوان تمامی مغازه‌ها، نهادهای رسمی و داخلی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و عبور و مرور عمومی متوقف شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها