آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات دوازدهم با موضوع اقتصادی تعیین شده که از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است و از آنجا که اصلی‌ترین دغدغه‌مردم هم مسائل اقتصادی است، نامزدها باید درباره چگونگی پاسخگویی به سوال‌های مطرح شده حساسیت ویژه‌ای داشته باشند. از این رو امروز که هنوز فرصت باقی است تا نامزدها مقابل دوربین قرار گیرند، باید در این زمینه بیشتر دقت داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۲۹۲۷۸

برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب در این مناظره توصیه این است که نامزدها با درنظر‌گرفتن شرایط فعلی اقتصاد کشور و شناسایی چالش‌های اصلی، برنامه‌ریزی دقیق و قابل قبولی داشته باشند تا بتوانند در طول این برنامه به‌گونه‌ای صادقانه با مردم ارتباط برقرار کنند که آنها به این یقین برسند که نامزد منتخب آنها می‌تواند شرایط اقتصادی موجود کشور را به سمت بهبود هدایت کند.

حال اگر بخواهیم درباره مشکلات اقتصادی موجود سخن بگوییم، اشتغال، تولید، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که اغلب به آن پرداخته شده و درباره آن سخنان جسته و گریخته‌ای گفته شده است، اما یک نکته همچنان بدون بررسی مانده که براساس اصول اقتصادی، توجه و برنامه‌ریزی برای اصلاح آن حتی از نان‌شب نیز واجب‌تر است. همه نامزدها در سخنرانی‌هایشان خبر از ایجاد شغل، کاهش موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار داده‌اند، دریغ از این‌که ریشه تمام این موارد، مشکلات نظام بانکی است. امروز لازم است این سیستم مورد بررسی و بازسازی جدی قرار گیرد و از آنجا که ایراد گرفتن از نظام بانکی کار بسیار ساده‌ای است تاکنون به جای این‌که معضل اصلی برطرف شود، اغلب افراد با رویکردی منتقدانه به سیستم بانکی کشورمان تاخته‌اند بی‌آن‌که بگویند برای نقدهایشان چه راهکاری باید ارائه شود.

در این بررسی لازم است برنامه‌های مشخص نامزدها برای کاهش نرخ سود بانکی بدون هرگونه حاشیه با شفافیت کامل بیان شود، چون امروز که ادعا می‌کنیم تورم تک رقمی شده است، می‌بینیم نرخ سود بانکی بعضا تا بالاتر از 20 درصد هم رسیده و سود تسهیلات هم تناسبی با نرخ تورم ندارد. از سوی دیگر، پس از تعیین تکلیف نرخ سود تسهیلات و سود بانکی، نامزدها مجبور به ارائه راهکارهای اجرایی دیگری برای کاهش مطالبات بانکی و همچنین افزایش توان وام دهی این مراکز هستند، چون براساس آمار حجم قابل توجهی از سرمایه بانک‌ها به صورت مطالبات معوق فریز شده و خود دولت بزرگ‌ترین بدهکار به سیستم بانکی کشورمان است.

محمود بهمنی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها