یک متخصص داخلی با بیان اینکه فشارخون به طور معمول بیماری بدون علامتی است، گفت: بسیاری از مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۲۱
مراقب این بیماری پنهان باشید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر جعفر نوابی، با بیان اینکه آمار دقیقی از ابتلا به فشار خون در جامعه وجود ندارد، گفت: حداقل 10 درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند و در این بین افراد بسیاری هستند که از بیماری خود مطلع نیستند.

وی با بیان اینکه محدوده طبیعی فشار خون 12 روی 8 است، گفت: بیش از این مقدار فرد در آستانه ابتلا به فشارخون قرار دارد و بیش از عدد 14، فرد مبتلا به فشار خون بالاست.

نوابی با بیان اینکه فشارخون به طور طبیعی علائمی ندارد، اظهار کرد: در موارد شدید این بیماری ممکن است علائمی مانند خون دماغ شدن، سردرد و علائم قلبی بروز پیدا کند.

این متخصص داخلی، عامل اصلی ابتلا به فشارخون را وراثت دانست و اظهار کرد: علاوه بر ارث در یک تا دو درصد موارد برخی بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های کلیوی و نیز مصرف برخی داروها می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای فرد به فشار خون بالا شود.

نوابی در ادامه نمک را یکی از عوامل موثر در ابتلا به فشارخون بالا عنوان کرد و افزود: مصرف بسیار غذاهایی مانند سوسیس و کالباس که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند می‌تواند در ابتلا به فشار خون بالا موثر باشد.

وی افزود: از طرفی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم مانند لبنیات می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

نوابی با تاکید بر اینکه همه افراد باید هرچند ماه یکبار فشارخون خود را کنترل کنند، گفت: افرادی که فشار خون آنها تنظیم نیست و بالاتر از محدوده طبیعی است، باید هر هفته نسبت به سنجش فشارخون خود اقدام کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه در غذاهای فست فودی و رستوران‌ها برای خوش طعم شدن از مقادیر زیادی نمک استفاده می‌شود، توصیه کرد: افراد جهت کنترل بهتر فشارخون خود تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها