مصطفی‌قلی خسروی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با جام‌جم:

قیمت مسکن امسال از شاخص تورم عبور خواهد کرد

مسکن چند سالی است در رکود قرار گرفته و برخی کارشناسان معتقدند رکود در این بخش، همه اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. راه‌های خروج از رکود و دلایل به‌وجود آمدن این پدیده، موضوعی است که با مصطفی قلی خسروی، کارشناس مسکن مطرح کردیم. خسروی درباره مسکن مهر می‌گوید: دولت زمانی می‌تواند بگوید مسکن مهر طرح خوبی نبود که مشابه یا بهتر از آن را بسازد. مشروح این گفت‌وگو را بخوانید.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۵۱

مناظره‌های انتخاباتی را چگونه ارزیابی کردید؟ طرح‌هایی که برای بخش مسکن داده می‌شود، عملی است؟

مناظره‌ها با جذابیت زیادی دنبال می‌شود و بیشتر شعارها توجه به اقشار کم درآمد و اشتغال و مسکن است. در بخش مسکن باید بگویم ما تولیدی غیر از مسکن نداریم. هر زمانی که جلوی ساخت گرفته شده، اقتصاد در رکود بیشتر فرو رفته است. البته مشکل مسکن در کشورهای درجه یک اروپایی و آمریکا هنوز حل نشده، اما آنها هم به این موضوع آگاه هستند که مسکن می‌تواند اقتصاد را فعال کند، از این رو به بخش‌های عمرانی توجه ویژه‌ای دارند. اشتباهی که همه دولت‌ها مرتکب شدند این بود که خودشان قصد اجرا داشتند، در حالی که وظیفه دولت‌ها نظارت است و باید برای تولید، برنامه‌ریزی و شرایط را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند. طرح‌هایی که از سوی نامزدها مطرح می‌شود هم قابلیت اجرا دارد، اما باید از راه درستی اجرا شود که تورم‌زا نباشد بلکه تولید اشتغال کند.

اگر سیاست‌های مسکنی دولت یازدهم ادامه پیدا کند چهار سال بعد وضعیت مسکن چگونه خواهد بود؟

برای پاسخ به این پرسش شما، مثالی می‌زنم. در کشورهای پیشرفته 80 درصد قیمت خانه‌ها را تسهیلات با نرخ 4 درصد می‌دهند، اما در ایران یک رقم ثابت برای همه خانه‌ها با سود تسهیلات بالای 20 درصد می‌دهند که هرکسی قدرت استفاده ندارد. اگر سیاست‌های فعلی دولت یازدهم نیز با همین روند به کار گرفته شود نمی‌توانیم تحولی را شاهد باشیم. اقتصاد مسکن ایران به تغییر ساختار نیاز دارد. البته باید تاکید کنم هرجایی که دولت با بخش خصوصی فاصله‌اش را زیاد کند اقتصاد آسیب می‌بیند. دولت یازدهم بخش خصوصی را طرد کرد و به این بخش بی توجه بود، در حالی که می‌توانست شرایط بهتری را برای خود رقم بزند. 774 شغل کلیدی مربوط بــه ساختمان است، اما ظاهرا این موضوع مهم فراموش شده است.

دلیل رکود چند ساله مسکن را چه می‌دانید؟

توقف ساخت. البته وعده‌هایی هم عنوان شد که در تداوم رکود مؤثر بود. وقتی آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی شد وعده مسکن اجتماعی و طرح‌های دیگر را داد که هیچ کدام به نتیجه نرسید. همین موضوع دلیلی بود که مردم برای خرید دست نگه دارند که این هم به ضرر فروشنده، تولید کننده و هم به ضرر خریدار بود. پول سپرده بانکی بلایی بود که اقتصاد ایران را به عقب کشاند. اگر می‌خواهیم اقتصاد تحرک داشته باشد و پول به تولید تزریق شود باید سود سپرده بانکی کاهش یابد. البته موضوع دیگری در مورد رکود وجود دارد. زمانی که در کشور بهداشت کم بود وبا آمد. برای این که بتوانند وبا را کنترل کنند معتقد بودند نباید حتی اسم وبا را هم بیاورید. رکود نیز همین نقش را دارد. اگر مداوم بگوییم رکود است آن را تشدید می‌کنیم.

حال که به وعده‌های آقای آخوندی اشاره کردید یک سوال از شما دارم. آیا واقعا مسکن مهر بی‌فایده بود؟

من اعتقادی دارم. اگر می‌خواهیم از کاری ایراد بگیریم باید بهتر از آن را انجام بدهیم. دولت هم اگر معتقد است مسکن مهر، مزخرف است باید بهتر از آن را بسازد. البته زمانی که مسکن مهر را استارت زدند به انبوه‌سازان گفتند می‌خواهیم با 600 هزار تومان آن را تمام کنیم. آنها اول قبول کردند، اما در میان راه دولت را تنها گذاشتند. آقای نیکزاد وزیر وقت وزارت راه و شهرسازی هم به ترکیه رفت و قرارداد کوزو بسته شد که واحدهای تحت نظر این شرکت تکمیل و تحویل شد.

آینده بازار مسکن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به وضعیتی که من شاهد هستم، قیمت مسکن امسال از شاخص تورم عبور خواهد کرد. این رشد قیمت در بازار اجاره هم اتفاق خواهد افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها