تا کمتر از یک ماه دیگر فصلی جدید در تقویم سیاسی کشور رقم می‌خورد و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، سرنوشت سیاسی کشور را تعیین می‌کند. درهمین‌حال، نامزدهای انتخابات در یک بازه زمانی مشخص فرصت دارند برنامه‌های سیاسی و انتخاباتی‌شان را به اطلاع شهروندان برسانند.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۰۱

در این میان البته رسانه‌ها بویژه دو رسانه اصلی رادیو و تلویزیون از اهمیتی تاثیرگذار برخوردارند و بخش عمده بار آگاه‌سازی جامعه و مردم را بر دوش دارند.یکی از برنامه‌های متفاوتی که این بار به بهانه انتخابات روانه آنتن شده، «تا پاستور» است؛ کاری از گروه اجتماعی شبکه یک که قرار است در 26 قسمت مهمان شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی باشد و با آنها به گفت‌وگو بنشیند. یکی از اتفاقات قابل تاملی که در «تا پاستور» رخ داده، نوآوری در ساختار برنامه و خلاقیت‌های صورت گرفته در اجرای آن است. تا پاستور برخلاف دیگر برنامه‌های سیاسی و مناسبتی که به بهانه‌های گوناگون از شبکه‌های مختلف روانه آنتن می‌شود، ساختاری تازه و فرمی دگرگون دارد. مهمان‌ها بر خلاف استودیوهای همیشگی معمول و میز و صندلی‌های ثابت، سوار خودروی تشریفاتی برنامه شده، در شهر چرخی می‌زنند و در همان حال گفت‌وگو را ادامه می‌دهند.

مجید خواجه‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه در خصوص رسیدن به این ایده به جام‌جم می‌گوید: این تاکید آقای شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک بود که برنامه حتما ساختاری جدید داشته باشد. البته کار آسانی هم نبود و به هماهنگی با نهادهای زیادی احتیاج داشت. این تهیه‌کننده با اشاره به استفاده از خودرو به عنوان لوکیشن اصلی برنامه ادامه می‌دهد: ما در عوض لیموزین از خودرویی داخلی استفاده کردیم، فضای داخلی‌اش را هم تغییر دادیم و برای اولین بار در ایران، این قالب را در تلویزیون به نمایش گذاشتیم. به گفته خواجه‌نژاد، تا پاستور به وسیله هشت دوربین جداگانه تصویربرداری می‌شود؛ سه دوربین در داخل خودرو، چهار دوربین در اطراف و یک دوربین هم به صورت هلی‌شات (هوایی) به ضبط تصاویر این برنامه مشغولند.

رعایت نگاه‌های گوناگون

خواجه‌نژاد تاکید می‌کند: اولین اولویت ما در انتخاب مهمانان، دعوت از کسانی بود که خود در دوره‌های گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند. سعی کردیم از همه طیف‌ها استفاده کنیم و از آ‌نجا که این برنامه در گروه اجتماعی تولید شده و نه سیاسی، توجه و تمرکزمان بر خود موضوع انتخابات نیست؛ بلکه دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم که یکی از این اهداف بیان موضوعات و معضلات اجتماعی و دغدغه‌های مردم است. ما این موضوعات را می‌گوییم و بعد از مهمانان برنامه‌ راهکار و پیشنهادی برای حل آن موضوع می‌خواهیم. هدف دوم هم تشریح چگونه رای دادن برای مردم است و این‌که آنها چطور می‌توانند کسی را که نامزد بهتری است شناسایی کنند.

تهیه‌کننده تا پاستور می‌گوید: مهمان‌ها همکاری خوبی را با ما داشتند و توانستیم چهره‌های خوبی را تا همین چند قسمت پخش شده در برنامه داشته باشیم. افرادی چون دکتر غفوری‌فرد، صادق خرازی، دکتر آل‌اسحاق، دکتر قدیری ابیانه، کاظم جلالی، طهماسب مظاهری، محمد نبی حبیبی و عبدالله جاسبی. البته در ابتدا چون ساختاری تازه و فرمی متفاوت داشتیم، عده‌ای می‌گفتند اول باید یکی دو قسمت از برنامه را ببینیم تا بعد بتوانیم در مورد حضور در آن تصمیم بگیریم. با این حال شمار زیادی از چهره‌ها و سیاسیون برنامه‌مان را پسندیده‌اند.

تا پاستور به تهیه‌کنندگی مجید خواجه‌نژاد و کارگردانی رحیم صادق‌پور در طول 26 قسمت 30 دقیقه‌ای هر روز از شبکه یک سیما روانه آنتن می‌شود و اجرایش را علیرضا عینالو عهده‌دار است.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها