این روزها فعالیت دست‌فروش‌ها به موضوعی پیچیده در کشورمان تبدیل شده است. از یک سو نمی‌توان مانع کسب و کار این قشر از مردم شد که از سر ناچاری و برای کسب روزی حلال به این شغل روی آورده‌اند. از سویی فعالیت آنها نارضایتی مغازه‌داران را به همراه دارد که دست‌فروشان را مانع کسب و کار خود می‌بینند.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۴۷

راهکارها و گاه برخوردهای متعددی نیز با دست‌فروشان صورت گرفته که تا به‌حال هیچ‌کدام چاره‌ساز نبوده است. این گره به ظاهر کور اما در جوامع دیگر براحتی باز شده و رضایت همه را نیز در برداشته است. به طور مثال در کره‌جنوبی دو روز در هر ماه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را به اجبار تعطیل می‌کنند تا دستفروش‌ها و افراد بی‌بضاعت فرصتی برای کسب درآمد داشته باشند. به این ترتیب قانون و عدالت شامل حال همه اقشار از بالادست تا فرودست می‌شود و شهر نیز همچنان نظم و آرامش خود را حفظ می‌کند.

تاب‌سواری در قطار مترو

تفریح و سرگرمی و به دنبال آن داشتن روحیه شاد و پرنشاط نه‌تنها از مواهب زندگی است که وجودش به نوعی برای ادامه یک زندگی همراه با سلامت لازم است. حال این‌که ما چقدر در کشورمان به این مهم اهمیت می‌دهیم، بماند، اما در یکی از بلادهای بیگانه، آن‌قدر به این موضوع توجه می‌کنند که حتی در فضای‌های کوچک و بسته‌ای مثل مترو نیز برای ایجاد آن و شادی مردم چاره‌اندیشی شده است. تصویر مترویی را نشان می‌دهد که در بعضی از واگن‌هایش برای این‌که مسافران در حین سفر از مسافت لذت ببرند، تاب نصب کرده‌اند؛ ایده‌ای که برای اولین بار در شهر سانفرانسیسکو پیاده شد.

بکش و خوشگلم کن!

تصویری که مشاهده می‌کنید و اخیرا در فضای مجازی دست به دست شده، یک معلولیت از ناحیه پا را نشان نمی‌دهد، بلکه یک نوع مدل پا آن هم مدل پای ثروتمندانه است. در حقیقت در زمان‌های قدیم زنان چینی با بستن و تحت فشار قرار دادن چند ساله پاها، به مرور پاهایشان شبیه به کفش مجلسی می‌شد! این روش در میان زنان قشر ثروتمند چینی معمول بود. این‌جور بلا سر پا یا هر جای دیگر بدن درآوردن، مصداق همین ضرب‌المثل معروف خودمان است که می‌گوید: «بکش و خوشگلم کن» که ظاهرا چینی‌ها بیشتر از ما به آن اعتقاد داشتند.

امان از این دنیای وارونه

ما که نه‌تنها از کار دنیا و مردم دنیا سر درنیاوردیم، بلکه روز به روز هم بیشتر گیج و منگ و مات و مبهوت می‌شویم. خداییش فقط به همین یک مورد فکر کنید؛ در این دنیای بزرگ هر روز هزاران نفر کشته می‌شوند، هزاران جنایت انجام می‌شود و هزاران جانی آزادانه برای خود می‌چرخند، آن وقت پلیس برخی کشورها زور و بازویی اگر داشته باشند، فقط نصیب کودکان می‌شود. به طور مثال پلیس پاکستان کلی آدم شرور و جانی بزرگسال را گذاشته و کودک 9 ماهه‌ای را به اتهام نقشه کشیدن برای قتل یک افسر پلیس بازداشت کرده است! او در حالی که پستانک در دهان داشت، صورت جلسه را انگشت زد. البته این اتفاق مربوط به سال 2014 است.

درخت خوب است چه چوبی و چه آهنی‌اش

باز هم یک تصویر محیط زیستی زیبا و متفاوت!

تصویری که نشان می‌دهد می‌توان بدون قطع درختان هم در کنارشان به معماری و ساخت و ساز پرداخت. البته این درخت غول‌پیکر یک سازه آهنی است که در ورودی ساختمان وزارت کشاورزی روسیه ساخته و تعبیه شده که در هر روی اهمیت درخت و درختکاری را نشان می‌دهد.

کارت عروسی برقی!

خلاقیت به خرج دادن در چاپ انواع کارت‌های عروسی مثل کارت‌هایی به شکل صفحه اول یک روزنامه را تا به حال دیده بودیم، اما کارت عروسی به شکل قبض برق ندیده بودیم که این یکی را هم دیدیم. این کارت ابتکار دامادی است که خود کارمند شرکت توزیع برق جنوب ساری است و روزانه با هزاران قبض سروکار دارد. این کارت جدا از متفاوت بودن یک مزیت دیگر هم دارد و آن این‌که عروس و داماد و البته تمام فامیل و آشنای آنها هر بار که چشمشان به کارت بیفتد، حساب کار دستشان می‌آید که مراقب مصرف برق و پول آخر ماهش هم باشند.

رادیو بخرید تا از دنیا عقب نمانید

این روزها دیگر تقریبا رادیو به حاشیه رفته و تاحدی قافیه را به فضای مجازی و دیگر رسانه‌های نوین باخته است، اما روزگاری نه‌چندان دور مثلا حدود 60 سال پیش که تازه صدای رادیو در برخی خانه‌ها به صدای ساکنان خانه افزوده شده بود، جزو کالاهای لوکس و ارزشمندی به شمار می‌رفت که روزنامه‌ها برای معرفی آن به مردم و جلب مشتری برای خریدش به تبلیغات جالبی دست می‌زدند. مثل تصویر تبلیغی که در سال 1330 در روزنامه چاپ شده بود و این خوش خبری را به مردم می‌داد که اگر رادیو بخرند می‌توانند از اوقات شرعی، حرف‌های مصدق و اخبار جنگ کره مطلع شوند!

مسی ایرانی!

همین چند روز پیش مهمان روزنامه جام‌جم بود. اسمش رضا پرستش است، یا به عبارتی همان مسی ایرانی خودمان. مسی ایرانی چند وقتی است که کشف شده و تصویرش در فضای مجازی دست به دست می‌شود. ظاهرا این تصویر به دست خود لیونل مسی آرژانتینی هم رسیده و آن طور که گفته شده از مسی ما دعوت کرده که طی روزهای آینده به اسپانیا سفر کند تا دو مسی «اصل و بدل» که شباهت زیادی به یکدیگر دارند، در یک تصویر مقابل دوربین جهانیان قرار گیرند تا طرفداران بارسا هم در این میان کلی حال کنند و پز بدهند که بازیکن محبوب تیمشان به حدی خوب است که همه جا کپی‌هایش در حال کشف است.

اخلاق ما را ندزدید لطفا

داشتن وجدان و انصاف در هرجای دنیا زیبا است مثل همین آقا یا خانم محترم ژاپنی که به طور اتفاقی به یک دوچرخه زده و ناخواسته زنگش را شکسته است. بعد هم پیغام گذاشته که نبودید پول خرید زنگ را گذاشتم تو سبد. حالا این رفتاررا با برخی رفتارهایی که این روزها در اطرافتان می‌بینید مقایسه کنید و فکری بنمایید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها