سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

هبه سعودی و فرار عربستان از تعهدات بین المللی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در واکنش به تصمیم عربستان مبنی بر پرداخت هبه (هدیه) به جای دیه جان باختگان منا به خانواده‌ آسیب دیگان گفت: مادامی که ما برای حفظ امنیت جانی،مالی و حیثیتی اتباع ایرانی تضامین لازم را نگیریم نباید به سرزمین وحی حجاج اعزام کنیم.
کد خبر: ۱۰۲۵۴۹۷
هبه سعودی و فرار عربستان از تعهدات بین المللی

به گزارش جام جم آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند عربستان برای اینکه زیر بار مسوولیت فاجعه منا نرود، قصد دارد به جای پرداخت دیه، هبه بدهد.

پرداخت دیه جان باختگان منا یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی میان تهران و رژیم سعودی است که تاکنون ریاض زیر بار آن نرفته است.

امسال حجاج به واسطه تضمین سلامت و امنیت جان حجاج از سوی وزارت حج عربستان، بعد از یک سال وقفه به حج مشرف می‌شوند که مسوولان سازمان حج نیز با حضور در صحن غیرعلنی مجلس نسبت به این موضوع گزارش‌هایی ارائه کردند.

در این بین نکته مهم پرداخت حقوق خانواده جان باختگان فاجعه منا بود که برخی نمایندگان از نحوه پرداخت دیه به صورت هبه یاد کرده و اعلام کردند قرار است عربستان دیه جان باختگان فاجعه منا را در قالب هبه بدهد که با وجود آن که این موضوع به منزله نپذیرفتن مسوولیت حقوقی این فاجعه است با این حال گام مثبتی در مسیر پرداخت حقوق خانواده شهداست.

تذکر به مسئولین

حشمت الله فلاحت پیشه در خصوص نحوه پرداخت دیه جانباختگان منا معتقد است: در این خصوص تذکر کتبی به رئیس جمهور داده ام و بعد از عدم پاسخگویی از سوی مسئولان به فاصله یک هفته تذکر شفاهی نیز دادم اما هنوز پاسخی درباره متن موافقتنامه داده نشده است.

فلاحت پیشه در ادامه در خصوص پرداخت هبه به جای پرداخت دیه جانباختگان منا گفت: این موضع نشان دهنده این است که عربستان هیچ تضمینی نسبت به حفظ سلامت و امنیت حجاج در آینده نمی تواند بدهد و این احتمال وجود دارد که مسئولیت حوادث احتمالی بعدی را نیز نپذیرفته و آن را برعهده ازدحام گذاشته و با پرداخت هبه رفع و رجوع کند.

عربستان شانه خالی می‌کند

حسن نوروزی دیگر نماینده مجلس در راستای اظهارات فلاحت پیشه افزود: طرح پرداخت هبه به جای دیه به این دلیل است که سعودی از زیر بار محکومیت بین المللی شانه خالی کند.

وی تصریح کرد: آنها معتقدند درخصوص فاجعه منا مقصر نیستند و قتیل الزحام رخ داده است از این رو علیرغم اینکه طبق قانون این کشور باید اقدام به پرداخت دیه جانباختگان منا کنند، نمی‌خواهند به لحاظ بین المللی زیر بار قصور آن بروند از این رو مورد پرداخت هبه را مطرح کرده اند.

فرار رژیم سعودی از تعهدات بین‌المللی

در همین خصوص، «سیدحسین نقوی حسینی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین؛ اقدام دولت عربستان مبنی بر پرداخت هبه ما به ازاء دیه حادثه دیدگان فاجعه غمبار منا را فرار آل سعود از تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود دانست و گفت: دولت عربستان موظف است که به تعهد خودش پایبند باشد زیرا که تأمین امنیت جانی و مالی حجاج به عهده دولت عربستان بوده و هر در صورت هر گونه خسران به اتباع ایرانی، دولت عربستان موظف به پاسخ گویی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بر اساس احکام دینی دولت عربستان مکلف به پرداخت دیه جان باختگان فاجعه منا است، اظهار داشت: پرداخت در قالب هبه هیچ معنایی ندارد و به معنای نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی است.

نقوی حسینی با بیان اینکه چنین اقدامی توهین به مردم و خانواده‌های جان باختگان فاجعه منا است، اظهار داشت: وقتی ما این مطالب را به مسئولین سازمان حج می‌گوییم ناراحت می‌شوند در حالی که ما می‌گوییم نباید بدون تعهد گرفتن از عربستان برای تامین و تضمین امنیت جانی، حیثیتی، اخلاقی و مالی هموطنان حجاج اعزام شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت وارد شدن خسارات به حجاج چه کسی باید جبران کند، تاکید کرد: تا ما از این تضمین‌ها نگرفته‌ایم نباید حاجی اعزام کنیم، بنابراین برخورد دولت عربستان هم بر خلاف تعهدات‌اش و هم بر خلاف شان ملت ایران است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: فارغ‌ از اینکه تفاوت مبلغ دیه و هبه چقدر است بقیه مسائل نیز برای ما مهم است زیرا مردم جانشان را برای بی‌کفایتی دولت عربستان از دست داده‌اند و آنها ادعا می‌کنند که با پرداخت هبه به مردم ما لطف می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
۰
۰
از سعودی كه دست نشانده عمال امریكایی و انگلیسی است بیشتر ازین انتظار نیست

نیازمندی ها