رعایت دقیق اصول اخلاقی انتخابات صرفا منحصر در نامزدهای انتخاباتی نبوده بلکه باید تمام ارکان و اجزای مؤثر در برگزاری انتخابات ازجمله احزاب و گروه‌های سیاسی، هواداران و طرفداران نامزدها و به طور کلی مردم آن را رعایت کنند.
کد خبر: ۱۰۲۵۰۵۲

این در حالی است که متاسفانه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم شاهدیم برخی به جای اهتمام بر وحدت و منافع ملی همچنین تبیین برنامه‌های خود سعی می‌کنند به تخریب رقبا بپردازند.

در همین رابطه محمد‌جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با جام‌سیاست از ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی طبق آموزه‌های دینی، نقش رسانه‌ها در این ارتباط، توصیه به ستاد‌های انتخاباتی در جهت حفظ حرمت رقبا و... گفت.

از نظر شما به عنوان یک فعال سیاسی، رعایت اخلاق انتخاباتی طبق آموزه‌های دینی چه ضرورتی دارد؟

یکی از حساس‌ترین مراحل انتخابات بویژه انتخابات ریاست‌جمهوری که همه آحاد ملت متاثر از آن هستند، مرحله تبلیغات انتخابات است. چراکه زمان رقابت‌های سیاسی نامزدها و جریان‌های سیاسی و طرفداران نامزدهای انتخاباتی است. زمانی است که نامزدها تلاش می‌کنند شایستگی‌ها، برنامه‌ها و کارآمدی خود را به نمایش بگذارند و طرفداران آنها هم درصدد پیروزی نامزد موردنظر خود در صحنه سیاسی هستند. لذا براساس آموزه‌های دینی و اسلامی ما که معتقد به مردمسالاری دینی هستیم، فرصت تبلیغات، زمان آزمون اخلاق سیاسی است و با توجه به این‌که ما معتقد به آمیختگی دین و سیاست هستیم و معتقدیم دین از سیاست جدا نیست قاعدتا اخلاق اسلامی باید خود را در صحنه سیاسی نشان دهد. بنابراین باید حقوق ملت رعایت شود.

تبعیت نامزدها و طرفداران آنها از قانون در زمینه رقابت‌های انتخاباتی چه لزومی دارد؟

حاکمیت اخلاق و قانون جزو انتظاراتی است که مردم از نامزدها دارند. جزو شروط اصلی است و اساسا مردمسالاری دینی مبتنی بر ارزش‌های دینی و حاکمیت قانون است. متاسفانه در برخی از انتخابات‌هایگذشته‌ با انواع بداخلاقی‌های سیاسی نظیر تهمت، تخریب شخصیت افراد، تهدید، تطمیع و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و اقدامات بعضا مغایر امنیت ملی و اقداماتی که باعث ایجاد تفرقه و شکاف میان مردم می‌شود مواجه بودیم، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های انتخابات را ابلاغ کردند. با توجه به بند 5 سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب این اصول باید مورد توجه قرار گیرد. ممنوعیت هرگونه تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی و هرگونه اقدام مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی در تبلیغات انتخاباتی. بنابراین یکی از سیاست‌هایی که باید موردتوجه آحاد مردم بویژه نامزدها و ستادهای تبلیغاتی و طرفداران نامزدها قرار گیرد، این اصل ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

رعایت اخلاق انتخاباتی تا چه میزانی موجب افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود؟

ترویج اخلاق انتخاباتی، نهادینه کردن آن و رعایت آن از سوی همگان موجب افزایش مشارکت می‌شود، مردم امیدوارتر شده، وحدت و انسجام بیشتر و منافع ملی تامین می‌شود. بنابراین لازم است هم مردم و هم طرفداران نامزدها و هم خود نامزدها این اصول را رعایت کنند. امیدواریم نظارت مطلوب از سوی ناظرین و دست‌اندرکاران نظارت بر امر انتخابات صورت بگیرد،کاندیداها و طرفدارانشان خویشتنداری کنند و منافع ملی را برمصالح فردی و گروهی ترجیح دهند.

برای رسانه‌ها چه نقشی را می‌توان در مورد رعایت اخلاق انتخاباتی قائل شد؟

رسانه‌ها باید به جای دامن زدن به اختلافات در جهت ایجاد فضای سالم رسانه‌ای و وحدت بخش تلاش کنند. در اینجا بهتر است اشاره‌ای به عملکرد رسانه‌ها در مقطع ثبت نام نامزدها داشته باشم، در آن مقطع شاهد ثبت نام‌های عجیب و بسیاری بودیم اما رسانه‌ها به جای عدم اعتنا به این‌گونه ثبت نام‌ها به آن دامن می‌زدند. در حال حاضر که زمان تبلیغات نامزدهاست رسانه‌ها می‌توانند به عوامل وحدت‌بخش دامن بزنند و عوامل تامین‌کننده امنیت ملی را بزرگ نمایی کنند. معتقدیم اگر سیاست‌های رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد هرگونه تخریب یعنی هرگونه مطلبی که بیانگر تخریب، تهدید، تطمیع، فریب و وعده‌های خارج از اختیارات قانونی است نباید در سانه‌ها پوشش داده شود و باید مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد. اما برخی از رسانه‌ها به دنبال درشت‌نمایی موضوعاتی هستند که تقابل ایجاد کرده و اختلاف‌برانگیز است. تیترهایی زده می‌شود که به جای ایجاد وحدت ایجاد شکاف بین صفوف به هم فشرده مردم می‌کند. در این مقطع حساس برخی از رسانه‌های خارجی هم بدشان نمی‌آید که به این اختلافات دامن بزنند، همان‌طور که مستحضرید بسیاری از توطئه‌های مخالفان نظام در زمان انتخابات بستر مناسب برای ظهور و بروز پیدا می‌کند. انقلاب‌های مخملی و کودتاهای مخملی در کشورهای خاورمیانه همگی در زمان انتخابات به وجود آمده و بعد از انتخابات با اعلام نتایج و برهم زدن قانون و عدم تمکین به نتیجه انتخابات می‌تواند منشأ اختلافاتی در جامعه باشد و شکاف ایجاد کند‌. گاهی همین اختلافات کوچک، بزرگ شده و تبدیل به درگیری‌های قومی، داخلی، جناحی و سیاسی می‌شود.

چه توصیه‌هایی به ستادهای انتخاباتی در جهت حفظ حرمت رقبا و عدم شکل گیری فضای تهمت و دروغ دارید؟

ستادهای انتخاباتی باید به قانون انتخابات توجه داشته باشند، این‌که ستاد انتخابات چه تعریفی دارد و در کجا و چه تعداد می‌تواند ایجاد شود، در ستادها باید به جای تخریب رقیب به اثبات نامزد مورد نظر و شایستگی‌های آن بپردازند. نامزدها نباید به جای معرفی کردن خود و ارائه برنامه صرفا در جهت تخریب دیگران عمل کنند، ستادهای انتخاباتی به جای بداخلاقی سیاسی و به جای خروج از قانون به قانونگرایی و اخلاق‌مداری و اثبات شخصیت موردنظر خودشان بپردازند. یعنی برنامه‌ها و صلاحیت‌های نامزد خود را به جامعه معرفی و بیان کنند، در این صورت مردم از بین برنامه‌های ارائه شده انتخاب خواهند کرد. در پایان نیز باید بر این نکته تاکید کنیم که تمکین به نتایج و قاعده‌بازی و پذیرفتن نتیجه شکست برای تعداد بیشتری از نامزدها سخت‌ترین مرحله آزمون است. به این دلیل است که می‌گویم فرصت تبلیغات انتخاباتی زمان آزمون اخلاق سیاسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها