اقتدار ملی با بومی‌سازی صنایع دفاعی

روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در شرکت پنها از چهار دستاورد جدید دفاعی شامل نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر6، موشک کروز ضدکشتی نصیر و موشک هوا به هوای فکور رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۱۹۷۲۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی که دیروز در شرکت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حضور یافته بود، فرمان آغاز آزمایش‌های حرکت روی زمین (تاکسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمایشی جنگنده قاهر 313 و تحویل‌دهی 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری را نیز صادر کرد.

رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم با تاکید بر این‌که برای ساخت موشک و هواپیما از احدی اجازه نخواهیم گرفت، تصریح کرد: دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در ماه‌ها و سال‌های گذشته، نشانگر توجه مناسب دولت و وزارت دفاع به وظایف راهبردی خود است. روحانی اظهار کرد: امروز توازن منطقه‌ای و حفظ قدرت بازدارندگی دفاعی برای کشور حساسی مثل ایران که با انقلاب بزرگ خود، منافع قدرت‌های بزرگ را به خطر انداخته و پیام عدالت و آزادی از این کشور به گوش جهانیان می‌رسد، یک امر ضروری است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ویژگی‌های منطقه خاورمیانه به گونه‌ای است که به‌راحتی و بسرعت نمی‌تواند به منطقه‌ای صد در صد امن تبدیل شود، تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه دخالت قدرت‌ها و غده سرطانی اسرائیل همواره مایه نگرانی، ناامنی و برخورد در منطقه بوده و هست.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ هیچ‌گاه نبوده که قدرت‌های بزرگ در سراسر این منطقه مطامعی نداشته و به دنبال منافع خود نبوده باشند.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه قصد تجاوزگری نداشته، ندارد و نخواهد داشت، اما در عین حال صلح، جاده یکطرفه‌ای نیست که اگر تصمیم گرفتیم، صلح‌خواه باشیم، طرف مقابل هم بخواهد صلح‌خواه باشد. لذا باید همواره مراقبت و هوشیاری وجود داشته باشد.

هواپیمای کوثر

نخستین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی کوثر به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای ماموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات را خواهد داشت.

ایده‌پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که به طور کامل در داخل کشور صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیما در این کلاس قرار خواهد داد.

پهپاد مهاجر

پهپاد مهاجر6، توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق‌العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.

پهپاد تاکتیکی مهاجر6، مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده و می‌تواند در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر، کارآمد باشد. ارسال داده‌های ماموریتی تصویری بهنگام در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد است و به همین دلیل پهپاد مهاجر6 را از پهپادهای هم‌رده خود متمایز و در رده تراز اول دنیا قرار داده است.

موشک‌های نصیر و فکور

طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایش‌های پروازی موفق موشک کروز ضدکشتی نصیر، در راستای تقویت توان موشکی نیروهای مسلح بوده و این موشک سطح به سطح با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی، از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها به‌کار گرفته می‌شود. آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضدجمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو از ویژگی‌های موشک ضدکروز نصیر است که به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و بزودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌شود.

موشک هوا به هوای فکور با نصب روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را داشته و به عنوان نخستین موشک هوا به هوای کشور که توسط متخصصان هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده با تحویل به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو را در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

جنگنده قاهر اف.313

پروژه جنگنده قاهر اف.313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق، توسعه و زمان دستیابی به محصول با استفاده از فناوری‌ها و فرآیندهای نوین به‌کار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقق دستیابی به محصول کاملا بومی در انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده و ساخت نمونه اثبات فناوری، آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها