وضعیت خطرناک شبه‌جزیره کره

همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تلاش‌ها نیز برای حل این مساله بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۱۷

به گزارش رویترز، در حالی که ناو گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا به‌سوی شبه‌جزیره کره اعزام شده است، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش، خواستار یک راهکار مسالمت‌آمیز برای حل و فصل اوضاع در منطقه شده است. درخواست رئیس‌جمهور چین از ترامپ در شرایطی مطرح شده است که یک روزنامه مهم چینی هشدار داده که شبه‌جزیره کره بیش از هر زمان دیگری از سال 2006 میلادی که پیونگ‌یانگ نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد، در معرض یک درگیری نظامی قرار گرفته است. تنش‌ها در شبه‌جزیره پس از آن تشدید شده است که نگرانی‌ها نسبت به آزمایش هسته‌ای ششم کره شمالی یا شلیک موشک‌های بالستیک بیشتر افزایش یافته و ترامپ تهدید کرده که حاضر است بدون کمک چین، به صورت یک‌جانبه برای حل این مشکل اقدام کند.

رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی تلفنی خود با ترامپ بر تعهد پکن به خلع‌سلاح شبه‌جزیره کره و محافظت از صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده و خواستار حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها بین کشورهای منطقه و حفظ ارتباط و هماهنگی نزدیک با آمریکا شده است.

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای که پیش از سفر روز سه‌شنبه تیلرسون،‌ وزیر خارجه آمریکا به مسکو منتشر کرد، آورده است: ما بجد نگران حمله احتمالی آمریکا به کره شمالی هستیم چون کاخ سفید درباره احتمال اجرای یک برنامه نظامی یک‌جانبه علیه این کشور سخن به میان آورده است.

آمریکا روز دوشنبه از اعزام ناوگروه «کارل وینسون» به اقیانوس آرام پیرو تنش‌های ایجاد شده با کره شمالی خبر داده بود. به گزارش گاردین، در همین رابطه ژاپن هم از تصمیم خود برای اعزام ناوشکن‌های خود به اقیانوس آرام خبر داد.

این ناوشکن‌ها قصد پیوستن به ناو گروه اعزامی از آمریکا به این منطقه را دارند.

در ارتباط با تحولات منطقه شبه‌جزیره کره، خبرگزاری کره شمالی روز گذشته با انتشار گزارشی تاکید کرد که سامانه پیشرفته ضد موشکی «تاد» آمریکا نمی‌تواند برای کره جنوبی امنیت به ارمغان آورد بلکه این کشور را به یک قربانی حمله تبدیل خواهد کرد. خبرگزاری کره شمالی در ادامه گزارش خود آورده: کره جنوبی به‌جای مذمت دیگران بهتر است خود را سرزنش کند.

این گزارش با اشاره به بی توجهی دولت کره جنوبی به اعتراض‌های مردمی در این خصوص می‌افزاید: این کشور به‌تدریج خود را به محل استقرار تسلیحات هسته‌ای و موشکی آمریکا تبدیل می‌کند و استقرار «تاد» این کشور را به جبهه مقدم حمله تبدیل خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها