نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل:

بازار خودرو کشش افزایش قیمت ندارد

درحالی برخی از خودروسازان داخلی به بهانه افزایش قیمت بیمه شخص ثالث اقدام به اعمال تغییرات قیمتی در محصولات مختلف خود کرده‌اند که به گفته فعالان بازار در شرایط فعلی و با درنظر گرفتن قدرت خرید مردم، بازار کشش افزایش قیمت به هیچ بهانه‌ای را ندارد. در این زمینه با غلامحسین قاسمیان، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۱۷۳۲۸

شرایط فعلی بازار خرید و فروش خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شرایط فعلی و براساس سنوات گذشته تا پایان فروردین معمولا بازار خودرو در رکود قرار خواهد داشت، اما این نگرانی وجود دارد که رکود بازار دوباره باعث بروز مشکلاتی برای خودروسازان شود.

معمولا بازار شب عید برای خودرو مثل دیگر بازارها امیدوارکننده است، برآورد شما از اسفند 95 و بازار خودرو چیست؟

کاهش قدرت خرید مردم در مجموع باعث شده تا اولویت‌های هزینه‌ای و کالاهای سبد خرید هموطنان گرامی با سنوات گذشته فرق کند. بنابراین خودرو هم با توجه به این‌که جزو کالاهای غیرضروری زندگی برخی افراد محاسبه می‌شود، کم‌کم از سبد هزینه‌های خانوار خارج شده و در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است که شاهد مثال آن رکود اسفند 95 در بازار خودرو بود.

برسیم به گرانی خودروهای نو از سوی کارخانه‌ها برای سال جدید، نظر شما در این زمینه چیست؟

این‌که من بگویم موافقم یا خیر شاید منطقی نباشد، اما نباید فراموش کنیم که اکنون بازار توقع هیچ افزایش قیمتی ندارد و هرگونه برخورد اینچنینی می‌تواند بازار را با رکود بیشتری مواجه کند درحالی که می‌بینیم به بهانه‌های مختلف افزایش‌ قیمتی اتفاق افتاده و به نوعی بازار تقاضا را کاهش داده است.

آیا افزایش قیمت خودروهای نو در بازار خودروهای کارکرده نیز تاثیر داشته است؟

خیر هیچ تاثیری نداشته، چون اصلا بازار کشش افزایش قیمتی ندارد و تقاضایی هم نیست مگر این‌که فردی واقعا به خرید خودرو نیازمند باشد که به بازار مراجعه می‌کند به همین دلیل بازار از نوسان قیمتی جدید سازندگان تاثیر نگرفته است.

همان‌طور که می‌دانید یک یا دو خودروساز اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند آیا دیگر خودروسازان هم به دنبال افزایش قیمت هستند؟

در این زمینه اطلاعی ندارم و خبری هم از افزایش قیمت جز موارد یاد شده نبوده است.

با توجه به کشش بازار که به آن اشاره کردید، آیا خودروهای جدیدی که روانه بازار می‌شود نیازهای مخاطبان را تامین می‌کند؟

اجازه دهید این‌گونه توضیح دهم که بازار خودرویی براساس تنوع بنا شده و همواره امکانات و تنوع مدل‌هاست که در بازار عامل تعیین‌کننده است، در حالی که متاسفانه درباره خودروهای داخلی این نکته کمی متفاوت شده، چون خودروسازان داخلی به این نکته زیاد توجه نکرده‌اند. به عنوان مثال این‌که یک سری آپشن از خودرو با بهانه کاهش قیمت در ابتدا حذف شود و یکی دو سال بعد به عنوان مدل جدیدتر روانه بازار شود، منطقی نیست و باید تغییرات کامل‌تر و دقیق‌تری در خودرو به‌وجود بیاید تا خریداران گرایشی برای خرید داشته باشند.

نظر شما درباره انحصار موجود در بازار خودرویی ایران چیست؟

اگر یک دهه گذشته در این زمینه سخن می‌گفتیم شاید کمی متفاوت‌تر باید اظهارنظر می‌شد، اما امروز بازار با تنوع بیشتری مواجه است و برندهای خارجی هم در ایران توانسته نیاز مخاطبان را کمی متفاوت کند، بنابراین انحصار در این بازار معنی نخواهد داشت و باید خودروسازان به این نکته توجه داشته باشند تا در میان‌مدت و بلندمدت بتوانند به تولید ادامه دهند.

شما درباره قیمت خودروهای جدید پسابرجامی چه نظری دارید، آیا این قیمت‌ها منطقی هستند؟

اصولا کیفیت باعث افزایش قیمت می‌شود اما بهانه، افزایش قیمت نیست، چون کیفیت بالا حقوق منطقی یک خریدار است پس این‌که بگوییم چون امروز خودروهای باکیفیت‌تر روانه بازار می‌شود، باید افزایش قیمت داشته باشیم، از نظر اقتصادی هیچ منطقی ندارد پس باید نگرش را متفاوت کنیم.

برسیم به امور صنفی شما. وضعیت همکارانتان در صنف نمایشگاه‌داران چگونه است؟

رکود بازار باعث شده تا بخش قابل توجهی از همکاران به فکر تغییر کاربری اماکن خود باشند و آن گروه هم که اقدام به اجاره نمایشگاه کرده‌اند، درحال برگرداندن واحدهای خود به مالکان هستند. به همین دلیل باید گفت رکود بازار در این صنف، عامل نگرانی شده است. اما نکته اصلی این‌است که در این بازار راکد، رفتار سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای بوده که باعث بروز مشکلات عمده‌تری برای نمایشگاه‌داران شده است. متاسفانه سازمان‌های یاد شده بدون توجه به رکود موجود در بازار اقدام به اخذ مبالغ مورد نظرشان می‌کنند به عنوان مثال، سازمان امور مالیاتی بدون توجه به این‌که یک واحد صنفی اصلا فروشی نداشته و قانونا نباید مالیات بپردازد، به تعیین مالیات برای آن واحد اقدام کرده است یا این‌که مالیات بر ارزش افزوده مشکلات اقتصادی واحدهای مربوط را افزایش داده است. سازمان تامین اجتماعی هم بدون توجه به مشکلات اقتصادی واحدهای صنفی یاد شده به جریمه صاحبان واحد صنفی اقدام کرده و مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند به جای این‌که به فکر رونق کسب و کار واحدها باشد.

درباره آینده بازار خودرو چه نظری دارید؟

به هیچ عنوان نمی‌توان درباره آینده خودرو اظهار نظر کرد، چون همه منتظر اعلام نتایج انتخابات هستند و تقریبا بازار در کما به سرمی‌برد، هرچند پس از اعلام نتایج انتخابات هم ماه مبارک رمضان خواهد بود، بنابراین تا نیمه‌دوم سال جاری هیچ تحول خاصی در بازار خودرویی نخواهیم داشت و خبری از رونق نیست.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها