دسته‌بندی‌های انتخاباتی در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، رفته رفته شفاف‌تر می‌شود و افرادی که از مدت‌ها قبل به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست‌جمهوری مطرح بوده‌اند، تصمیم خود برای حضور یا عدم حضور در انتخابات را علنی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۱۶۲۷۱

بر همین اساس، جبهه مردمی نیروهای انقلاب که به عنوان ائتلاف اصلی در جریان اصولگرایی مطرح است امروز پنج نامزد را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند.

این جبهه در اولین مجمع خود که در اواخر سال قبل برگزار شد ده نفر را که حائز بیشترین آرا بودند، انتخاب کرد و امروز در دومین مجمع، با رای مستقیم حدود 3000 نفر که در این نشست شرکت می‌کنند پنج نامزد نهایی را انتخاب می‌کند.

از سیدعزت‌الله ضرغامی، سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی،مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، رستم قاسمی و پرویز فتاح به عنوان نامزدهای برتر جبهه مردمی نیروهای انقلاب یاد می‌شود.

دیروز خبرگزاری مهر هم در گزارشی نوشت که علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت نهم و دهم هم پس از دعوت رسمی جبهه مردمی نیروهای انقلاب به این جبهه پیوسته است.

بیانیه قالیباف

در این میان، یکی از اتفاقات مهمی که دیروز افتاد بیانیه‌ای بود که از سوی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که یکی از ده کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب است، انتشار یافت. قالیباف در این بیانیه در خصوص نامزدی خود در انتخابات گفت: بنده هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شهردار تهران تاکید کرد: وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است. لذا برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس‌جمهور فعلی در 29 اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.

قالیباف افزوده است: این هدف راهبردی و مهم به دست نخواهد آمد، مگر با به کار گرفتنِ همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد. امروز جامعه ما به همگرایی و نگرشی فراتر از ملاحظات حزبی و گروهی نیاز دارد.

قالیباف تصریح کرد: خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و من هم از همه تلاش‌هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده است تشکر می‌کنم. در ضمن همان‌طور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره حضور رئیسی

از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی که در روزهای گذشته درباره قطعی شدن حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود، دیروز هم ادامه یافت و برخی رسانه‌ها دیروز مدعی شدند رئیسی که یکی از اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات است، برای نامزدی در انتخابات، از این مسئولیت استعفا کرده است.

البته خبرگزاری آنا به نقل از عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در این زمینه نوشت: من در حال حاضر نمی‌توانم در این‌باره اظهار نظر کنم و چنانچه این خبر صحیح باشد روز پنجشنبه (امروز) پس از جلسه هیأت نظارت اعلام خواهم کرد.

خبرگزاری ایرنا هم به نقل از یک منبع آگاه نوشت: هنوز هیچ منبعی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان، خبر استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی از عضویت در این هیات را تائید نکرده است.

اصلاح‌طلبان و نامزد پوششی

در جریان اصلاحات، فعلا حسن روحانی، رئیس‌جمهور به عنوان گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان مطرح است و گرچه چهره‌های دیگری چون مصطفی کواکبیان، محمد زارع فومنی و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان هم اعلام حضور کرده‌اند، اما شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان فعلا روحانی را به عنوان گزینه اصلی خود معرفی کرده است.

البته چند روز قبل محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از تصمیم این شورا برای معرفی نامزدی پوششی در کنار حسن روحانی خبر داد.

در این زمینه رسانه‌ها از برخی اعضای دولت از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول، محمود واعظی وزیر ارتباطات یا حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به عنوان گزینه‌های احتمالی برای ایفای نقش کاندیدای پوششی یاد کرده‌اند که البته دیروز واعظی و قاضی‌زاده، چنین اخباری را تکذیب کردند.

در همین ارتباط، وزیر بهداشت با بیان این‌که قصد نامزد شدن در انتخابات را ندارد، تاکید کرد: تنها وظیفه خود و همکارانم تا پایان دوران کاری دولت یازدهم را ادامه مسیر خدمت صادقانه به هموطنان عزیز می‌دانم.

به گزارش مهر، محمود واعظی هم دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که گفته شده است رئیس‌جمهور تنها با کاندیداتوری شما به عنوان نامزد در سایه موافقت کرده است، اظهار کرد: به نظر بنده آقای رئیس‌جمهور نیاز به کاندیدای پوششی ندارد و هیچ‌کس بجز رئیس‌جمهور در کابینه نامزد نمی‌شود.

همچنین با وجود این‌که مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس بارها حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرده است هنوز برخی رسانه‌ها از او به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری یاد می‌کنند و مدعی هستند در صورت موافقت رئیس‌جمهور او نقش کاندیدای پوششی اصلاح‌طلبان را ایفا خواهد کرد.

جریان سوم

علاوه بر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، برخی چهره‌ها از جمله محمد غرضی نیز به عنوان کاندیدای مستقل اعلام حضور کرده‌اند و البته تلاش‌های انتخاباتی جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین را نیز نباید از قلم انداخت.

در این ارتباط حمید بقایی از مدت‌ها قبل برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌است و احمدی‌نژاد هم تمام‌قد به حمایت از او برخاسته است و دیروز هم در نشست خبری که داشت، حمایت خود را از بقایی اعلام کرد.

مهدی کلهر، مشاور احمدی‌نژاد نیز روز سه‌شنبه برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرد و باید منتظر بود تا روز 22 فروردین که زمان آغاز رسمی نام‌نویسی نامزدهای ریاست‌جمهوری است چه افراد دیگری حضور خود را در این عرصه اعلام می‌کنند.

آخرین تحولات انتخاباتی

جبهه مردمی نیروهای انقلاب امروز 5 نامزد مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

قالیباف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارد.

وزرای ارتباطات و بهداشت گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری خود را تکذیب کردند.

احمدی‌نژاد در نشست خبری با بیان این‌که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد، بار دیگر از بقایی حمایت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها