حمایت آمریکا از فعال‌ترین کارخانه تولید تروریست

مقامات سعودی در ادامه سیاست‌های ضدایرانی خود چند روزی است در حال رایزنی با مقامات آمریکایی هستند و بر همین اساس، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر جنگ عربستان پس از دیدار با دونالد ترامپ با جیمز ماتیس، وزیر جنگ آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۹۳۳

اخبار منتشر شده از دیدارهای مقامات سعودی در نیویورک نشان‌دهنده این است که موضوع ایران یکی از محورهای اصلی این دیدارها بوده و همین اخبار ضدایرانی، واکنش مقامات کشورمان را به همراه داشت.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت در این خصوص گفت: دولت آمریکا و حکام آل‌سعود نه تنها اقدامی در مسیر مقابله با تروریسم انجام نمی‌دهند بلکه با اتخاذ رویکردی حمایتی، زمینه توسعه فعالیت آنان را نیز فراهم می‌کنند‌. شمخانی با اشاره به اقدامات و اظهارات تبلیغاتی و فاقد ارزش برخی مقامات تازه‌کار و بی‌تجربه سعودی که با فرار به جلو به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت حمایت‌های گسترده این رژیم از تروریسم تکفیری هستند، عنوان کرد: آل سلمان فعال‌ترین کارخانه تولید تروریست در جهان را در کشور عربستان ایجاد کرده و راهبری می‌کند. شمخانی افزود: با وجود آگاهی و انزجار افکار عمومی جهان نسبت به ماهیت رژیم آل‌سلمان و نقشی که در ایجاد و توسعه تروریسم تکفیری در جهان دارد، دولت جدید آمریکا نه تنها سیاست‌های دولت سعودی را نفی نمی‌کند بلکه از آن حمایت هم می‌کند.

بی‌ربط‌گویی ناشی از استیصال

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات جانشین ولیعهد عربستان در دیدار با وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: دیپلماسی وهم‌آلود و مبتنی بر دروغ این مقام سعودی تا آنجا پیش رفته است که خود ـ که یکی از اداره‌کنند‌گان اصلی جنگ سعودی علیه مردم بی‌گناه و بی‌دفاع یمن و مظهر ترور و وحشت در سوریه، بحرین و سایر کشورهای منطقه و جهان است ـ در یک «بی‌ربط‌ گویی» ناشی از استیصال، دیگر کشورهای منطقه را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، بهرام ‌قاسمی افزود: بارها تاکید کرده‌ایم مقابله با تروریسم و تلاش برای ایجاد ثبات در منطقه، جز با اراده، همکاری و مشارکت جمعی کشورهای این منطقه میسر نیست و در این مسیر، ایران به عنوان یک کنشگر فعالِ صلح‌جو، آماده هر نوع همکاری منطقه‌ای و ثبات‌ساز است.

مذاکرات وزیران دفاع عربستان و آمریکا

وزرای خارجه آمریکا و عربستان در دیدار با یکدیگر تاکید کردند که باید با اقدامات ایران در خاورمیانه مقابله کرد.به گزارش ایسنا، در بیانیه پنتاگون آمده است: ماتیس و محمدبن سلمان در مورد امنیت در خاورمیانه از جمله مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و همکاری نظامی آمریکا و عربستان در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی گفت‌وگو کردند.به گزارش آنا، همچنین وزیر دفاع آمریکا در دیدار همتای سعودی خود عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی به شوخی به وی گفت: «سلام. خوشحالم که زنده می‌بینمت. ایرانی‌ها سعی داشتند تو را بکشند.»سال 2011 مسئولان عربستان شایعه کردند که جمهوری اسلامی ایران قصد داشته دیپلمات‌های سعودی را ترور کند و جبیر در آن زمان سفیر ریاض در واشنگتن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها