مردم تشنه خبرند و اگر در اطلاع‌رسانی کوتاهی صورت گیرد، فضا برای شایعه پراکنی آماده می‌شود. در سال‌های اخیر نیز با رشد روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سرعت بی‌نظیر انتقال اطلاعات از طریق آنها، شایعه‌ها توانسته اند در کمترین زمان ممکن پیش چشم مخاطبان قرار گیرند. شاید عمر بعضی از این شایعه‌ها زیاد نباشد و مخاطب بسرعت متوجه جعلی بودن آنها شود، اما برخی دیگر می‌تواند ابعاد ملی به خود بگیرد و باعث ایجاد رعب و وحشت در جامعه شود. در سالی که گذشت، شایعه‌های زیادی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که «تخلیه دریاچه چیتگر به علت بمبگذاری» و «شکار موش 27 کیلویی» ابعاد ملی به خود گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۱۸۶۹

تخلیه دریاچه چیتگر به علت بمبگذاری

ماجرا از تماس یکی از شهروندان با پلیس تهران آغاز شد. او شئ‌ای مشکوک در دریاچه چیتگر دید و از ماموران درخواست کمک کرده بود اما هنوز گوشی را قطع نکرده، برخی این شیء را یک بمب عنوان کردند و بسرعت در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «یک بمب در دریاچه چیتگر کشف شده و پلیس در حال تخلیه مردم از اطراف آن است.» ماموران اما پس از اعزام به محل و بررسی شیء متوجه شدند خطر کسی را تهدید نمی‌کند و بمبگذاری فقط یک شایعه است. شهردار منطقه 22 گفت: «نیروهای انتظامی در زمانی کوتاه، خود را به محوطه اعلام شده رساندند و شیء مورد نظر را بررسی کردند اما مورد خاصی کشف نشد. این بررسی در زمانی بسیار کوتاه انجام شد و حتی بسیاری از شهروندان متوجه آن نشدند. در شبکه‌‌های اجتماعی در خصوص این مساله بسیار کوچک، اغراق و بزرگنمایی بی‌ مورد شد.»

قتل «شاه مازندران» در زندان

چند ساعت بیشتر طول نکشید تا تصاویر صورت مجروح و خون آلود مردی قوی هیکل در بیشتر شبکه‌های اجتماعی منتشر شود و این شایعه را بر زبان‌ها بیندازد که مجرم مشهور به «شاه مازندران» در زندان به قتل رسیده است. شباهت چهره فرد مجروح با «شاه مازندران» جای تردیدی برای مخاطبان باقی نگذاشته بود تا این که دادستان بابل از سالم بودن مجرم زندانی خبر داد و گفت: «تصاویر منتشر شده متعلق به یکی از ورزشکاران رشته پرورش اندام است که از ناحیه صورت زخمی شده و شباهت چهره‌اش با مجرم زندانی باعث انتشار شایعه قتل او شده است. «شاه مازندران» در زندان است و پرونده اش با اتهام محاربه و فساد فی‌الارض در دادگاه در حال رسیدگی است.» او مجرمی خطرناک است که اواخر 93، به‌دنبال انتشار کلیپی از قدرت نمایی‌اش با قمه دستگیر شد. او یکی از اشرار مازندران را به ویلایش کشانده و در حالی که با پهنای قمه به سرش می‌کوبید، از او می‌خواست آنهایی که نقشه قتلش را کشیده‌اند، لو دهد.

مردی به اشتباه، قاتل 01 نفر شد

 

ناگهان کلاشینکف را روی اعضای خانواده همسرش گرفت و ده نفر از آنها را کشت و متواری شد. پلیس فهرج کرمان به شکل ویژه به‌دنبال ردی از قاتل بود و رسانه‌ها به این جنایت بی سابقه می‌پرداختند که یکباره تصویر مردی جوان به‌عنوان قاتل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و برخی روزنامه‌های معتبر کشور نیز در بحبوحه رقابت با یکدیگر، آن را چاپ کردند. اما طولی نکشید که رئیس دادگاه فهرج گفت: «تصویر متعلق به قاتل فهرج نیست و انتشار دهندگان آن تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.» برخی خبرنگاران محلی شنیده اند که چند پسر جوان برای شوخی با یکی از دوستانشان، تصویر او را به عنوان قاتل فراری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. سه روز بعد از وقوع قتل ها، پلیس موفق شد در عملیاتی مسلحانه، قاتل فراری را در ایرانشهر دستگیر کند؛ تصویر او با تصویر منتشر شده در رسانه ها، تفاوت بسیاری داشت.

جراحی اشتباهی چشم

پزشکان در یکی از بیمارستان‌های نوشهر چشم راست مردی را جراحی کردند. تصاویر جراحی او پس از مدتی سر از شبکه‌های اجتماعی درآورد و عده‌ای نوشتند: «چشم راست به جای چشم چپ عمل شد!» این موضوع اما یک شایعه بود. مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت: «این فرد به بیماری آب مروارید مبتلا بود. پزشک معالج پس از معاینه چشم چپ او تصمیم به جراحی آن گرفت، اما هنگام عمل متوجه شد که چشم راست وضعیت بدتری دارد و اگر عمل نشود، احتمال نابینا شدن بیمار وجود دارد. این موضوع با همسر بیمار در میان گذاشته شد و قرار شد ابتدا چشم راست سپس چشم چپ جراحی شود.

هیچ اشتباه پزشکی در این زمینه رخ نداده و اخبار منتشر شده درباره جراحی اشتباهی، شایعه است.»

شکار موش 72 کیلویی در بوشهر!

بزرگ‌ترین موش دنیا در کوهستان‌های غربی گینه نو زندگی می‌کند و حدود 80 سانتی متر طول و دو کیلوگرم وزن دارد. اما برخی این هنر را دارند که یک موش 27 کیلویی یک متری شکار کنند و تصویرش را به شبکه‌های اجتماعی بفرستند! چندی پیش، عکسی از یک موش غول پیکر که از دم آویزان شده بود در شبکه‌های مجازی بوشهر و سپس تمام ایران منتشر شد. در کنار آن، پسری ایستاده بود تا ابعاد موش که دست‌کم یک متر به نظر می‌رسید، بیشتر باعث حیرت شود اما طولی نکشید که مشخص شد این موش 27 کیلویی، حاصل هنرنمایی عده‌ای با نرم‌افزار فتوشاپ است و خبر، جعلی است. در واقع هیچ موشی به این ابعاد در دنیا وجود ندارد مگر این که افرادی با فتوشاپ دست به خلق آن بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها