سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین خبر داد:

پزشکان دوشغله کاهش یافته اند/ از عملکرد طب سنتی ناراضی هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت : قبل از برنامه طرح تحول سلامت 18درصد پزشکان شاغل در وزارت بهداشت تمام وقت بودند اما در انتهای سال 95 حدود 57درصد پزشکان تمام وقت در وزارت بهداشت کار می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۷۶۸۰
پزشکان دوشغله کاهش یافته اند/ از عملکرد طب سنتی ناراضی هستیم

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: وزارت بهداشت از نحوه رسیدگی به شکایات در مورد جامعه پزشکی گِلایه مند است که می‌توان گفت یکی از اصلی ترین گِله های وزارت بهداشت طولانی بودن زمان در رابطه با رسیدگی به این شکایات است. شکایات پزشکی در سازمان نظام پزشکی، مراجع قضایی مانند دادگاه رسیدگی به جرایم پزشکی و پزشکی قانونی مورد بررسی قرار می گیرد. با اینکه ما در سایر پرونده های قضایی این زمان طولانی را داریم این مسئله از شدت مشکل نمیکاهد برای مثال در رابطه با پرونده کیارستمی که طرح شکایت 9ماه می گذرد هنوز هیچ حکم نهایی توسط نظام پزشکی و دادگاه صادر نشده است.

وی بنا به آمار های رسمی سازمان نظام پزشکی میزان شکایت در کشور را به نسبت کشورهای دیگر بسیار پایین دانست و گفت: برآوردهای اولیه نشان می دهد میزان خطاهای درمانی در کشور ما نسبت به کشور های در سطح خودمان تفاوت معنی داری ندارد.

خطاهای درمانی در کشور پایین است

حریرچی با تاکید بر اینکه خطاهای درمانی در کشور پایین است، گفت: برآوردهای اولیه این موضوع را خیلی نشان نمی‌دهد، این نشانگر ارتباط بسیار خوب بین مردم و جامعه پزشکی است. مردم به جامعه پزشکی اعتماد دارند و بنا به نظرسنجی‌های مختلف، گروه پزشکی جز سه گروه اول مرجع مردم از نظر اعتماد است و این آمار درخشانی محسوب می‌شود.

به گفته حریرچی، گلایه دیگر وزارت بهداشت این است که در خیلی از موارد رضایت مندی و توجیح شکایت کننده حاصل نمی‌شود. البته جامعه پزشکی هم باید در مورد شکایات توجیح باشد چرا که این موضوع امری رایج به شمار می‌رود با این حال بسیار مشاهده می کنیم جامعه پزشکی با کوچک ترین شکایتی برافروخته می شوند. لازم به ذکر است وزارت بهداشت طبق قانون دخالت مستقیمی برای رسیدگی به شکایات ندارد.


سحنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه خطاهای درمانی در تمام کشورهای مختلف وجود دارد، گفت: سیستم‌هایی که عملکرد انسانی دارند بدون خطا حتی تصورش هم ممکن نیست ولی در موضوعاتی چون درمان باید این خطاها به حداقل برسند. رویکرد مهم در این زمینه پیشگیری، شفافیت و ایجاد یک چتر حمایتی برای پزشک خطاکننده است. حمایت از پزشکی که منجر به خطا شده یک رویکرد مناسب و مهم است چرا که در برخی از موارد خطا صورت می گیرد اما کسی متوجه نمی‌شود در این مسئله اگر پیشگیری، شفافیت و حمایت از پزشک صورت گیرد می‌توان این خطاها را به حداقل رسانید.

82 درصد پزشکان دوشغله را به 43 درصد کاهش داده ایم

حریرچی در رابطه با موضوع 2 شغله بودن پزشکان به جام جم آنلاین، گفت: قبل از برنامه طرح تحول سلامت 18درصد پزشکان شاغل در وزارت بهداشت تمام وقت بودند اما در انتهای سال 95 حدود 57درصد پزشکان تمام وقت کار می کنند. به عبارتی دیگر 82 درصد پزشکان در وزارت بهداشت همزمان در 2 بخش خصوصی و دولتی مشغول بودند ما این 82 درصد را به 43 درصد کاهش داده‌ایم اما برای رسیدن این آمار به حداقل، مستلزم زیرساخت‌هایی هستیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قبلی در این حوزه کار 2 گانه را امری قانونی و شرعی محسوب می‌شد، گفت: بالاخره پزشکانی که در بخش دولتی و خصوصی کار می کنند یک حقوق مکتسبه‌ای دارند و تغییر این مسئله کار آسانی نیست.

وی افزود: نکته دیگر این است که باید زیر ساخت های لازم در بخش دولتی تامین شوند چرا که کمبودهای زیادی از قبیل کمبود تخت، کمبود درمانگاه، کمبود آزمایشگاه و کمبود کلینیک وجود دارد و پزشکان موجود را نمی توانیم برای فعالیت در همه موارد تامین کنیم به همین سبب در یکی از بسته های طرح تحول سلامت احداث 256کلینیک ویژه مشتمل بر 6440 مطب را داریم.

تعرفه های درمانی در بخش خصوصی و دولتی باید یکسان شوند

سخنگوی وزارت بهداشت اختلاف تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی را یکی از مشکلات اساسی در این مسئله عنوان کرد و ادامه داد: در یکی از بندهای سیاست‌های کلی سلامت هم ذکر شده است تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی باید مبتنی بر شواهد، ارزش افزوده، قیمت تمام و واقعی باشد به طور کلی باید هزینه‌ها در بخش دولتی و خصوصی یکسان شوند.

وی افزود: همچنین یکی از راه های حل 2شغله بودن پزشکان این است که تعرفه بخش خصوصی و دولتی را یکسان کنیم چرا که در حال حاضر بین هزینه ها اختلاف 4برابری وجود دارد علاوه بر آن باید مالیات ها در 2 بخش عادلانه قرار گیرند زیرا در حال حاضر پزشکان بخش دولتی مالیات بیشتری را نسبت به پزشکان بخش خصوصی پرداخت می کنند. این مسائل باید تصحیح شود تا بتوانیم معضل 2 شغله بودن را به حداقل برسانیم .

حریرچی با تاکید بر جهت گیری وزارت بهداشت به سوی افزایش تمام وقتی پزشکان در یک بخش ادامه داد: جهت گیری کلی وزارت بهداشت این بوده است که به طرف افزایش تمام وقت جغرافیایی برود اما اقدام یکطرفه، ضرب العجل و صد در صد ممکن نیست.

از عملکرد طب سنتی ناراضی هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اعلام نارضایتی در حوزه طب سنتی بیان کرد: سیاست وزارت بهداشت در رابطه با طب سنتی، توسعه در این بخش است. در چارچوب کلی سیاست های کلی سلامت که به مقام معظم رهبری ابلاغ شده، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب برای مردم است. لازم به ذکر است وزارت بهداشت از وضعیت عملکرد فعلی که در ارتقای طب سنتی به عمل آمده و نیز در یک، دو دهه گذشته شاهد آن بودیم بسیار ناراضی است.

حریرچی در رابطه با عملکرد طب سنتی به جام جم آنلاین گفت: به نظر من طب سنتی می تواند نقش کلیدی و مهم تری داشته باشد و در قسمتی از خدمات سرپایی مردم و خصوصا خدمات پیشگیری و اصلاح سبک زندگی مردم نقش به سزایی را ایفا کند. آنچه که ما از طب سنتی می شنویم بیشتر مبتنی بر پیشگیری و اصلاح سبک زندگی است در این زمینه در گسترش این موضوع متاسفانه عملکرد مناسبی دیده نشده است. نکته دیگر این است که طب سنتی به شدت مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی هستند که ادعای علم طب سنتی را دارند و در درمان برخی از بیماری ها وارد می شوند که طبق نظر خود اطبای طب سنتی مربوط به این حوزه نمی‌شود علاوه بر آن بسیار در عطاری ها داروهای تقلبی و قاچاق را مشاهده می کنیم. این موضوع نیاز به جلوگیری دارد چرا که عوارض شدیدی از این موارد حاصل می شود در حال حاضر درصدی از مردم که ادعای این علم را دارند از بیماران هزینه های گزافی را می گیرند در صوتی که یکی از اهداف ما در رابطه با طب سنتی کاهش هزینه های درمانی مردم است همچنین طب سنتی در چارچوب پوشش همگانی سلامت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
۰
۰
سلام
كجای این خبر در مورد پرونده مرحوم كیارستمی صحبت شده ؟؟؟كه نوشتین آخرین جزییات رسیدگی پرونده كیارستمی؟؟

نیازمندی ها