استاندار خوزستان با اشاره به مساله ریزگردها و عوامل موثر بر آن گفت: در حال حاضریک میلیون هکتار بیابان و کانون گرد و خاک داخلی در خوزستان وجود دارد که از این میزان 350 هزار هکتار آن فعال می باشد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۴۱

به گزارش جام جم، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: وقوع جنگ تحمیلی و به دنبال آن از بین رفتن نخیلات، برخی سد سازی ها و وقوع خشکسالی از جمله عواملی است که در ایجاد کانون های گرد و خاک در این استان موثر بوده است.

وی افزود: با وقوع خشکسالی از سال 1376 میزان آورد آب روخانه کارون از 20 میلیارد متر مکعب به 14.5 میلیارد متر مکعب کاهش یافت و رودخانه زهره نیز از 2.7 میلیارد متر مکعب به نصف کاهش یافت.

وی گفت: در همین سال میزان آورد آب رودخانه مارون در استان خوزستان از 1.8 میلیارد متر مکعب به 900 میلیون متر مکعب رسید و آورد رودخانه کرخه از 6 میلیارد مترمکعب به چهار میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

شریعتی بیان کرد: در برخی نقاط تالاب ها خصوصا تالاب هور العظیم و تالاب شادگان برای حفر چاه نفت و استخراج نفت خشک شد که همین عوامل باعث بروز ریزگردها شدند.وی گفت: اما با دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه هیچ پروژه ای بدون پیوست زیست محیطی نباید انجام شود حق آبه تالاب ها داده شد و اکنون برای استخراج نفت تالابها خشک نمی شوند.

استاندار خوزستان گفت: با این تصمیم 65تا 70 درصد آب تالاب هورالعظیم تامین شده و مابقی نیز در حال انجام است و امیدواریم در دو سال آینده حق آبه کل تالاب هورالعظیم تامین شود.وی اضافه کرد: در سال 1393 میزان 980 میلیون متر مکعب، سال 1394 حدود ، 1.8 میلیارد متر مکعب و در سال 1395 تا کنون حدود 600 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده و یکی از کانون های اصلی از بین رفته اما کانون های دیگر باقی مانده است.شریعتی اظهار کرد: از سال 1383 پدیده ریزگردها در استان با شدت و ضعف به وقوع پیوست و در سال های گذشته گاهی با 90 روز پدیده گرد و غبار روبرو بودیم اما امسال به 27 تا 28 روز رسیده است. امسال در موارد اخیر با ورود توده گرد و غبار در شهر اهواز، میزان آلودگی به 66 برابر حد مجاز رسید به صورتی که در 12 سال اخیر به این شدت سابقه نداشته است. وی با اشاره به قطعی آب و برق در خوزستان گفت: خاک به تنهایی باعث قطعی آب و برق نمی شود و از آنجایی که بعد از وقوع گرد و غبار با بارندگی به میزان کم در حد یک میلی متر مواجه بودیم مشکلاتی ایجاد شد.شریعتی بیان کرد: با توجه به اینکه خاک دارای املاح است و کانون اخیر گرد و خاک نمک و سولفات سدیم به همراه داشت در نتیجه ایستگاههای فوق توزیع برق از مدار خارج شد.استاندار خوزستان افزود: به دنبال آن وقوع رطوبت 96 درصدی نیز بر روی خطوط انتقال برق اثر گذاشت و 11 شهر را از مدار خارج کرد.وی اظهار کرد: این اتفاقات مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد و باعث مشقت و تلخی برای آنان شد و من به عنوان نماینده دولت در خوزستان از صبر و همراهی مردم صمیمانه تشکر می کنم.

شریعتی گفت: برای پایدار شدن سیستم برق، مقره های رسی یا شیشه ای باید به مقره های سیلیکونی یا آب گریز تبدیل شوند.استاندارخوزستان ادامه داد: مقرر شده برای رفع مشکلات سیستم برق در مرحله اول نقاط حساس به تعداد 80 تا 100 هزار مقره تا اردیبهشت ماه آینده شست و شو شوند و در یک بازه زمانی میان مدت (هشت ماه تا یک سال) کل مقره ها تعویض می شوند.

*کنترل ریزگردها زمان مشخصی ندارد

استاندار خوزستان در ادامه در خصوص منشا ریزگردها گفت: 65 درصد ریزگردها با عامل خارجی از کشورهای عراق و عربستان و 35 درصد آن با منشا داخلی هستند در نتیجه باید بر روی 35 در صد داخلی که حدود 350هزار هکتار است کار کنیم اما مهار 65 درصد کانون خارجی نیاز به اقدامات بین المللی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها