
گاهی یک صدا، بیش از هزار تصویر سخن میگوید. صدایی که نمیخواهد دیده شود اما دیدهها را معنا میکند. در دنیای تصویر، دوبله شاید شبیه سایهای باشد بر پیکره پرنور بازیگران اما سایهای که اگر نباشد، نور بیمعنا میشود. زنده یاد شهروز ملکآرایی یکی از آن صداهایی است که نهتنها در ذهنها مانده، بلکه در عمق جان شنوندگان نفوذ کرده.
باید توجه داشت در سالهای اخیر با شتاب تغییرات فرهنگی و دگرگونی مناسبات خانوادگی، برنامهسازی خانوادهمحور دیگر نمیتواند با الگوهای گذشته پاسخگوی نیازهای نسل امروز باشد. کودکان امروزی با دسترسی سریع به تکنولوژی و محتوای متنوع، انتظارات و دغدغههایی متفاوت دارند و مصرف محتوای بصری آنها عمدتا از طریق فیلم، سریال و انیمیشن صورت میگیرد.
برنامه رادیویی «شرح عاشقی» روزهای پنجشنبه از شبکه رادیویی نمایش پخش میشود. این برنامه با محوریت روایت بخشهایی از زندگی شهدای انقلاب اسلامی در قالبی ترکیبی از نمایش و مستند، سعی دارد تصویری ملموس و انسانی از قهرمانان معاصر ارائه دهد.
برنامه «کارخنده» در گفتوگو با قاب کوچک با اشاره به هدف اصلی این برنامه، گفت: کارخنده با محوریت ارج نهادن به مقام کارگران، تلاش دارد نقش بیبدیل آنها را در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور به تصویر بکشد. این برنامه نشان میدهد به همان اندازه که کارآفرینان اهمیت دارند، کارگردان نیز در مسیر تولید ملی دارای نقش حیاتی هست.
در عصری که رسانه نقشی فراتر از سرگرمی بهعهده دارد و مسئولیت اجتماعی آن در الگوسازی، امیدآفرینی و روایت واقعیات زندگی مردم پررنگتر از همیشه است، دو برنامه «شرح عاشقی» و «کارخنده» با رویکردی متفاوت در رسانهملی تولید و پخش میشود تا قهرمانان واقعی این سرزمین را از دل تاریخ و جامعه امروز به مخاطبان معرفی کنند.
اگر بپذیریم که خانواده، نخستین و پایدارترین نهاد اجتماعی در هر جامعهای است، آنگاه درخواهیم یافت که پرداختن به خانواده نهتنها ضرورتی فرهنگی، بلکه رسالتی رسانهای است.
باید توجه داشت در سالهای اخیر با شتاب تغییرات فرهنگی و دگرگونی مناسبات خانوادگی، برنامهسازی خانواده محور دیگر نمیتواند با الگوهای گذشته پاسخگوی نیازهای نسل امروز باشد.
تلویزیون و سینما همیشه فراتر از یک تصویر متحرک بوده است. از نخستین روزهایی که پرده نقرهای در ایران جای خود را در دل مخاطبان باز کرد، صدا نقش کلیدی داشت؛ صدایی که میتوانست احساسات را منتقل کند، شخصیتها را زنده سازد و مخاطب را با داستان فیلم پیوند دهد. اما در ایران، دوبله فقط یک ترجمه ساده دیالوگها نبود؛ بلکه هنر والایی بود که باعث میشد فیلمها با جان و دل دیده شوند. در بسیاری از کشورها، دوبله تنها ابزاری برای دسترسی آسانتر به فیلمهای خارجی تلقی میشد، اما در ایران، این هنر به یکی از ستونهای اصلی سینما تبدیل شد. در دهههای گذشته، مخاطبان ایرانی نهفقط فیلمهای خارجی را از طریق دوبله میدیدند، بلکه با صدای دوبلورها خاطرهسازی میکردند، شخصیتها را به یاد میآوردند و حتی گاهی نسخه اصلی فیلمها برایشان غریب به نظر میرسید. دوبله ایران، بیش از یک تکنیک سینمایی، یک هویت فرهنگی بود. نسلهای مختلف، با صدای هنرمندانی که در پشت میکروفن ایستاده بودند خاطره ساختند، اشک ریختند، خندیدند و ماجراهای مختلف را تجربه کردند. صدای دوبلورها تبدیل به بخشی از حافظه جمعی شد، طوری که بسیاری از فیلمهای کلاسیک در ذهن مخاطبان ایرانی نهفقط با تصویر بلکه با صوتشان ثبت شدند.
در دنیای پرشتاب امروز، تلویزیون همچنان یکی از موثرترین رسانهها در انتقال فرهنگ، ارزشها و الگوهای اجتماعی به شمار میآید. قاب تلویزیون، نه فقط یک سرگرمی، بلکه آیینهای از هویت فرهنگی و اجتماعی ماست و در این مسیر، نقش هنرمندان پیشکسوت در ساخت و انتقال این هویت، بسیار برجسته و ارزشمند است.
در دورانی زندگی میکنیم که مرز میان محتوا و مخاطب، شکل و معنا، سنت و نوگرایی بیش از هر زمان دیگری سیال شده است. در چنین شرایطی، مسئولیت رسانههایی چون صداوسیما که مأموریت فرهنگی و هویتی دارند، دوچندان است.
دوبله بهعنوان یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین هنرها در رسانهملی، توانسته با تلفیق صدا و احساسات، مرزهای زبان را پشت سر بگذارد و نقش مهمی در انتقال فرهنگ و روایت داستانها ایفا کند. این حرفه، نهفقط یک ابزار، بلکه پلی میان فرهنگها و صدای زنده احساسات است که مخاطبان را به دنیای دیگری دعوت میکند.
رادیو، این رسانه صمیمی و قدیمی، خاستگاه بسیاری از هنرمندانی است که امروزه درقاب تلویزیون یاصحنههایهنرهای نمایشی میدرخشند.اگربه پیشینه بسیاری ازمجریان مطرح،بازیگران سرشناس وحتی برخیچهرههایماندگار درهنرهای نمایشینگاهی بیندازیم،ردپای تجربههای آغازین آنها در رادیو به روشنی دیده میشود.
در دنیای امروز، تلویزیون همچنان یکی ازمهمترین منابع سرگرمی واطلاعرسانی است. یکی از جذابترین و پرطرفدارترین قالبهای برنامهسازی که مخاطبان را به خود جلب میکند، مسابقات تلویزیونی است. این ساختار برنامهسازی نه تنها به عنوان یک سرگرمی بلکه به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط اجتماعی و فرهنگی، اهمیت ویژهای پیدا کردهاند.
تاریخ آینهای است که گذشته را دربرابر چشمان ما مینشاند تا راه آینده روشنتر باشد. یکی از مؤثرترین راهها برای انتقال این آینه به نسل امروز، بهرهگیری از ظرفیت هنر نمایشی و بهویژه سریالسازی در تلویزیون است.
در جهانی که هر روز با صدایی تازه بیدار میشود و نبض تحولات اجتماعی در دستان کاربران شبکههای مجازی میتپد، تلویزیون هم با این ریتم همنوا میشود. حال مگر میتوان دغدغههای امروز جامعه را شنید و آنها را به تصویر نکشید؟ مگر میتوان از نبض زمانه جا ماند و انتظار داشت مخاطب پای روایتهای تکراری بماند؟
چند نسل با لالایی و قصههای او در برنامه «شب بخیر کوچولو» به خواب رفتهاند. به همین دلیل او را به نام مادر قصهگوی رادیو میشناسند. مریم نشیبا، گوینده پیشکسوت رادیو طرفداران زیادی بین مردم دارد. او خوشصدا، خوشصحبت و خوشچهره است. همه قصههای او را با دل و جان گوش میکنند.
در سالیان اخیر، پهنه سیمای جمهوری اسلامی ایران، شاهد بالندگی چشمگیری در تنوع مضامین و روایات داستانی در عرصه سریالسازی بوده است. گویی این رسانه فراگیر، با درکی ژرف از تحولات ذائقه مخاطب و پویاییهای جامعه، رویکردی نوین درپیش گرفته و با گشودن آغوش خلاقیت، پذیرای طیفی وسیع از ایدهها و نگرشهای هنرمندان گوناگون شده است.
در جهانی که هر روز با صدایی تازه بیدار میشود و نبض تحولات اجتماعی در دستان کاربران شبکههای مجازی میتپد، تلویزیون هم با این ریتم همنوا میشود. حال مگر میتوان دغدغههای امروز جامعه را شنید و آنها را به تصویر نکشید؟ مگر میتوان از نبض زمانه جا ماند و انتظار داشت مخاطب پای روایتهای تکراری بماند؟
یکی ازمأموریتهای رادیو معارف تولید و پخش برنامههای رادیویی در همه عرصههای علوم انسانی - اسلامی براساس آموزههای وحیانی و تعالیم پیشوایان معصوم(ع) بهمنظور تحقق اسلام ناب محمدی(ص) در تمام عرصههای زندگی فردی و اجتماعی است. درباره ماموریت این شبکه و برنامههای آن با مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
احمد یاوریشاد راهی پرمرارت را پیموده تا به جلوی دوربین رسیده و بازیگر شده است.خودش میگوید تنها راهی که به ذهنش رسیده برای بازیگرشدن فعالیت درحوزه خدمات وتدارکات درپشت صحنه بوده است.حالا اما یاوریشاد بازیگر باتجربهای محسوب میشود که اگرچه بیشتر ایفاگر نقشهای کوتاه بوده است،کارنامه پربار و قابل قبولی درحوزه بازیگری دارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
دکتر محمد اسحاقی، استاد دانشگاه تهران:
محمدرضا مهدوی در گفتوگو با «جامجم»: