جام جم آنلاین - آرشیو

تبلور اصل مترقی ولایت فقیه در نظام امامت و امت

تبلور اصل مترقی ولایت فقیه در نظام امامت و امت

در آموزه‌های دین مقدس اسلام و بر اساس معارف اهل بیت(ع) نظام امامت درطول حیات اجتماعی بشریت جاری و ساری است و گر‌چه با اعلام ختم نبوت، پیامبر دیگری نخواهد آمد، اما غیر از بحث دریافت وحی، اجرای فرامین الهی ضرورتی اجتماعی است که در مفهومی با عنوان« امامت» متبلور شده است.

عبرت نگیریم، عبرت می‌شویم! 

عبرت نگیریم، عبرت می‌شویم! 

«فاعتبرو یا اولوالابصار» کسی که از تاریخ عبرت نگیرد، خود عبرت تاریخ خواهد شد. برخورد ترامپ با زلنسکی از جمله عبرت‌های تاریخ است که خوب است سران رژیم‌های وابسته به غرب به آن توجه کنند‌. البته این برخورد نه اولین و نه آخرین نمونه بوده و خواهد بود. نمونه‌های فراوان دیگری را می‌توان بر شمرد‌؛ رژیم پهلوی به وسیله انگلستان در ایران روی کار آمد‌.

خون شهید پایمال نمی‌شود

خون شهید پایمال نمی‌شود

در ارتباط با پیروزی‌های محور مقاومت در مواجهه با استکبار و صهیونیسم، می‌خواهم به یک مقوله تاریخی اشاره کنم که ریشه این مسأله را روشن می‌کند. در سال ۶۶، کشتار حجاج ایرانی در عربستان به وقوع پیوست و نزدیک به ۴۰۰نفر از عزیزان ما در این حادثه شهید شدند.

جلوه هویت ایرانی در قاب سنت‌ها

جلوه هویت ایرانی در قاب سنت‌ها

در مقوله آسیب‌شناسی فرهنگی ابتدا باید خود را در شرایط مولدان و متولیان امر- طی سال‌های گذشته - قرار داده و پیگیر باشیم که در کدام مقطع، چه کارهایی قابل انجام بوده و چه حرکت‌هایی صورت گرفته است، شناسایی ضعف‌ها، قوت‌ها و تأملات و بررسی‌ها می‌تواند ما را به نقطه‌ای آگاه‌کننده برساند، طوری‌که مجاب شویم زمان آن اقدامات، همین امروز است!

در میدان مبارزه با دشمن همه باید رسانه باشیم

در میدان مبارزه با دشمن همه باید رسانه باشیم

بیانات رهبری در ادامه واجب عینی و فوری دانستن جهاد تبیین است،دعوت مجدد رهبری از همه افرادی که به نحوی نفوذ کلام دارند در آمدن به صحنه جنگ نرم،به‌واسطه تغییر معادلات جهانی از حساسیت خاصی برخوردار شده است، ولذا هرکس دلش برای انقلاب اسلامی، تداوم موفقیت‌های نظام اسلامی می‌تپد و هرکس ایران عزیز برایش مهم است، باید متناسب با همه حوزه‌های نفوذ خود به صحنه این کارزار بیاید و در ذهن خود، در این مقطع خاص، بحث نقد‌ها و انتقادات خود ازشرایط داخلی را از شیطنت‌های گسترده تفکیک کرده، آنها رادرموقعیت‌های موثرخود طرح کند اما درصحنه مبارزه بادشمن؛همه رسانه شویم.

تاریخ پژوهش‌های مهدویت

تاریخ پژوهش‌های مهدویت

پیامبر اعظم‌(ص) به‌ویژه در واپسین روزهای زندگی از خود دو یادگار همگرا و جدانشدنی(‌دو ثقل سنگین و صعب و گرانبها) بر‌جا نهاد؛ قرآن و خاندان برگزیده‌اش. امت بایستی با عنایت به این دو داده سترگ سر کنند تا سرانجام نوید بزرگ خدا شدنی شود و یادگار پیامیران و اوصیا از نسل پیامبر در آخرالزمان ظهور کند و جهان ستم‌کشیده را از داد سرشار سازد.

جاودان زی ‌ای زبان دانش و فرزانگی!

جاودان زی ‌ای زبان دانش و فرزانگی!

برای پاسخ به این پرسش که «چه زبانی زنده است؟» در آغاز باید ویژگی‌های زبان‌های زنده را بررسی کنیم. زبان زنده، زبانی است که گویشوران فراوان و تأثیرگذاری دارد. زبان زنده در گفتار و نوشتار روزمره، رسانه‌ها و سایر زمینه‌های ارتباطی به کار می‌رود.

شیوه حکمرانی در حکومت مهدوی

شیوه حکمرانی در حکومت مهدوی

بی‌تردید دین مبین اسلام دارای حاکمیت و اصول و روش حکومت‌داری است و پیامبر‌(ص) برای تشکیل حکومت از طرف خداوند دستور و برنامه داشت. براساس آیات قرآن، این امر مسلم است که شایسته‌ترین انسان‌ها باید برای جوامع بشری حکومت تشکیل دهند تا زمینه اجرای احکام الهی و برپایی قسط و عدل فراهم شود و تمدنی الهی روی زمین شکل بگیرد‌‌؛ هریک از انبیای الهی برای مدتی توانسته‌اند سیمایی از تمدن الهی را روی زمین نمایان سازند‌‌.

فیلم‌های بی‌هویت دوسر باخت؟!

فیلم‌های بی‌هویت دوسر باخت؟!

سال به سال بر توانمندی تکنولوژیک سینمای نوین ایران افزوده شده است. حالا سینمای پس از انقلاب می‌تواند مدعی هم‌ترازی با رشد‌یافته‌ترین سینمای جهان در زمینه تکنیک و انواع جلوه‌های ویژه و حتی قدرت در قصه‌پردازی باشد. فیلم‌هایی که در جشنواره امسال دیدیم، بی‌بروبرگرد جلوه بارزی از توانمندی فیلمسازان ایرانی در صحنه فناوری بود.

به این فکر کن که من می‌گویم!

به این فکر کن که من می‌گویم!

درحوزه تاکتیک‌های اقناع‌سازی و باورپذیری مخاطبان دررسانه‌ها اغلب باشگردها و تکنیک‌های بسیار زیادی آشنایی داریم‌ اما این روزها رسانه‌های مخالف با نظام جمهوری اسلامی، عمدتا از سه شیوه«برجسته‌سازی،یادآوری وفراموشی»بهره‌ می‌برند.درباره هریک از این تکنیک‌های اقناع‌سازی، به یادآوری نکاتی برای آشنایی بیشتر و بهتر خوانندگان با این شگردها می‌پردازیم.

ضرورت پیشرانی جام‌جم

ما چاره‌ای نداریم مگر پیش‌راندن در عرصه رسانه و پیشران‌بودن جام‌جم و رسانه‌های انقلاب اسلامی. در این پیشرانی، باید نیازهای مقطع حاضر و اهداف کل‌نگرانه را به‌دقت درک کنیم و در همان زمینه، وظایف خلاق پیشرانی و دامن‌زدن علمی به گفتمان‌های حیاتی را در عرصه‌های مختلف طراحی کنیم. این امور بدون پرورش نیروی کارآمد و متخصص رسانه‌ای ممکن نیست.

رخنه‌ناپذیری «فرهنگ مردمی»

رخنه‌ناپذیری «فرهنگ مردمی»

بهبود زندگی شهروندی در جامعه، بستگی به عوامل مختلف دارد. مهم‌ترین آنها «فرهنگ» است. هرچقدر جامعه برای دسترسی به فرهنگ تلاش کند، حتما شهروندان به تکامل و پیشرفت در همه ارکان زندگی نزدیک‌تر می‌شوند.حالا که حرف از پیشرفت به وسط کشیده شد، خوب است بدانیم هیچ‌گاه با آه، افسوس، ناله و...که ریشه همه آنها در ناامیدی است، نمی‌توان حتی به سایه پیشرفت و توسعه نیز نزدیک شد، بلکه باید اراده و حرکت را مانند دو بال قدرتمند به کار گرفت و به اصطلاح ساده‌تر، خسته نشد!اصلا فرهنگ چیست؟

دود از کنده بلند می‌شود

«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی، فیلمی با روایت کلاسیک در ژانر درام است که به‌عنوان فیلم اول، چیزی فراتر از حد انتظار است و مخاطب را شدیدا با خود همراه می‌کند. فیلم ترکیبات بی‌نظیری دارد که چه با سینمای آمریکا و چه موسیقی کره‌ای فیلم را دلچسب‌تر کرده که با تدوین خوب حسابی دلبری می‌کند.

«رها»؛ استوار بر فیلمنامه‌نویسی

«رها»؛ استوار بر فیلمنامه‌نویسی

رها اولین ساخته‌ حسام فرهمند، فیلمی در ژانر ملودرام است که در جشنواره‌ چهل‌و‌سوم به نمایش در آمد.ساختار رها از اولین نما، استوار بر اصول فیلمنامه‌نویسی است. فیلم با یک نما آغاز و با همان نما تمام می‌شود.

پیرمرد شبیه ما نبود!

پیرمرد شبیه ما نبود!

پیرمرد شبیه ما نبود. گروهی بودیم که قرار بود قبل از اذان صبح خودمان را برسانیم به فرودگاه مهرآباد تا کارت پرواز شماره ۹۵۴۷ هواپیمایی ماهان به مقصد یزد را بگیریم. پیرمرد اما شبیه ما نبود. موهای سفید و بلندش را افشان کرده بود و ترکیب این موها باسبیل کلفت و تاب‌داده‌اش چشم‌نوازی می‌کرد. بیشتر مسافران پرواز،با لباس‌های رسمی یا کاپشن‌های تیره‌رنگ‌شان، حال‌و‌هوای هماهنگی داشتند.

یک داستان بد فراموش می‌شود اما یک پایان بد...

یک داستان بد فراموش می‌شود اما یک پایان بد...

بچه مردم فیلمی در ژانر درام، اولین اثر محمود کریمی است.  «بچه‌ مردم» داستان ابوالفضل، کودک پرورشگاهی در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ است، او پس از خروج از پرورشگاه به همراه دوستانش به دنبال پدر و مادر و گذشته‌ خود می‌گردد. فیلم از لحظه شروع، مخاطب را جذب می‌کند.

مزاح بی‌پایان

مزاح بی‌پایان

رگ‌های آبی (فروغ) اولین تجربه‌ کارگردانی جهانگیر کوثری است که در چهل و سومین جشنواره‌ فیلم فجر در یک سانس ویژه به نمایش درآمد.

یک شگفتانه در جشنواره 

جشنواره امسال، در انبوه فیلم‌های متوسط و ضعیفی که اغلب با بودجه‌های هنگفت دولتی ساخته شده‌اند، فیلمی که شگفتانه محسوب شود، خیلی کم داشته است. در این میان «شوهر ستاره» با بازی درخشان فریبا نادری یک استثناست، یک شگفتانه و فیلمی سرپا که همه چیزش به اندازه است.

به «صادرات فرهنگ» چه نمره‌ای بدهیم؟!

به «صادرات فرهنگ» چه نمره‌ای بدهیم؟!

ما - بخواهیم یا نخواهیم - در جهان متغیرها زندگی می‌کنیم، ارزش‌ها و فرآورده‌های مختلف و گوناگون فرهنگی، اجتماعی را می‌پذیریم، خودمان هم گاهی این نقش را برای دیگران ایفا می‌کنیم، مثلا ممکن است فکر، ایده، مد، سلیقه، نگرش خاص یا حتی نوعی رفتار از طرف ما یا نسبت داده شده به ما به خطه‌ای دیگر، قومی و قبیله‌ای دیگر یا حتی به سرزمینی دیگر صادر و تبلیغ شود.

انحصار رسانه‌ای را می‌شکنیم

انحصار رسانه‌ای را می‌شکنیم

شناخت در علم ارتباطات، مسأله مهمی است. اساسا ارتباط ایجاد می‌کنیم تا شناخت شکل بگیرد. انسان بدون ارتباط، اصولا انسانی است بدون آگاهی و شناخت از رویدادهای گوناگون پیرامونش؛ وارد بحث فلسفی و منطقی درباره شناخت نمی‌شویم. در این فاز به سه شناخت می‌پردازیم؛ نخست، شناخت واقعی است که من نوعی در صحنه حضور دارم و می‌توانم از رویداد برپایه منابع دست اول گزارش ارائه بدهم.

1 صفحه
ربع قرن با رادیو جوان

با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان درباره رویکرد‌های جدید این رادیو در ۲۸ سالگی تأسیس آن گفتگو کردیم

ربع قرن با رادیو جوان

نیازمندی ها