
امام خمینی می فرماید دعا قرآن صاعد است . معنای این سخن بی بدیل که تنها از امام شنیده ایم تکان دهنده است .
داستانهایی درباره غزه و جنگ ناعادلانه یکسال و نیم اخیر این منطقه، سوژههای اصلی دو فیلم ضدجنگ هستند که هنرمندان فلسطینی با همکاری چند کشور عربی و یاری تهیهکنندگان و هنرمندان مستقل روشنفکر ضدصهیونیست تهیه و کارگردانی میکنند.
مرزی باریک و محسوس بین موضوع انقلاب اسلامی بهعنوان یک رویداد سیاسی_اجتماعی و مردمنهاد با شخصیت امام خمینی(ره) در جایگاه معمار خستگیناپذیر آن وجود دارد . نهتنها نمیتوان تفکیکی بین این دو قائل شد بلکه باید آنها را توأمان با یکدیگر دید و مورد واکاوی قرار داد.
«وقتی غرب مدرن فرهنگ و تاریخ خودش را که فرهنگ و تاریخ منطقه اروپاست، «تاریخ جهانی» معرفی میکند؛ این به معنای به حاشیه رفتن و نفی سایر فرهنگها و تواریخ است . این یکسانسازی جهانی و نابودی سایر فرهنگها بهمنزله نابودی اصل آزادی و انتخاب بشر و اعلان جنگ با هر چیزی است که بخواهد در قد و اندازه مدرنیته و تمدن غربی عرضاندام کند. این همان صفت قهر و غلبهای است که همزاد آزادی از طرف غرب، چندین قرن استعمار سایر جوامع غیرغربی را رقم زده است...».
در این قسمت، ذکر مطلبی مهم و تاریخی، قابل توجه است؛ روشنفکران برخی از جناحهای غربگرای مشروطهخواه برای آنکه بتوانند از نفوذ علمای بزرگ در مشروطه بکاهند، به دوسیاست همزمان روی آوردند: اول، معرفی اشخاص و جریانها و افکار مختلف را پیش کشیده و یکپارچگی و وحدت فرهنگی و مذهبی و ملی را در اوایل نهضت عدالتخانه شکستند.
از مهمترین سرفصلهای سند تحول، ترسیم سیمای زیبا و ظرفیتهای پهنه ایران اسلامی در قاب رسانهملی است که در قالب دو گزاره «عدالتگستری» و «هویتمحوری» تأکید شده است.
امروز سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر است که طی جنگی هشت ساله و نابرابر که بر ملت و سرزمین ما تحمیل شد ازخود ادبیاتی تناور وپویشپذیر بهجا گذاشت، حرکت و تپش آفرید با نشانههایی که سالهاست میبینیم و در آینده هم ادامه خواهد داشت.
فیلسوفانی جهانی مشهوری چون هابرماس در آزمایش غزه ، نماد فروپاشی عقلانیت مدرن شوند و یک بار دیگر فاجعه فاشیسم و هواداری روشنفکران و متفکران فراوانی از آن را بباد آوردند .
به بهانه اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی قرآن راظهری است و بطنی، و آن بطن نیز تا هفتپرده در عمق فرو میرود.این کلام پیامبر(ص)به ابنعباس، دریچهای است بهسوی حقیقتی که تنهادرسیر آفاقی وانفسی میتوان بدانراهیافت.
۱- برای نگاه واقعبینانه به آنچه در نمایشگاه سیوششم کتاب تهران گذشت، منصفانهترین کار همکلامی با کسانی بود که روزهای متمادی از صبح تا شب در این رویداد فرهنگی حضور داشتند و حضورشان به امسال و پارسال محدود نمیشد.
در قرون گذشته همواره تلاشهای سازمانیافتهای برای حذف زبان فارسی وجود داشته و کوچکتر شدن جغرافیای پهناور این زبان را میتوان از پیامدهای این اقدامات دانست. از جمله اقدامات سازمانیافته، تلاش انگلیس برای حذف زبان فارسی از ادارات، دانشگاهها و مدارس هند و جایگزینی اجباری زبان انگلیسی قابل ذکر است.
داستان آفرینش با آدم و حوا آغاز میشود که از یک جانمایه یگانه آفریده شدند. اینکه نخستین بشر آیا آدم بوده یا پیش از او انسانهای دیگری بودهاند، موضوعی دیگر است. میدانیم که آدم و حوا در باغستانی مینوی، جایی در زمین میزیستند که بنابر برخی روایات در سرزمین میانرودان و مشخصا کوفه بوده و خواهیم دید که برگزیدن این شهر از دوران آدم تا قیام آخرالزمان به عنوان مرکز ملک عظیم مهدوی، نشانگر اهمیت ویژهاش است.
انسانها باآنکه از جهت باورها و نگاه بنیادین به جهان و انسان و فلسفه آفرینششان، به مسلمان و یهودی و مسیحی و زرتشتی و کافر و مشرک و زندیق و باری به هزار ملت تقسیم میشوند، بهحکم یک قاضی عادل حکیم بهنام فطرت، که بر سرزمین قلب همه آنها حکومت میکند، محکوم به گرایش به خیر و دوری از شر هستند. این حاکم دوستداشتنی همگان را بهسوی باور به توحید، عقلانیت، عدالت، خیرخواهی، نیکی، مواسات، مهربانی و دشمنی با ظلم، بدخواهی، خودخواهی، تفرعن و نفاق، سوق میدهد.
امروز شنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه، آخرین روز فعالیت سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران است. کمکم کولهبار این رویداد ملی جمع میشود و قرار او با دوستداران و مشتاقان مطالعه به سال بعد موکول خواهد شد.
مانایی هویت ملل به برخورداری از مؤلفههای وحدتبخش و میزان تلاش آحاد آن جامعه برای صیانت از فرهنگ و تاریخشان، گره خورده است. جامعهای که فاقد این دو محور مهم و اثرگذار باشد، نخواهد توانست از خود، نام و آوازهای نیک به یادگار گذارد و در پیچ و خم روزگاران، به ماندگاری دست یابد.
ایران عزیز ما، سرزمینی کهن با تاریخی غنی و پربار، در طول قرون متمادی بارها با خطر نابودی یا از میان رفتن کتب، اسناد، دستنوشتهها و یادداشتهای گرانبها مواجه بوده است.
اندیشه تجددگرایی و ترقیخواهی در مفهوم تاریخی آن در ادامه موج تحولات نظام جهانی در آغاز سده نوزدهم در ایران ما شکل گرفت. در این بازه، قدرتهای اروپایی از کشاکشهای داخلی خود عبور کردند و در عرصه جهانی به رویارویی پرداختند و از رهگذر استعمار جهان کهن و با پروژه مدرنسازی کوشیدند به تغییر الگوهای ذهنی و عینی مردمان جهان کهن بپردازند.
فضای شهر بهیمن برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب، آکنده از بوی کاغذ و مرکب شده و حال و هوای کتاب و کتابخوانی بسیاری از شهروندان را بهخود معطوف کرده است. اگرچه آمار نشر و کتابخوانی کشورمان چندان راضیکننده نیست ولی در ایام نمایشگاه فروش کتابها خوب میشود و اهالی فرهنگ و نشر روزهای متفاوتی را پشتسر میگذارند اما برای ما اهالی سینما توجه به کتاب از دریچهای دیگر تجلی مییابد و آن هم مقولهای تحت عنوان اقتباس است.
اینروزها ما به شهید رئیسی میاندیشیم و درگیر موجود خبیثی بهاسم ترامپ هستیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
تهیهکننده، نویسنده و بازیگران مجموعه شبکه سه، از چالشهای تولید یک قصه اجتماعی میگویند
در گفتوگو با یک جامعهشناس، تهدیدات و فرصتهای هوش مصنوعی برای خانوادههای ایرانی را بررسی کردهایم
سعید شیخزاده در گفتوگو با «جامجم» عنوان کرد