جام جم آنلاین - آرشیو

عطر عید عبادت و طبیعت

عطر عید عبادت و طبیعت

کوچه‌ها، محله‌ها، شهرها، عطر عید عبادت، نیایش و طبیعت را می‌دهند واپسین روزهای آخرین ماه شمسی و در استقبال از بهار، بوی بخشش و مهربانی در محله‌ها و کوچه‌ها لبریز است و شادی کودکان در طعم نیایش‌های عاشقانه مردم در شهرها پراکنده است‌. اذان و گلدسته‌های مسجد‌های شهر همواره نیایش و بندگی را سر می‌دهند.

سال رونق فراگير فرهنگ و هنر

سال رونق فراگير فرهنگ و هنر

پیشاپیش حلول سال نو را خدمت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تبریک عرض می‌کنم. خداوند کمک کرد و ما امسال، سالی پررونق را در عرصه هنر و فرهنگ تجربه کردیم. اگر چند ماه پیش این عدد و رقم‌های شاخص وضعیت فرهنگ و هنر را می‌گفتیم و پیش‌بینی‌اش می‌کردیم، بعضا ممکن بود عده‌ای با اظهار تعجب نسبت به آنها قضاوت کنند.

‌داستانی درباره دفاع از عشق و وطن

‌داستانی درباره دفاع از عشق و وطن

در این یادداشت نگاهی داریم به رمان «بشکوچ» اثری از سلمان کریمی که به تازگی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده است.

تقابل هوش مصنوعی در جهان غرب و شرق

تقابل هوش مصنوعی در جهان غرب و شرق

آخرین روزهای سال۲۰۲۳ را سپری می‌کنیم. پرتکرارترین کلمه‌ای که این روزها می‌شنویم «هوش مصنوعی» است و چند دانشنامه و واژه‌نامه جهانی کلمه سال خود را به هوش مصنوعی اختصاص داده‌اند.

وقتی صهیونیسم هیچ چیز نبود

وقتی صهیونیسم هیچ چیز نبود

کتاب «متاستاز اسرائیل» از سه فصل با عناوین «از هیچ تا پیچ»، «تا ارزش افزوده» و «از هست تا شود» و یک پیوست نامه تشکیل شده‌است.

زیباشناسی هنر در سلوک انسانی

زیباشناسی هنر در سلوک انسانی

در باب هنر و شناخت آن، بایستی به تکامل آن تفکر کرده، اندیشه را در زیباشناسی به آن پر و بال بخشیده و به حقیقت هنر آگاه شویم؛ درواقع هنر انسانی در سلوک او نهفته‌است و هنرمند به اخلاق و رفتار است که جاودانه می‌شود.

بازجویی از آزادی‌بیان

بازجویی از آزادی‌بیان

اخیرا قطعه‌ای از ویدئوی بازجویی نماینده مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد که نمایشی از بازجویی فاشیستی محسوب می‌شود و خوب است اساتید و دانشجویان غربگرای ایران که بر طبل آزادی می‌کوبند، تماشایش کنند و بدانند تصویر کاذب و جعلی که از رابطه قدرت و دانشگاه در آمریکا ارائه می‌دهند تا چه حد پوچ است.

ضرورت کلاس خودانتقادی

ضرورت کلاس خودانتقادی

کم‌کم در گام کنونی تحول انقلاب اسلامی باید برای تحقق فرهنگ عبور از توجه مطلق انتقادی به غیر به‌سوی توجه انتقادی اول به خویشتن و آلودگی‌زدایی و تزکیه نفس در پیشرانی انقلاب اسلامی، کمر همت ببندیم.

معلولیت پایان راه نیست

معلولیت پایان راه نیست

توانایی‌های انسان همه در معرض دید نیست و در بسیاری مواقع وجود نقص در او پایان راه و انتهای جاده نیست. در تاریخ ادبیات زبان فارسی می‌خوانیم محمد بن عبدا... رودکی با آن‌که از نعمت بینایی محروم بود اما یکی از نوادر روزگار در فرهنگ وادب فارسی بود.

سقوط فلسفه غرب

سقوط فلسفه غرب

هابرماس مشحون از جهالت، اغوا، وانموده و سقوط روحی، علمی، اخلاقی و ... است. این سقوط فلسفه غرب است. البته خواننده می‌تواند اعتراض کند که هابرماس تنها یک فیلسوف است و نمی‌توان آن را سقوط فلسفه غرب وانمود کرد.

ژاپن در برابر کمپانی‌های حامی اسرائیل

ژاپن در برابر کمپانی‌های حامی اسرائیل

تحلیلگران سینمایی این روزها صحبت از موفقیت کلان انیمیشن‌های ژاپنی در سطح جهانی و رقابت سخت آن با تولیدات کمپانی والت دیزنی یکی از حامیان جدی رژیم‌صهیونیستی می‌کنند. این تحلیل‌ها حرف از آن می‌زند که انیمیشن‌های پرسروصدای والت دیزنی در مقابل جذابیت و توانایی‌های روزافزون کارتون‌های ژاپنی، دارند رنگ می‌بازند و میدان را به حریف قدرتمند خود واگذار می‌کنند.

نبرد اهل خرد

نبرد اهل خرد

از آن دست برنامه‌های جذاب که هیچ وقت دیدنش را از دست نمی‌دهم، نبرد ربات‌هاست. چنگ آهن و چرخ دنده و چکش و اره. اصولا آدم خشنی نیستم ولی وقتی این ربات‌های سرد، در دست آدم‌های سازنده‌شان حرکت می‌کنند، رقابت‌شان برایم جذاب می‌شود.

دو صد گفته چون نیم کردار نیست...

دو صد گفته چون نیم کردار نیست...

در ادبیات رایج مدیریتی بسیاری از صحبت‌ها در حد وعده و وعید می‌ماند و در ذهن مخاطبان همان پیام تاثیر می‌گذارد. کتاب و کتاب‌خوانی از جمله کلیدواژه‌های مرسوم در گفتمان فرهنگی در سطح مدیران و نخبگان است و میزان اهمیت ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز پس از گذشت چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر هیچ مخاطب فهیم و آگاهی که در عصر رسانه‌های نوین زیست می‌کند پوشیده نیست‌.

کتاب ومطالعه در سبد خانواده

کتاب ومطالعه در سبد خانواده

مطالعه یکی از محورهای اساسی مرتبط با سبک زندگی است؛ یک کودک وقتی پدر و مادر را در حال مطالعه مشاهده می‌کند، به طور متصل علاقه‌مند مطالعه شده و این روش را پیش می‌گیرد. بنابراین سبک زندگی اصلی‌ترین منشا تعیین و تقویت تربیت فرهنگی در خانه است. متاسفانه کشور ما در زمینه سرانه مطالعه حتی روزنامه در پایین‌ترین سطح در دنیا و حتی در منطقه است.

از آرمان فلسطین تا مکتب حاج‌قاسم

از آرمان فلسطین تا مکتب حاج‌قاسم

در نیمه دوم قرن بیستم، انقلاب اسلامی ایران، در بستر کهکشان فکری حضرت امام خمینی(ره)، پس از ۱۰۰۰ سال رخوت، بیداری جهان اسلام را رقم زد تا گفتمان مقاومت و رهایی را فراروی ملت‌های مسلمان قرار بدهد. در این فرآیند درخشان، دوگانه‌ای قدرتمند از «اسلام» و «استکبار» شکل گرفت که محصول آن نفرت عمومی ملت‌های مسلمان از استکبار آمریکا و تفرعن غرب بوده است.

مقاومت فلسطین و امام‌حسین(ع)

مقاومت فلسطین و امام‌حسین(ع)

این‌که انقلاب اسلامی و شیعیان جهان از روز نخست بلاشرط از مقاومت مظلومان فلسطین برابر ظالمان متجاوز غاصب کشتارگر زورگو، وحشی، دروغگو و بی‌ایمان، موسوم به یهودیت و در اصل صهیونیسم کافر دفاع کرد، مستند است و شکی نیست. نیرویی بی‌حیا و حرمله‌وار که به خدا دروغ می‌بندد، قلبی گرگین و هزار بار بدتر دارد و از پشتیبانی قدرت‌های کفر جائر سلطه‌گر جهان، انگلیس و آمریکا و دیگران شدیدا برخوردار بوده است.

جبالیا، جبالیا

جبالیا، جبالیا

احمد میراحسان، نویسنده، شاعر و مستندساز از شروع طوفان‌الاقصی اشعار مختلفی برای مظلومیت فلسطین سروده است. این شاعر باسابقه براساس جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه جبالیا، جدیدترین شعر خود را اختصاصا در اختیار جام‌جم قرار داده است.

فلسطین و عدل جهانی موعود(عج)

فلسطین و عدل جهانی موعود(عج)

بی‌پرده بگویم نابودی صهیونیسم و پیروزی مقاومت فلسطین به پیشوایی قاطع امام‌زمان(عج) پیش می‌رود. آنان که درباره ولایت و خلیفه‌ا... حجت معصوم خدا، آگاهی یا باور ندارند، مخاطب این متن نیستند و روشنگری آنان از مسیر دیگر و گفت‌وگویی متفاوت می‌گذرد. اما هدایت‌شدگان مکتب قرآن و عترت اکنون قادرند با دنبال‌کردن مسیر تحولات مقاومت فلسطین پی به معرفت و مشیت بالغه‌ای ببرند و هدایت الهی را ادراک کنند.

ذائقه موسیقایی جوانان را دریابیم

ذائقه موسیقایی جوانان را دریابیم

اخیرا یک موسیقی به‌نام «دافی سورپرایز» در فضای مجازی منتشر شده که با واکنش‌های گوناگونی از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه مواجه شده است که از جهات گوناگون جای بحث و تحلیل دارد.

دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان

دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان

از دیرباز کودکان و نوجوانان، مخاطب بسیاری از حرف‌‎ها و واگویه‌های والدین، مربیان و دیگر افراد جامعه بوده‌اند. کودک از بدو تولد با ترانه‌های ناز و نوازش و لالایی‌‎ها و بعدها قصه‌ها، متل‌ها و افسانه‌ها به‌عنوان مخاطب کلام بزرگسالان قرار می‌گیرد و با افزایش سنش، گستره‎ ارتباطی او با دیگران فزونی می‌‎یابد و به تبع آن مفاهیم و درون‌مایه‌هایی که از ارتباط با بزرگسالان دریافت می‌کند چه در قالب گفت‌وگو و چه ادبیات، متنوع و فراوان می‌شود.

1 صفحه

نیازمندی ها