
از رویدادهای مهم و تاریخی این مقطع از استقامت ملی ، همراهی ایران دوستانه ی نیروهای مذهبی و غیر مذهبی مخالفخوان در سیاست و سینما و هنر با مقاومت ملی است .
تا همبن جا استقامت ایران تابشی مجلل و پیروز یافته است . ملت حسینی که برای او کربلا جهانگیر ترین پیروزی است ، از دریوزگی و التماس ترامپ فریبکار و نتانیاهوی بدتر از سگ سیاه هار مغرور نمی شود همچنان برای او و ماه تجلی زیباتربن وجه الله ، ماه حسین و جان جانان ملت حسینی است که دارد فرا می رسد : بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود . حالا باید گفت جهان آگاه تر و نابودی تان قطعی تر می شود .
کفر ، خشن و درنده ، پرده پوش و متفرعن بیرحم و ظلمانی است . ، اما از همه مهمتر دچار جهل درمان نشدنی و کودن است . کور و کر است . طرحی که می اندازد برای پیشبرد اهدافش نیز همین ویژگی ها را دارد . همه چیز را محاسبه می کند اما بک جای کارش می انگد و آن همه مکر و نقشه و نکراء کارش به پوچی می کشد.
هنرمندان دو صنعت سینما و تلویزیون آمریکا هم به جنبش اعتراضی «نه به پادشاهان» پیوستند که در روزهای اخیر سراسر خاک آمریکا را دربر گرفته و خشم عمومی نسبت به دونالد ترامپ، رئیسجمهور خودشیفته کشور و طرح اخراج مهاجران توسط او را نشان میدهد. رسانههای گروهی و شبکههای اجتماعی با تیتر «هالیوود هم به جنگ پیوسته است» به استقبال همراهی هنرمندان با مردم عادی و اقلیتهای مهاجر رفته و آن را نشانه عجز و درماندگی ترامپ در همراه کردن سلبریتیها با خود ارزیابی کردهاند.
اگر اسراییل را با تمام قوا تنبیه و پشیمان نکنیم باختیم. من فریاد میزنم اگر قوای مملکتی مانع اجرای سیاست رهبری یعنی امر ببچاره کردن اسراییل شوند و اتحاد عمل بر حول سیاست رهبری را بشکنند، نه تنها از منظر رشادت و شجاعت عمل بلکه از منظر عقل و علم و دانش جنگ سخت و رهبردهای استراتژیک و منافع ملی و ترک فعل هم، خیانت بزرگی صورت گرفته و باید هر خائن زیر پا گذارنده دستور، ولی فقیه که خط قرِآن را در تعیین تکلیف تجاوز گستاخانه صهیونی روشن کرده، محاکمه کرد، زیرا با تحلیل دقیق روش ترامپ مسلم است که خط او را پیش برده و در راه ذلت و شکست ملت ما گام نهاده اند.
حوالی سال ۱۸۳۰ میلادی بود که انسان در کره زمین، اولین عکس را گرفت! عجب روز بود آن روز... این که عکس اول را از خودش گرفت یا اطرافیان و طبیعت، دقیقا نمیدانم اما این اتفاق افتاد! احتمالا دوربینی در حد امکانات و استانداردهای زمانهاش به دست گرفته و راهی دامنهدار و طولانی توسط او شروع شده است.
سنت الهی آفرینش آدمی راچنین مقررفرمودکه براساس فطرت، استعداد شکفتگی داشته باشدونه پذیرندگی صرف وسرنوشت آدمی وآینده او درمسیری مشخص به تعالی و کمال منتهی میشود. براین مبنا امیرالمؤمنین(ع)درخطبه اول نهجالبلاغه هدف از فرستادن انبیاء را ادای پیمان فطرت الهی از مردم و یادآوری نعمتهای فراموششده و اتمام حجت وبرانگیختن نیروهای پنهان عقول انسانها بیان میفرمایند.
در یکی از روزهای گرم حجاز، جایی میان سایه نخل و رطوبت برکه، کاروانی ایستاده بود؛ کاروانی که ابلاغ آخرین پیام وحی را به همراه داشت. مردی از میان آن قافله، دست دیگری را بالا برد و نامی را فریاد زد که تا همیشه در تاریخ ماند: «أَلا إِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیرَ أَخی هذا/ هشدار که هرگز بهجز این برادرم کسی نباید امیرالمؤمنین خوانده شود.»
استفن فریرز در تدارک ساخت یک سریال تلویزیونی ضد استعماری علیه مداخلات دولت بریتانیا در کشور هند است. این سریال تاریخی و حماسی با نام «آنارشی» وارد مرحله تولید میشود و فریرز آن را با بهرهگیری از سرمایه یک شرکت فیلمسازی انگلیسی و شرکت فیلمسازی هندی «روی کاپور» فیلمز میسازد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارسال نامهای به رئیس سازمان صداوسیما ضمن تمجید از ایده برگزاری رویداد ملی «ایرانجان» در این سازمان، جهت همکاری با رسانهملی در راستای تحقق اهداف این رویداد در دورههای پیش روی آن اعلام آمادگی کرده است.
نکته حیرت انگیز برایم همواره سستی و لاقیدی ما در باره بهره از همه ابزارهای رسانا و رسانه ای خلاق برای ثبت تصویر تاثیر گذار ' دراماتیک و ماندگار انقلاب اسلامی و همه داستانهای حدود نیم قرن زندگی سرشار از عشق و دلبستگی و باور و مقاومت ' حماسه ' و رنجهای های باور نکردنی است . مستند نمایش پرداز . مستند /درام که به انگلیسی به آن داکیو دراما Docu drama می گویند گونه ای از مستند داستانگو است . برای من هیچ قابل فهم نیست چرا زندگی شهید سلیمانی با آن نیروی عظیم حیاتی و چالش ها و رنج ها ' رها از همه کلیشه هایی که آن را به روایتی بیجان بدل می کند چرا به یک مستند دراماتیک راستگو بدل نشده . چرا "آدم باش " .ده نمکی و زندگی پر چالش او در سالهای پس از جنگ با رازها و کشمکش هایش رها از کلیشه ها شجاعت بدل شدن به یک داکیو دراما را از کف داده یا زندگی حاتمی کیا . اینان کهدخود فیلمساز هستند و می توانستند یک مستند داستانگویی که زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی را می آمیزد و سندی برای همیشه باشد بسازند . و نیم قرن بزرگترین چالش ملی و فرا ملی ' صادقانه در روایت قصه تجربه زیسته خودشان ثبت گردد. آیا این به سبب بی اهمیت بودن و عدم شناخت ما از ظرفیت های مستند/ درام است ؟
باسل آدرا و یووال آبراهام سازندگان درام ضداسرائیلی «سرزمین دیگری نیست» که چندروز قبل بهواسطه مداخله نظامیان اسرائیلی نتوانستند تور مطبوعاتیشان را در کرانه باختری رود اردن برپا کنند، خواهان واکنش هنرمندان بینالمللی و چهرههای ادبی و روشنفکری جهان به این موضوع شدهاند.
ایران، سرزمینی با پیشینهای چندهزار ساله، همواره مهد هنر، ذوق و خلاقیت بوده است. در میان جلوههای گوناگون فرهنگ ایرانی، «صنایع دستی» جایگاه ویژهای دارد. این هنر-صنعت که ریشه در سبک زندگی، باورها، اقلیم و تاریخ مردم ایران دارد، نهفقط نمایانگر ذوق زیباشناختی مردم این سرزمین است، بلکه چون آیینهای، فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی را بازتاب میدهد.
بهرهمندی از کمال معنوی و آرامش حقیقی آرزوی همیشگی انسانها بوده است و جوینده ــ یعنی انسان ــ برای دستیابی به این کمال و آرامش، پیوسته در تکاپو بوده و هست...و تا روز پایانی زیست دنیایی، تکاپو و جستوجویش را ادامه میدهد، بلکه به مطلوب خودش برسد.
امام خمینی می فرماید دعا قرآن صاعد است . معنای این سخن بی بدیل که تنها از امام شنیده ایم تکان دهنده است .
داستانهایی درباره غزه و جنگ ناعادلانه یکسال و نیم اخیر این منطقه، سوژههای اصلی دو فیلم ضدجنگ هستند که هنرمندان فلسطینی با همکاری چند کشور عربی و یاری تهیهکنندگان و هنرمندان مستقل روشنفکر ضدصهیونیست تهیه و کارگردانی میکنند.
مرزی باریک و محسوس بین موضوع انقلاب اسلامی بهعنوان یک رویداد سیاسی_اجتماعی و مردمنهاد با شخصیت امام خمینی(ره) در جایگاه معمار خستگیناپذیر آن وجود دارد . نهتنها نمیتوان تفکیکی بین این دو قائل شد بلکه باید آنها را توأمان با یکدیگر دید و مورد واکاوی قرار داد.
«وقتی غرب مدرن فرهنگ و تاریخ خودش را که فرهنگ و تاریخ منطقه اروپاست، «تاریخ جهانی» معرفی میکند؛ این به معنای به حاشیه رفتن و نفی سایر فرهنگها و تواریخ است . این یکسانسازی جهانی و نابودی سایر فرهنگها بهمنزله نابودی اصل آزادی و انتخاب بشر و اعلان جنگ با هر چیزی است که بخواهد در قد و اندازه مدرنیته و تمدن غربی عرضاندام کند. این همان صفت قهر و غلبهای است که همزاد آزادی از طرف غرب، چندین قرن استعمار سایر جوامع غیرغربی را رقم زده است...».
در این قسمت، ذکر مطلبی مهم و تاریخی، قابل توجه است؛ روشنفکران برخی از جناحهای غربگرای مشروطهخواه برای آنکه بتوانند از نفوذ علمای بزرگ در مشروطه بکاهند، به دوسیاست همزمان روی آوردند: اول، معرفی اشخاص و جریانها و افکار مختلف را پیش کشیده و یکپارچگی و وحدت فرهنگی و مذهبی و ملی را در اوایل نهضت عدالتخانه شکستند.
از مهمترین سرفصلهای سند تحول، ترسیم سیمای زیبا و ظرفیتهای پهنه ایران اسلامی در قاب رسانهملی است که در قالب دو گزاره «عدالتگستری» و «هویتمحوری» تأکید شده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو «جامجم» با محمدرضا باهنر عضو تشخیص مجمع تشخیص مصلت نظام مطرح شد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال