رئیس پلیس مرکز کنترل ترافیک راه‌های کشور:

تردد در بیشتر محورها با زنجیر چرخ ممکن است

به هزاران نفر در محورهای مواصلاتی کشور طی 2روز گذشته امدادرسانی شد

سایه سنگین برف وکولاک

بارش برف سنگین که از اواسط هفته گذشته معدود استان‌هایی همچون اردبیل را سپیدپوش کرده بود، از چهارشنبه‌شب و بویژه صبح پنجشنبه چتر خود را در بخش‌های وسیعی از آسمان کشورمان؛ از غرب گرفته تا شرق و از شمال تا جنوب گستراند و در برخی نقاط آنچنان شدت گرفت که با توفان، کولاک، کاهش شدید دمای هوا و انسداد بسیاری از راه‌های ارتباطی و حتی سقوط بهمن همراه شد.
کد خبر: ۹۹۷۷۲۵
سایه سنگین برف وکولاک

به گزارش خبرگزاری‌ها، بارش برف و کاهش شدید دمای هوا که امروز نیز همچنان در مناطق شرقی کشور ادامه دارد، در برخی استان‌ها با بارش باران همراه بود که این امر باعث لغزندگی و یخبندان بسیاری از معابر و جاده‌ها شد، گرچه امدادرسانی در راه‌ها و گردنه‌های پربرف با تشدید بارش‌ها آغاز و اطلاعیه‌هایی از سوی سازمان هواشناسی و پلیس راهنمایی و رانندگی برای کمک و راهنمایی مسافران اعلام شد.

طبق یکی از آخرین اطلاعیه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، 9 محور مواصلاتی کشور مسدود اعلام و بر داشتن تجهیزات ایمنی هنگام سفر در این مسیرها تاکید شد.

پلیس راهور با بیان این‌که بارش برف و باران در برخی محورهای هفت استان کشور همچون کهگیلویه و بویراحمد، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان شمالی ادامه دارد، اعلام کرد: در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز بارش باران گزارش شده است.

جنوبی‌ها رنگ برف را دیدند

بارش برف در استان‌های جنوبی که مردمانش کمتر شاهد نزول نعمت برف هستند، دلچسب‌تر بود. بوشهر یکی از این استان‌هاست که در پدیده‌ای کم‌سابقه از بامداد روز گذشته (جمعه) در بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای خود شاهد بارش چند ساعته برف و سپید شدن زمین و کوه‌ها بود.

ارسلان زارع، فرماندار دشتستان استان بوشهر در این باره گفت: بارش رحمت الهی باوجود این‌که برای مردم منطقه شادی بخش بود، اما مشکلاتی نیز برای دامداران و کشاورزان ایجاد کرد که ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال پیگیری و رسیدگی است.

برف به جنوب فارس هم رسید

مردم جنوب استان فارس در شهرستان‌های لامرد، خنج، گراش و فراشبند نیز پس از سال‌ها و برای اولین بار شاهد بارش برف بودند که باموجی از خوشحالی همراه شد. برف پس از ده سال در شهرستان‌های کازرون، فیروزآباد، قیروکارزین نیز موجب شادمانی مردم شد.

براساس اعلام کارشناسان هواشناسی فارس، فعالیت سامانه بارشی که موجب بارش برف، باران و کاهش محسوس دما در این استان شده است تا امروز شنبه ادامه دارد. در همین زمینه سرهنگ احمدی، رئیس‌پلیس راه استان فارس درخصوص لغزندگی محورهای این استان هشدار داد و از رانندگان خواست تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند و سرعت مطمئنه و فاصله طولی مجاز را رعایت کنند.

اردبیل یخ زد

استان اردبیل اما از هفته گذشته شاهد بارش برف سنگین و تعطیلی مدارس بود. این شرایط در اواخر هفته گذشته ادامه داشت و برشدت آن افزوده شد، به حدی که شهروندان اردبیلی و خلخالی در صبح روز گذشته دمای منهای 24 درجه را تجربه کردند. طبق گزارش هواشناسی استان تا سه‌شنبه بتدریج از سرمای هوا کاسته خواهد شد. مدیریت راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل استان اردبیل نیز اعلام کرد که تمامی راه‌های استان بجز گردنه الماس در جاده خلخال - اسالم که در آن کولاک در جریان است، دیگر جاده‌ها باز بوده و رفت‌و‌آمد در آنها جریان دارد.

امدادرسانی به مسافران در راه مانده سمنانی

در سمنان اما باوجود قطع بارش برف، بوران شدید طی روز گذشته رفت و آمد خودروها را در گردنه‌های توسکستان ـ گرگان بسیار دشوار کرد.

سرهنگ سید مجتبی اشرفی، فرمانده انتظامی شاهرود با اعلام این خبر گفت: رانندگانی که قصد رفت و آمد از این گردنه‌ها را دارند، بهتر است از راه جایگزین شاهرود- آزادشهر (که برف‌روبی شده) استفاده کنند.

در همین حال علی آقا یحیایی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان از نجات 380 مسافر گرفتار در برف جاده سمنان - فیروزکوه توسط امدادگران هلال احمر خبر داد و گفت: تردد در مسیرهای شاهرود – توسکستان – گرگان، شاهرود – آزادشهر در مسیر گردنه خوش ییلاق و دیباج به گلوگاه یکی از مسیرهای ارتباطی دامغان به مازندران فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است و از رفت و آمد خودروهایی که زنجیر چرخ همراه نداشته باشند، جلوگیری می‌شود.

خراسان بزرگ درگیر برف و باران

بارش برف در خراسان‌های شمالی و رضوی و جنوبی نیز از شامگاه چهارشنبه آغاز شد. سرهنگ علیرضا حسین‌زاده، رئیس پلیس راه خراسان شمالی درباره امدادرسانی در این استان گفت: عوامل پلیس راه، راهداری و هلال‌احمر از پنجشنبه شب تا بامداد دیروز (جمعه) به 300 دستگاه خودروی گرفتار در برف و کولاک در محورهای ارتباطی استان امدادرسانی کردند. به گفته وی، تردد در بسیاری از محورهای این استان بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.

در خراسان رضوی نیز شرایط نامساعد جوی باعث لغو بسیاری از پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.

مردم استان خشک خراسان جنوبی هم طی دو روز گذشته شاهد بارش برف و باران و کاهش دمای هوا بودند.

تشکیل ستاد مدیریت بحران در تهران

در استان تهران اما بارش برف و کولاک (بویژه به‌خاطر بارش سنگین در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه و سقوط بهمن در برخی گردنه‌ها) به تشکیل ستاد مدیریت بحران منجر شد. سرهنگ سیاوش محبی، رئیس پلیس راه ویژه شرق استان تهران گفت: بیش از 400 نفر از در راه ماندگان و مسافرانی که به‌خاطر مسدود شدن محور فیروزکوه - تهران با مشکل روبه‌رو شده بودند، در مجتمع شرکت نفت در نزدیکی پیست آبعلی اسکان داده شدند.

حسین کتابدار، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران روز جمعه از امدادرسانی به بیش از 9800مسافر و اسکان 5320 مسافر در راه مانده در محور هراز و فیروزکوه از پنجشنبه‌شب تا دیروز خبر داد.

آمل و رشت زیر برف گم شد

استان مازندران شاید در میان همه استان‌ها با حجم سنگین‌تری از برف همراه بود. به طوری که به گفته رضا مقدم، بخشدار لاریجان از توابع شهرستان آمل، بارش برف در برخی روستاهای بالادست و حاشیه قله دماوند و پایین‌دست آن در این شهرستان مازندران تا ظهر پنجشنبه به حدود یک متر رسید.

هواشناسی مازندران هم پیش‌بینی کرده است که دمای هوای این استان امروز در بعضی مناطق تا 17 درجه سانتی‌گراد زیرصفر برسد.

اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران نیز از امدادرسانی به 4700 مسافر از شب پنجشنبه تا دیروز در محورهای هراز، سوادکوه و برخی دیگر از محورهای کوهستانی مانند کندوان، نیالا و کلاردشت خبر داد.

نجفی، استاندار گیلان هم با یادآوری آماده‌باش ستاد مدیریت بحران از 48ساعت قبل در این استان گفت: سنگینی بارش‌ها، رطوبت بالای برف و سرعت 80کیلومتر در ساعت باد که کم سابقه بود، زمینه به‌وجود آمدن مشکلاتی را در استان ایجاد کرد. به گفته وی، به دلیل فرسوده بودن کابل‌ها و شکسته شدن درختان، برق حدود 80 هزار خانوار استان قطع شد ولی تا صبح دیروز برق 30 هزار خانوار وصل شده و بقیه هم به طور قطع تا امروز وصل می‌شود.

شهر رشت در گیلان تا روز گذشته شاهد بارش برف 40 سانتیمتری بود. کاهش دمای هوا و یخبندان باعث تعطیلی همه مدارس استان گیلان طی امروز (شنبه) شد.

گلستان هم دیگر استان شمالی بود که با بارش سنگین برف و انسداد برخی راه‌ها همراه شد و در برخی محورها نیازمند امدادرسانی بود که به صد نفر امدادرسانی شد.

قطع راه ارتباطی 734روستای آذربایجان

برف در آذربایجان‌غربی آنچنان سنگین و شدید بر زمین نشست که به انسداد 734 راه روستایی منجر شد. سرهنگ جواد ناموران، رئیس پلیس راه آذربایجان‌شرقی هم از بسته بودن آزادراه پیامبر اعظم حدفاصل تبریز به زنجان به علت کولاک برف و کاهش دید خبر داد.

بارش برف و یخبندان در استان‌های مرکزی، لرستان و همدان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و البرز نیز باعث لغزندگی و انسداد راه‌ها شد و البته پس از بازگشایی این مسیرها با کندی تردد همراه بود. مردم البرز شاهد وزش توفانی سرد با شدت 76 کیلومتر در ساعت نیز بودند. مردم چهارمحال و بختیاری هم در کوهرنگ دمای سرد منهای 20 درجه و در شهر کرد دمای منهای 17 درجه را تجربه کردند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها