حادثه تلخ و تاسف‌بار پلاسکو و پیامدهای ناگوار آن، باردیگر توجه اذهان عمومی و مسئولان را به خطر بناها و ساختمان‌های تجاری و مسکونی ناامن در سراسر کشور جلب کرد. در این میان تبریز یکی از کلانشهرهای کشور است که اتفاقا زنگ خطر ساختمان‌های ناامن آن از سال‌ها پیش به صدا درآمده بود، بدون آن‌که توجهی به آن شود، گرچه امروز و پس از حادثه پلاسکو، این مهم مورد توجه مسئولان این شهر قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۹۷۲۷۳

به گزارش جام‌جم، کلانشهر تبریز به واسطه داشتن بیش از 2500 هکتار بافت فرسوده و حاشیه‌نشین و ساختمان‌ها و مراکز تجاری – مسکونی ناایمن و غیراستاندارد، دست کمی از تهران پایتخت ندارد. کلانشهری که نزدیک به دو میلیون نفر از هموطنان کشورمان را در خود جای داده و با وجود اعلام خطر کارشناسان و مسئولان برخی از ادارات، این زنگ خطرها آن‌طور که باید از سوی مدیران شهری جدی گرفته نمی‌شود.

چندی پیش داوود طالب نژاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز اعلام کرده بود، پاساژها و مجتمع‌های تجاری حریم بازار تاریخی تبریز از جمله کانون‌های حادثه‌خیزی است که در یک سال گذشته حدود 26 مورد آتش‌سوزی در آنها رخ داده و اگر در بخش‌های کور و دور از دسترس آن حوادثی چون آتش‌سوزی و زلزله روی دهد، عملیات ایمنی و امداد، بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود.

حسن مطلبی، سخنگو و مسئول روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: کلانشهر تبریز به لحاظ بافت فرسوده و قدیمی دارای اماکن و واحدهای تجاری ناایمن و غیراستاندارد زیادی است و تاکنون به حدود 13 پاساژ تجاری قدیمی اخطار داده ایم، اما متاسفانه ساکنانش آن‌طور که باید هشدارهای سازمان آتش‌نشانی را جدی نمی‌گیرند و تاکنون تعداد بسیار کمی از مغازه‌داران برای ایمن‌سازی واحدهای خود اقدام کرده‌اند.

به گفته وی، البته پس از حادثه پلاسکو تعدادی از اصناف و کسبه‌های کلانشهر تبریز که در مکان‌ها و واحدهای ناایمن فعالیت می‌کردند، داوطلبانه به سازمان مراجعه کرده و خواستار ایمن‌سازی واحدهای خود شدند.

همه به کمک مسئولان شهری بیایند

علی مدبر، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز نیز حادثه ساختمان پلاسکوی تهران را هشداری جدی برای فضاهای تجاری بافت مرکزی تبریز می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: تراکم شدید توده فضایی، فرسودگی سازه‌ای و قدمت بالای ابنیه موجود، محدودیت دسترسی و راه‌های ارتباطی، تراکم و نفوس بالای انسانی، عدم بهسازی و توانمند سازی و ده‌ها مورد دیگر از جمله تهدیدات حاکم بر بافت مرکزی شهر تبریز و بویژه اماکن و ساختمان‌های عمومی است، از همین رو به هیچ عنوان نباید لحظه‌ای از موضوع ایمن‌سازی و اتخاذ تدابیر اجرایی به منظور ارتقای ایمنی بناهای تجاری، تولیدی و خدماتی غافل شد.

وی تاکید می‌کند: در این خصوص تمام نهادها و دستگاه‌های تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرایی شهر تبریز و حتی استان نیز باید به کمک مجموعه شهرداری آمده و نقش خود را در این مهم ایفا کنند.

وی یادآور می‌شود: طرح ایمن‌سازی و شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌های پرمراجعه تجاری – تولیدی و بازار بافت مرکزی و قدیمی تبریز، یکی از الزامات بی قید و شرط در سیستم مدیریت شهری بوده و بر این اساس مصمم به اقدامات سریع و در عین حال کاربردی و اثربخش هستیم.

صدور پروانه کار درصورت نصب تجهیزات ایمنی

در همین حال مطلبی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تبریز درخصوص امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی می‌گوید: گرچه هم‌اکنون از نظر تجهیزات و امکانات امدادی استاندارد مشکل چندانی نداریم، اما در ساختمان‌های مرتفع، سیستم‌های خوداطفایی و اعلام‌های هشداردهنده، پله‌های اضطراری، راه‌های خروجی و دیگر فاکتورهای ایمن‌ساز، کارایی بیشتری دارند تا نردبان آتش‌نشانی.

وی می‌افزاید: برای همین مدتی است به منظور جلوگیری از وقوع خطرات احتمالی، به ساختمان‌ها و مراکز تازه‌احداث، بعد از نظارت کامل و داشتن تجهیزات ایمنی اجازه صدور پروانه پایان کار داده می‌شود.

مسئول روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کلانشهر تبریز مهم‌ترین مشکل این سازمان را جانیفتادن فرهنگ ایمنی بین مردم دانسته و عنوان می‌کند: متاسفانه باوجود قدمت طولانی سازمان آتش‌نشانی در تبریز، فرهنگ حمایت و همکاری بااین سازمان آن‌طور که باید بین شهروندان تبریزی جانیفتاده، طوری‌که حدود 95 درصد تماس گیرندگان با 125 را مزاحمان تلفنی تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، همچنین فرهنگ شنیدن صدای آژیر خودروی سازمان آتش‌نشانی یا هر خودروی امدادی دیگر بین شهروندان چندان رعایت نمی‌شود و بیشتر رانندگان در مسیر امدادرسانی اجازه تردد به این خودروها را نمی‌دهند، در حالی‌که شاید فرد یا افرادی که دچار حادثه شده‌اند از خانواده خودشان باشد.

این کارشناس مسئول عدم اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع از طرف نزدیکان حادثه‌دیده را مشکل دیگر سازمان آتش‌نشانی عنوان کرده و یادآور می‌شود: در بحث امدادرسانی بخصوص آتش‌سوزی بحث ثانیه‌ها مهم است. چه بسا اگر اطلاع‌رسانی سریع صورت بگیرد، امدادرسانی زودتر و سریع‌تر انجام می‌پذیرد، درحالی‌که متاسفانه اغلب مواقع نزدیکان فرد حادثه دیده اقدام به امدادرسانی می‌کنند و وقتی کاری از دستشان برنمی‌آید، تازه به یاد سازمان‌های امدادی چون آتش‌نشانی می‌افتند.

از این پس با متخلفان برخورد می‌شود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تبریز می‌گوید: تاکنون سازمان آتش‌نشانی فقط در حد هشدار می‌توانست خطرات ناشی از ناایمن بودن را به ساکنان گوشزد کند، اما اکنون درصدد است با همکاری جدی دادستانی و مقامات قضایی با متخلفان برخورد کرده و در صورت رعایت نشدن نکات ایمنی در یک مکان، از فعالیت آن جلوگیری کند. حسن مطلبی می‌افزاید: کلانشهر تبریز به غیر از واحدهای تجاری، مجتمع‌های مسکونی قدیمی زیادی را در خود جای داده که از اصول ایمنی مناسب محرومند، بنابراین به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه خطرات احتمالی، تیم‌هایی در هر ایستگاه آتش‌نشانی تشکیل می‌شود تا با دستور مدیریت سازمان، اماکن و مناطق حادثه خیز در هر حوزه شناسایی شده و با مشارکت نیروهای قضایی، هشدارهای لازم به ساکنان آن مناطق داده شود.

سعیده دلال‌علیپور

جام‌جم آذربایجان‌شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها