مسئولیت‌پذیری از ملزومات اولیه تحقق اهداف هر فرد و سازمانی است که برای برآورده کردن انتظارات ذی‌نفعان خود تلاش می‌کند.
کد خبر: ۹۹۷۰۲۸
مسئولیت‌پذیر باشیم

در تحقق اهدافی که بین بخشی بوده و در حوزه اختیارات چند سازمان یا فرد گسترده است، کوتاهی و کم‌کاری هر عضو، فشار را بر دیگر اعضا مضاعف کرده و در صورت ادامه این روند تحقق اهداف عقیم خواهد ماند.

حوادث ترافیکی و جان‌باختگان و مصدومان ناشی از آن موضوعی بین بخشی بوده که سالیان مدیدی است باوجود هدف‌گذاری کلان برای سازمان‌های مرتبط، اوضاع به نحوی پیش رفته که فریاد یاری خواهی پلیس به آسمان رفته است.

به علت نقص‌های عملکردی سایر سازمان‌ها «که مطمئنا به دلایل مختلف موجه و غیرموجه» رخ داده پلیس ملزم به فرهنگ‌سازی، کنترل استاندارد و فعالیت‌هایی از این قبیل شده است.

عهده‌داری این مسئولیت ضمن در برداشتن تبعاتی در رابطه پلیس با سایر سازمان‌ها، فشاری مضاعف بر بدنه نیروی انسانی و تجهیزات پلیس وارد کرده و موجب فرسایش آن شده است.

پلیسی را در نظر بگیرید که با شروع صبح برای هدایت ترافیک به‌واسطه نبود تجهیزات کنترلی هوشمند یا نقص معبر به‌صورت پای پیاده انجام وظیفه کرده و پس از گذشت پیک ترافیک، به عنوان مربی آموزشی به مدارس و مهدهای کودک می‌رود و نسبت به آموزش فرهنگ ترافیک اقدام می‌کند. در شیفت استراحت ملزم به حضور در محل خدمت و کنترل معاینه فنی خودروهایی می‌شود که از بدو تولیدشان استانداردی قابل قبول نداشته‌اند.

آلودگی هوا، برف و باران، سرما و گرما، بیماری‌های اسکلتی و تنفسی همکاران بنده هم برای این که این وظایف را به نحو احسنت انجام ندهند، دلیلی موجه نخواهد بود و هنگام حضور در صحنه تصادف باید تمام انرژی منفی طرفین تصادف را به جان خریده و قضیه را ختم به خیر کنند.

«مسئولیت پذیر باشیم» یعنی:

راننده و عابری باشیم که ضمن رعایت مقررات گذشت نیز دارند،

خودروسازی باشیم که علاوه بر منافع تجاری، منافع عمومی و حفظ جان خریداران محصولاتش را نیز در نظر می‌گیرد.

«مسئولیت پذیر باشیم» یعنی:

پیمانکاری باشیم که راهی بخشنده می‌سازد نه راهی که اولین خطای راننده را آخرین خطایش کند.

«مسئولیت‌پذیر باشیم» یعنی در باک، صندوق عقب، زیر سپر و هر جای خودرو که امکان دارد، مسافر و کالای قاچاق حمل نکنیم.

یا شاید علاوه بر آموختن خواندن و نوشتن به دانش‌آموزان، مبانی اولیه زندگی جمعی و درس قانونمندی و گذشت را نیز بیاموزیم. مسئولیت‌پذیری یعنی علت آمار بالای فوت مصدومین حین انتقال به بیمارستان را درک کرده و چاره‌ای بیندیشیم. عواقب مسئولیت‌گریزی هر یک از ما چه در بعد فردی و چه در بعد سازمانی مطمئنا گریبانگیر خود و خانواده‌هایمان نیز خواهد شد و هر دلیلی که در ذهن توجیهی بر این گریز باشد صرفاً در ذهن ماست و در عالم واقع خریداری ندارد. در کلام حضرت حق مسئولیت‌پذیری یعنی این که بدانیم «اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید به خودتان بدی می‌کنید». (سوره مبارکه اسراء آیه شریفه 7)

به سرانجام رساندن مطلوب ترافیک و حوادث مرتبط با آن در همه ابعاد فارغ از آن که مسئولیت چه سازمان یا فردی است، برای بنده و همکارانم حکم جهاد فی سبیل‌الله است و اجرای فرمان رهبر عزیزمان که فرمودند «سعی کنید و سعی کنند همه حوادث ترافیکی به حداقل ممکن برسد.»

لیکن انتظار می‌رود فارغ از هدف‌گذاری کلان و شعار زدگی شاهد برنامه‌های اجرایی از سوی سازمان‌های مرتبط در حوزه وظایفشان باشیم و شهروندانمان در حوزه مسئولیت فردی‌شان پایبند قوانین و معتقد به گذشت در وقایع باشند تا ان‌شاءالله به نقطه‌ای مطلوب برسیم که هیچ خانواده‌ای داغدار عزیزی درحوادث ترافیکی نشود.

سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها