کارها وقتی از قاعده خارج شد که چشم بر کرامت وجودی انسان بستیم و کمکم به خود گفتیم، آنچه مهم است من و خواستههای من است.
گنجهای پیشینیان خود را از یاد بردیم که رهنمونمان میکردند «هرچه را که برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را برای خود خوش نمیداری برای دیگران هم خوش ندار».
ندیدیم خود را که اگر تعارفی به دیگران میزدیم و راهی را باز میگذاشتیم که ابتدا دیگران عبور کنند، ریشهاش در عطوفت قلب، نوعدوستی و باورهای دینی مان بوده و هست. ندیدیم فرق ما و آن دیگران در چیست.
ندیدیم باطن آن دیگرانی را که منشا رفتارهایشان، جبر قوانین، منافع اقتصادی، عقوبتهای اجتماعی و... است و هر جا که سایه این عوامل را بر سر خود احساس نمیکنند چنان فجایعی در جوامعشان بروز میکند که نمونه آن را در جنگها، زندان گوانتانامو، تیراندازی و قتل در مدارس و... شاهد بوده و هستیم.
زمانی که خودرو به جامعه ما وارد شد نتوانستیم رفتارهای مرتبط با کاربری آن را با فرهنگ غنی و ارزشمند خود وفق دهیم و نتیجهاش این شده است که همهمان در چنبره عواقب ناشی از رفتارهای ترافیکیمان گرفتار شدیم.
استفاده از فناوری در ابعاد مختلف زندگی از جمله حمل و نقل ناگزیر است پس تنها راه، اصلاح رفتارهای ترافیکی با الگوگیری از گنجهای پنهان دینی و فرهنگیمان است.
پروردگار متعال در سوره اسراء میفرماید: «همانا فرزندان آدم را گرامی داشتیم» و این کرامت موهبتی الهی است که همزاد و همراه با خلقت جسمانی اوست.
حفظ کرامت دیگران بویژه حقوقی که با جان و مال و آینده آنان ارتباط دارد از اساسیترین ارکان اخلاق اجتماعی یک فرد مومن است که خود را بنده خداوند کریم میداند.
کدام یک از ما عزیزی را در تصادف ناشی از عدم گذشت راننده دیگر از دست ندادهایم؟ اگر حدود 17 هزار نفری که سالانه جان خود را در تصادفات رانندگی از دست میدهند، درک میکردند چه بر سر بازماندگانشان در ابعاد اجتماعی و اقتصادی و... خواهد آمد، شک نکنید رفتارشان را در رانندگی اصلاح میکردند یا بیدرنگ عطای وسیله نقلیه را به لقایش میبخشیدند.
چه تضمینی است که با ادامه رفتارهای نادرست ترافیکی؛ من یا شما در زمره کسانی نباشیم که ممکن است در سالهای آینده جان خود را از دست دهند.
پس قبل از آن که همه چیز زود، دیر شود و نقش من و شما به عنوان جانباخته یا عامل گیرنده جان در تصادفات شکل گیرد، در رفتارهای ترافیکی خود تجدید نظر کرده و به اصل خویش که کرامت خدادادی، عطوفت، مهربانی و گذشت است، باز گردیم.
سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم