زمانی که در سال 57 انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، بیشتر نیازهای کشور از طریق واردات تأمین می‌شد. ضمن این‌که در بخش نفت روزانه شش میلیون بشکه صادر می‌شد، اما بعد از انقلاب تحولاتی رخ داد و زیرساخت‌هایی به وجود آمد. پایه نفت قبل از انقلاب اسلامی گذاشته شده بود، اما در بخش برق و گاز توسعه و تحولات زیادی اتفاق افتاد. به طوری که قبل از انقلاب اسلامی برق و گاز حداقل نیاز کشور را تأمین می‌کرد، اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون همه خانه‌ها دارای برق و گاز هستند تا شرایط زندگی مطلوب‌تری را داشته باشند.
کد خبر: ۹۹۶۴۶۲

صادرات شش میلیون بشکه نفت در زمان حکومت پهلوی دوم در حالی انجام می‌شد که اقدامات توسعه‌ای در کشور تعریف زیادی نداشت، اما انقلاب اسلامی نسبت به نگهداری ذخایر اقدام کرد و به طور میانگین دو میلیون بشکه در روز بیشتر صادر نکرده است. به نوعی هم وابستگی کشور را به نفت کاهش دادیم و از ذخایر بیشتر محافظت کردیم و اگر تولید بیشتری هم صورت گرفت برای نیاز داخل بود و صادر نشد.

البته کلام توسعه بسیار ساده به زبان می‌آید، اما وقتی نگاهی به تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که توسعه‌ها با وجود تحریم‌ها، محدودیت‌ها و جنگ بسیار زیاد بوده و اگر در شرایط عادی قرار بود کاری انجام شود، افراد ایرانی می‌توانند به آن جامه عمل بپوشانند.

قبل از انقلاب، ‌وضعیت جاده، راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با توجه به ظرفیتی که ایران دارد، خیلی قابل توجه نبود، اما بعد از انقلاب اسلامی بیشتر جاده‌ها نوسازی و به تعداد آنها افزوده شد و آزادراه‌هایی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون کسی خاطره رانندگی در جاده خاکی را ندارد. در بخش‌های دیگر نیز همین‌طور است و در بخش ریلی هم ایران توانست پیشرفت‌های زیادی داشته باشد.

شاید خیلی سخت بود که زمانی خدمات فنی مهندسی در ایران وارد نشود، اما اکنون به یکی از صادرکنندگان این بخش تبدیل شده‌ایم و پیشرفت‌ها بسیار محسوس است. در زمینه کشاورزی هم توسعه‌هایی صورت گرفته، ولی هنوز به یک کشاورزی پیشرفته تبدیل نشده‌ایم. در بخش بهداشت باید گفت که دستاوردهای ایران زبانزد است. اکنون در بخش‌های مختلف علم پزشکی خودکفایی اتفاق افتاده و باعث شده تا این علم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

از سوی دیگر زیرساخت‌های لازم برای یادگیری دانش و ایجاد فناوری، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای شده است. این دانش در بخش نظامی نیز به‌کار رفته و ایران به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شده است. ایران در بخش انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دستاوردهای قابل دفاعی دارد و باعث شده تا همه از قدرت ایران واهمه داشته باشند و تحریم‌هایی را اعمال کنند. طبق گزارش‌های جهانی، ایران در زمینه تسلیحات نظامی خودکفایی پیدا کرده، اما عربستان برای دفاع از کشور خود نزدیک به 98 درصد وابسته است و باید نیروی نظامی وارد کند که این موضوع هزینه‌های زیادی را برای رژیم آل‌سعود به دنبال دارد.

دکتر علی آقا‌محمدی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها