سیاست‌های ترامپ بویژه درخصوص تاسیس دیوار بین این کشور و مکزیک سیاستی عجیب است که هزینه بسیاری را در بر خواهد داشت. بویژه این که این سیاست توفیق چندانی در ممانعت از ورود افرادی مصمم به آمریکا (بخصوص جنایتکاران) نخواهد داشت. من تردید دارم که این دیوار ساخته شود؛ به خاطر این که اساسا این یک شعار و شیرین کاری است. حتی این تصمیم، رویکردی برای مقابله با مهاجرت هم نیست چه برسد به یک سیاست امنیتی.
کد خبر: ۹۹۶۱۵۴
ترامپ در برابر عربستان محتاط است

سیاست دیگر ترامپ منع ورود مهاجران برخی کشورهاست. اینها کشورهایی هستند که هم‌اکنون نام آنها در فهرست حامیان تروریست در آمریکا قرار دارد. البته برخی کشورها همچون تونس و عربستان هستند که ممکن است تروریست‌ها از این کشورها آمده باشند، اما اینها یا به لحاظ سیاسی به آمریکا نزدیک هستند یا این که متحد آمریکا در مبارزه علیه تروریسم به شمار می‌روند. گاهی مواقع به طور خیلی موثر برای دوری از تنش‌های دیپلماتیک و همکاری در حوزه‌های خیلی مهم از گنجانده شدن نام این کشورها در فهرست کشورهای حامی تروریسم خودداری می‌شود. البته دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این سیاست در مبارزه با تروریسم موفقیتی به دست خواهد آورد. این سیاست ضدتروریستی کاملا غیرعقلایی و احمقانه است و تنها به شعله‌ورتر شدن خشم علیه آمریکا منجر خواهد شد.

البته سیاست ترامپ در حوزه سیاست خارجی و خاورمیانه هم تناقضات فراوانی دارد و اظهاراتش غیرقابل تطبیق است. در کل سیاست‌های او در مناسبات بین‌الملل، مسأله‌ساز است.

حسین ایبیش/ پژوهشگر ارشد موسسه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در واشنگتن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها