مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان خبر داد

بیش از 12 هزار پناهنده و مهاجر در خوزستان

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: بیش از 12 هزار پناهنده و مهاجر، بیش از 3000 کارشناس خارجی دارای اقامت و بیش از 400 هزار نفر از اتباع خارجی در سال به صورت گردشگر سیاحتی و زیارتی در استان خوزستان تردد می‌کنند.
کد خبر: ۹۹۵۹۱۴

حمید سیلاوی اظهار کرد: اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی در هر کشوری مستلزم رعایت قوانین و مقررات همان کشور است. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به تمامی تعهدات بین‌المللی مصوب در سازمان ملل متحد در جهت اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی پایبند و متعهد است و نمونه بارز آن که بارها طبق اظهارات مسئولان کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام شده این است که ایران بخوبی و حتی بیش از تعهدات خود پایبند به تعهدات کنوانسیون 1951 و پروتکل الحاقی سال 1967 در مورد وضعیت پناهندگی بوده و در این زمینه به عنوان سرآمد و الگویی برای سایر کشورها تعیین شده است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان با اشاره به برخی از اسناد مهم بین‌المللی در این زمینه افزود: جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت پناهندگان اتباع خارجی برابر کنوانسیون 1951 و پروتکل 1967 سازمان ملل متحد، در خصوص دیپلمات های خارجی بر اساس مفاد کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک مصوب 1961 و در خصوص اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی نیز بر اساس مقاوله‌نامه و توصیه‌نامه تکمیلی سازمان بین‌المللی کار (ILO) عمل می‌کند.

وی ادامه داد: لذا جمهوری اسلامی ایران بر این اساس و برابر تعهدات بین‌المللی، قوانین و مقررات داخلی تعیین کرده و مطابق احکام و دستورات شرع اسلام و نیز کنوانسیون‌های بین المللی برای اتباع خارجی تعیین تکلیف کرده است.

سیلاوی گفت: در داخل کشورمان قوانین ورود و خروج، اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی شفاف و اجرایی است. در خصوص ورود و اقامت اتباع خارجه، « قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران مصوب سال 19/2/1310 و اصلاحیه های بعدی آن» چگونگی امر را مشخص کرده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان عنوان کرد: همچنین آیین‌نامه پناهندگان مصوب 25/9/1342 و اصلاحات بعدی آن و نیز آیین‌نامه اجرایی قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه مصوب 12/3/1352 هیات وزیران با اصلاحات بعدی و سایر قوانین و آیین‌نامه‌ها در این زمینه تعیین شده است. در خصوص دیپلمات‌های خارجی نیز قانون کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی مصوب 24 آوریل 1963 که در تاریخ 4/12/1353 به تصویب مجلس شورای ملی(مجلس شورای اسلامی) رسید و همچنین قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب 28/1/1364 و سایر قوانین و آیین‌نامه تعیین شده است.

وی افزود: در خصوص اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی نیز عملکرد طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه سازمان بین‌المللی کار اعلامیه فیلادلفیا، مربوط به هدف‌ها و مقاصد سازمان بین‌المللی کار کنوانسیون بین‌المللی حمایت از حقوق تمام کارگران مهاجر و خانواده آنها صورت می‌گیرد.

سیلاوی اظهار کرد: اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی باید تحت شرایطی و مطابق قوانین باشد. در این راستا قانونگذار تاکید دارد آن عده از اتباع خارجی می‌توانند از حق کار در کشور برخوردار باشند که به صورت مجاز و قانونی وارد کشور شده باشند و افرادی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند به هیچ عنوان نباید به کار گرفته شوند و در صورت سرپیچی از قانون کارفرما به مجازات محکوم خواهد شد.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: اتباع خارجی در ایران برای اشتغال باید دارای روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه باشند. در این میان اتباع خارجی‌ای که منحصرا در خدمت ماموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی هستند، با تایید وزارت امور خارجه، کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت امور خارجه، خبر نگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات خارجی به شرط توافق متقابل و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از داشتن روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار برخوردار هستند.

وی ادامه داد: قانون اشتغال اتباع بیگانه در ایران مشتمل بر 10 ماده و 3 تبصره چگونگی به کارگیری و اشتغال اتباع خارجی را مشخص کرده است. ماده 129 این قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده که نسبت به تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به اشتغال اتباع بیگانه از جمله نحوه صدور، تمدید، تجدید و لغو پروانه کار و نیز شرایط انتخاب اعضای هیات فنی اشتغال اتباع بیگانه مذکور در ماده 12 اقدام نموده و این قانون را به تصویب هیات محترم وزیران برساند که در حال حاضر این امر مورد تصویب قرار گرفته و هم‌اکنون علاوه بر هیات مرکزی در وزارت مذکور در 31 استان نیز این هیات‌ها در حال فعالیت هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها