مقدمه‌ای برای اجرای سیاست‌های ترامپ

ترامپ با ورود به کاخ سفید، کم‌کم سکان امور را به دست گرفته و در حال اجرایی کردن برخی سیاست‌ های اعلامی خود در دوران تبلیغات انتخاباتی است‌؛ سیاست‌هایی که کاملا ناسیونالیستی بوده و هدفی جز جداسازی ملت آمریکا، با نگاه اصلاح نژاد سیاسی در این کشور ندارد.
کد خبر: ۹۹۵۲۲۹
مقدمه‌ای برای اجرای سیاست‌های ترامپ

بر مبنای این نگاه، رئیس‌جمهور جدید آمریکا تصمیم گرفته با دو دستور اساسی شامل ایجاد دیوار بین مکزیک و آمریکا و ممنوعیت و تعلیق یک ماهه ورود اتباع چند کشور بخصوص ایران به آمریکا، به اجرای بخش‌هایی از سیاست‌های خود بپردازد.

ترامپ تاکید دارد که اگر اتباع کشوری در آمریکا مشکل ایجاد کنند برای ورود آنان به آمریکا باید مشکل ایجاد شود که این دستور را باید یک بازی دانست که در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

هدف رئیس‌جمهور جدید آمریکا از اصلاح نژاد سیاسی در داخل آمریکا تا حد زیادی به حاکم شدن «آمریکا گرایی» باز می‌گردد و این تصمیم مقدمه سایر رفتارهایی است که در آینده می‌تواند فرصت‌ها در حوزه‌های کار، اشتغال، سرمایه‌گذاری و... را تنها برای آمریکایی‌ها اولویت قرار دهد.

اما در مورد ممنوعیت صدور ویزا برای چند کشور از جمله ایران باید تاکید کرد که این تصمیمات، مقدمه‌ای برای سایر اقدامات رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهد بود. البته نباید از یاد ببریم که اتباع ایرانی هیچ تناسبی با اتباع دیگر کشورها که نامشان در فهرست ترامپ برده شده، ندارند و دیگر کشورهای نام برده شده از مولفه‌های ناامنی و نا امن‌سازی طی مدت‌ها برخوردار هستند.

در این بخش می‌توان گفت که برخی کشورها حق دارند از ورود اتباع کشورهای خطرناک به کشورشان جلوگیری کنند اما در مورد ایران، موضوع متفاوت است چرا که ایران کشور امنی بوده و اتباع شروری ندارد.

آمریکایی‌ها از سال 2001 میلادی تاکنون به مناطقی که جزئی از عمق استراتژیک ایران بودند لشکرکشی کرده و دستشان به خون بسیاری از مردم آلوده شده اما هیچ آمریکایی در این مدت به دست هیچ ایرانی، کشته نشده است.

ایرانیان جمعیت ناامن‌سازی نیستند ولی هدف ترامپ این است که در شرایطی که گشایشی صورت گرفته تا مسیر مناسبات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران با سایر کشورها، ‌بعد از برجام هموار شود،‌ موانعی را ایجاد کند که تمامی مزایای ایجاد شده را زیر سوال ببرد.

در گزارش چهارم آقای ظریف، وزیر امور خارجه در مورد برجام تاکید شده که مناسبات تجاری ایران و آمریکا چیزی حدود 110 درصد افزایش یافته و 67 میلیون دلار صادرات ایران به آمریکا برقرار شده که هر چند این رقم خیلی بالا نیست ولی همین افزایش مناسبات بعد از انقلاب بی‌سابقه است. لذا ترامپ سعی می‌کند در شرایطی که ایرانیان مقیم آمریکا چیزی حدود هزار میلیارد دلار سرمایه دارند و با توجه به شرایط برجام قصد سرمایه‌گذاری در کشور مادری خود را دارند، این ارتباط را منقطع کند.

در مورد برجام نیز هدف ترامپ این است زیر تعهداتی بزند که آمریکا با دیگر کشورها داشته و بنابراین عهدشکنی وی فقط شامل برجام نخواهد بود همان‌طور که وی اعلام کرده چین نیز باید موافقتنامه‌های تجاری با آمریکا را مورد بازنگری قرار دهد و در مورد ناتو، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی و حتی ژاپن بازنگری در روابط را جزو اولویت خود می‌داند.

ترامپ، نماینده نسلی از آمریکایی‌هایی است که معتقدند آمریکا باید معاهدات خود را بر هم بزند تا بخشی از انحصار قدرت خود را بازیابد. البته اکنون این فرصت در دنیا ایجاد شده که جمهوری اسلامی ایران در شرایط عهدشکنی ترامپ، با بقیه دنیا مطابق منافع ملی خود اقدام کند.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - استاد دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها