متفاوت باشید

فرهنگ خواستگاری

در این قسمت از مطالب متفاوت باشید به موضوع فرهنگ خواستگاری اشاره می شود.
کد خبر: ۹۹۴۸۶۶
فرهنگ خواستگاری

به گزارش جام جم آنلاین، ازدواج یک سنت الهی است که در هر قوم و ملیتی با آداب و رسوم خود انجام می‌شود. در واقع وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند مکمل همدیگر می‌شوند تا با هم در زیر یک سقف پیمان زناشویی بسته و زندگی را شروع کنند. اما خواستگاری که اولین گام ازدواج است، آداب اصلی و اساسی دارد که صرف‌نظر از سنت‌ها و رسوم هر قوم یا هر منطقه، در تمام خواستگاری‌ها حاکمیت می‌کند.

در جای جای کشور ما رسم بر این است که در مرحله اول خواستگاری، دید و بازدید از طرف خانواده عروس و داماد انجام شود. البته در قدیم خواستگاری‌ها به نوعی از طرف فامیل، همسایه، دوستان یا آشنایان صورت می‌گرفت، اما امروزه شرایط فرق کرده و علم و فناوری هم در خواستگاری‌ها تاثیر‌گذار بوده است. لذا در اینجا می‌خواهیم به چند نکته در بهبود فرهنگ خواستگاری اشاره کنیم:

اول این‌که خیلی با تجملات به خواستگاری نرویم و همین‌طور خیلی هم تجملاتی پذیرایی نکنیم، به عبارتی چه خوب است که اولین دید و بازدید خواستگاری با یک گل ساده و پذیرایی معمولی شروع شود.

دوم این‌که شرایط امروزی اقتضا می‌کند که داماد حتما در مراسم خواستگاری حضور داشته باشد و بعد از کمی آشنایی، دختر و پسر باهم صحبت کنند و خواسته‌های همدیگر را برای شروع یک زندگی بدون خجالت در میان بگذارند.

سوم این‌که چه خوب است که بزرگان مسائل را خیلی ساده و منطقی و به دور از حواشی معمول، حل کنند. خیلی زیباست که بزرگ‌ترهای خانواده همدیگر را و بخصوص جوانان را در مسائل کمبود مالی و شروع اول زندگی درک کنند، زیرا آنها نیاز به حمایت دارند و نباید زندگی دو جوان را با مسائل غیر معقولانه اعم از مهریه کلان، جهیزیه سنگین و عروسی تجملاتی که تاثیری در خوشبختی زوج آینده هم ندارد، به بازی گرفت.

چهارم این‌که متاسفانه چشم و همچشمی‌های امروزی، نفس ازدواج ساده را زیر سوال برده و ازدواج جوانان را با چالش و مشکلات بسیاری همراه ساخته است. بیاید ریشه‌های غلط و نادرستی که باعث خدشه‌دار شدن فرهنگ اصیل ازدواج ایرانی شده و فرهنگ و سنت‌های آن را کمرنگ کرده، از میان برداریم و با عقل و منطق و خوش‌نیتی درسایه توکل به خدای بزرگ، دست فرزندانمان را در دست یکدیگر گذارده تا با حمایت و کمک به آنها موجب خوشبختی‌شان شویم.

اعظم سادات سیدبرقی - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
احمد رضا طیبی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
۰
۱
منبع .بر اساس چه تحقیق و پژوهشی جامعه شناسی هست .
یا فقط صرفا یك دلنوشته هستش؟؟؟
وقتی چیزی رو می خوایم منتشر كنیم و چاپ باید اعتبار داشته باشه
سلام
-
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
عزیز بزرگوار. مطالب هر هفته متفاوت باشید ضمیمه چمدان، منابع اصلیش رفتارهای اجتماعی و فرهنگی است كه هر روز در میان ما آدمها و اعضای خانواده و دوستان، آشنایان اتفاق می افتد . لذا ما سعی داریم از طریق رسانه، آموزشهای فرهنگی و سالم را به مردم خودمان اطلاع رسانی كنیم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها