افزایش همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو همکاری‌ها با تهران و آنکارا را برای کمک به حل سیاسی بحران سوریه افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۹۴۶۵۶

به گزارش ایرنا، لاوروف در جلسه علنی دومای روسیه اظهار کرد: با هماهنگی اقدام‌ها در مرحله اول حلب از کنترل افراط‌گرایان خارج و نظام آتش‌بس براساس توافق 29 ماه دسامبر سال 2016 در سوریه برقرار شد. لاوروف گفت: مبارزه موثر با تروریسم بدون تثبیت اوضاع خاورمیانه و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها در این منطقه ممکن نیست.

قدردانی نماینده سازمان ملل

در همین حال استفان دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با انتشار بیانیه‌ای از ایران، ترکیه و روسیه به‌خاطر برگزاری گفت‌وگو‌های آستانه و عزم راسخ این کشورها در حفظ و ادامه آتش‌بس سوریه و فراهم کردن زمینه مذاکرات صلح ژنو قدردانی کرد.

وی همچنین ضمن تشکر از نمایندگان دو طرف درگیر در سوریه، موافقت آنها را برای شرکت در گفت‌وگوهای آستانه پایتخت قزاقستان نشانه‌ای از شهامت و اراده سیاسی هر دو طرف خواند و از کشورهای ایران، ترکیه و روسیه نیز به عنوان بانیان و برگزارکنندگان گفت‌وگو‌های آستانه و عزم این کشورها در بهره‌گیری از دستاوردهای ماه گذشته و قبول مسئولیت تضمین آتش‌بس سوریه قدردانی کرد.دی‌میستورا با اشاره به بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه که به وسیله وزیر خارجه قزاقستان قرائت شد، تاکید کرد که نخستین اولویت شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگوها دستیابی به آتش‌بس برای ایجاد امید در میان مردم سوریه است.

وی به ایجاد ساز و کارهای سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای نظارت و اطمینان از برقراری آتش‌بس در سوریه را قدمی محکم در راستای اجرای قطعنامه 2236 شورای امنیت سازمان ملل خواند و بر آمادگی سازمان ملل در کمک به تداوم این آتش‌بس و برگزاری موفقیت‌آمیز گفت‌وگو‌های ژنو تاکید کرد.استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برقراری و تداوم آتش‌بس را کمک بزرگی در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تروریسم دانست و افزود: تلاش برای ادامه موفقیت‌آمیز آتش‌بس در سوریه، زمینه مساعدی را برای انجام گفت‌وگو‌های صلح ژنو که به میزبانی این نهاد بین‌المللی برگزار می‌شود، فراهم خواهد کرد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از همگرایی ایران، روسیه و ترکیه با هدف ایجاد یک ساز و کار موثر برای برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها