معاون وزیر نفت با بیان این که گازرسانی به شهرهای شمالی مشکلی ندارد، گفت: از ترکمن گاز ترکمنستان به دلیل قطع صادرات شکایت می‌کنیم.
کد خبر: ۹۹۴۲۴۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا عراقی در نشست خبری افزود: برخلاف صورتجلسه‌ای که در روزهای پایانی سال 2016 میلادی بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ترکمنستان امضاء شده بود، در نخستین روز سال2017 میلادی، ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد. وی گفت: بدهی ایران به ترکمنستان به وام با سود 5درصد تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که ترکمنستان با وجود ادعای اختلاف حساب، صادرات گاز را به ایران قطع کرده است، تصریح کرد: ترکمن‌ها تاکنون حاضر به انجام مذاکره و شفاف‌سازی در مورد حجم و میزان اختلاف حساب با شرکت ملی گاز ایران نشده و برخلاف مفاد قراردادی، صادرات گاز را قطع کرده ‌اند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که هم اکنون به‌رغم توقف واردات گاز از ترکمنستان گاز هیچ شهر و روستایی متوقف نشده است، گفت: برای ترکمنستان یک فرصت زمان‌بندی تعیین کرده‌ایم و در صورتی که در مدت تعیین شده نسبت به آغاز مذاکرات و شفاف‌سازی حساب و کتاب و اختلافات مالی بین دو طرف اقدام نکند، قطعا ایران به داوری بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به روزانه حدود شش میلیون مترمکعب سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران تاکید کرد: هرچند ترکمن‌ها گاز صادراتی ایران را متوقف کرده‌اند، اما فعلا برنامه‌ای برای توقف سوآپ گاز از این کشور همسایه نداریم. وی با یادآوری این که مراحل داوری گازی از شرکت ترکمن گاز آغاز شده است، یادآور شد: ایران آماده آغاز مذاکرات با ترکمنستان است.

عراقی در پایان با بیان این که پیشتر با توافق دو کشور بخشی از بدهی‌های گازی ایران به ترکمنستان به وام تبدیل شده بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق مقرر شد حدود 5 درصد سود وام به ترکمنستان پرداخت شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین گفت: در دو سال اخیر یکی از اهداف بزرگ شرکت ملی گاز که گازرسانی به شهرها و روستاها بود به سرانجام رسیده و 3000 روستا به شبکه گازرسانی متصل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها