به گزار ش خبرنگار جام جم آنلاین ، درنشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ،بخش خصوصی با تقدیر از محمد جواد ظریف ، فضای ایجاد شده بعد از برجام را برای حل مسائلی که در دوران تحریم با آن دست به گریبان بودند بسیار راهگشا دانسته و خواستار آن شدند که برخی از مسائل باقی مانده درارتباط با مسائل بانکی و همچنین لزوم ایجاد تعامل مناسب تر با کشورهای جهان از طریق سفارتخانه ها از سوی وزارت امور خارجه پیگیری شود.
برجام و رفع موانع تجاری
محمدجواد ظریف در پایان این نشست با اشاره به اینکه رویکرد برجام در واقع رفع موانع کشور بوده است، گفت: ایجاد این موانع در مسیر تجارت و توسعه ایران چندین سال طول کشیده و طبیعی است رفع موانعی که در سال های دهه ۸۰ ایجاد شد، یکباره حل نخواهد شد و به مرور می توان به شرایط قبل از تحریم بازگشت .
ظریف با تاکید بر اینکه آنها با برنامه ریزی تحریم ها را اعمال کردند، اظهار داشت: اگر به تعاملات بانکی نگاه کنیم. از سال ۸۹ و ۹۰ ایران ۶۷۰ کارگزاری داشت که این روند به صورت تدریجی کاهش یافته و به ۵۰ کارگزاری رسیده است، بنابراین زمان می برد دوباره به حالت ابتدایی بازگردیم.
وزیر امور خارجه با اعلام اینکه تحریم ها به صورت تدریجی برای کشور اتفاق افتاد و کشور را از امکاناتی محروم کرد، گفت: با توجه به بحران مالی که در دنیا رخ داد خیلی از بانکهای دنیا مقرراتی را اعمال کردند که ما به دلیل تحریم ها از این تحولات عقب مانده ایم. بنابراین در طول این مدت دنیا متوقف نبود و به حرکت خود ادامه داد و طبیعی است که با برداشته شدن تحریم های بانکی زمان می برد که نظام بانکی ما هم مطابق با این استاندارد ها خودش را تطبیق دهد .
وی با اشاره به اینکه حتی اگر به خاطر داشته باشید وقتی اتحادیه اروپا قصد داشت تحریم نفتی را اعمال کند شش ماه به خودش فرصت داد، گفت: ما به اشتباه تصور کردیم این شش ماه فرصت را به ما داده است در حالی به خودش این فرصت را داد که بتواند از مسیر های دیگر این نفت را خریداری و از افزایش قیمت جلوگیری کند .
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه به همین دلیل با شروع تحریم ها شاهد کاهش قیمت نفت بودیم ، افزود: حتی ایالات متحده وقتی تحریم های نفتی ایران را اعمال کرد سایر کشورها را موظف کرد تا هر شش ماه ۲۰ درصد از خرید نفت را کم کنند .
وی افزود: ما به ناگهان با همه این مشکلات رو به رو شدیم ضمن آنکه قبل از تحریم ها هم اینگونه نبود که کشور ما با مشکلی رو به رو نباشد .در واقع تحریم یوترن و همینطور تحریم داماتو به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی مربوط می شود .
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در همان زمان ما علیه ایالت متحده در دادگاه لاهه شکایت کردیم، گفت: برجام توانست این موانع را رفع کند .
وی با تاکید بر اینکه تحریم ها بیش از آنکه مقررات باشند، ایجاد یک فضاست، گفت: اولین نکته این است که برجام توانست فضای روانی جهان را در مورد ایران آرام کند. به همین دلیل بدخواهان ایران در خارج از کشور تلاش می کنند نگذارند این آرامش در فضا ایجاد شود.
ظریف ادامه داد: وقتی سناتور جمهوری خواه به رهبران ایران نامه می نویسد که به اوباما اعتماد نکنید دلش برای ما نسوخته است بلکه می خواهد این پیام را به دنیا بدهد که همچنان با وجود برجام فضای روانی خوبی برای ایران نیست.
وی با اشاره به استفاده از جمله هزینه حیثیتی کار با ایران گفت: استفاده از این جمله در میان آنها به این معناست که موضوع فقط قوانین نیست و همکاری با ایران حیثیت آنها را خراب می کند.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وظیفه ما به عنوان کارگزاران و شما به عنوان کارآفرینان این است که مراقب باشید تا برجام تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرد، گفت: این به مقداری تلاش و ریسک پذیری نیاز دارد من خصوصیت ریسک پذیری ندارم و اگر داشتم در کسب و کار خانوادگی می ماندم .
مسوولیت سنگین بخش خصوصی
ظریف با اشاره به اینکه بار سنگینی بر دوش بخش خصوصی است، اظهار داشت: همانطور که بخش خصوصی بیشترین منفعت را از برجام می برد، بیشترین هزینه هم بر عهده بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه گاهی آقایان زنگنه و آخوندی از من تشکر می کنند که زمینه افزایش فروش نفت و خرید هواپیما را فراهم کردم، گفت: من به آنها گفتم که من از شما متشکرم زیرا با اقدام خود باعث شدید برجام حفظ شود.
ظریف با اشاره به تاثیر اسنپ بک در توافق برجام گفت: اسنپ بک به معنی ضعف برجام نیست بلکه به معنای ادامه آن است و این نشان می دهد که ما هیچ کدام به هم اعتماد نداریم.
ظریف با بیان اینکه آورده ما در برجام، برنامه هسته ای و آورده آنها، تحریم ها بود، گفت: ما برای آنکه برنامه هسته ای را برگردانیم نیاز به اجازه آنها نداریم و زمانی که ایران به جمع بندی برسد که ضمانتی برای این توافق وجود ندارد دوباره می تواند برگردد.
ظریف با تاکید بر اینکه ما می خواهیم در خدمت توسعه باشیم اما ابزار کامل در اختیار نداریم، گفت: ما قائم مقام وزیر امور خارجه را مسئول اقتصادی قرار دادیم و به سفارتخانه ها هم گفتیم که بر اساس کار اقتصادی به شما نمره می دهیم و به آنها دستور دادیم در سفارتخانه ها باید بر روی بخش خصوصی باز باشد.
انتقاد به پدیده وقت فروشی
وی با اشاره به اینکه پیشنهادات بخش خصوصی را قبول دارم، گفت: ما یک سازمان سیاسی امنیتی بودیم و سیاست خارجی ما از این وزارتخانه یک سازمان سیاسی امنیتی ساخته بود اما از ابتدای دولت یازدهم ما گفتیم که سیاست خارجی باید برای توسعه کشور باشد نه هزینه ای برای آن.
ظریف با تاکید بر اینکه ما می خواهیم در خدمت توسعه باشیم اما ابزار کامل در اختیار نداریم، گفت: ما قائم مقام وزیر امور خارجه را مسئول اقتصادی قرار دادیم و به سفارتخانه ها هم گفتیم که بر اساس کار اقتصادی به شما نمره می دهیم و به آنها دستور دادیم که در سفارتخانه ها باید بر روی بخش خصوصی باز باشد.
وی با توجه به اینکه توجه ما به فساد مالی بسیار سنگین است، گفت: یکی از اقدامات ما ایجاد یک بانک اطلاعاتی است و تلاش کردم که امکانات دنیا را شناسایی کنیم اما همزمان نیاز داریم که ارتباط بیشتری با شما داشته باشیم.
ظریف به اعزام وابسته های بازرگانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه حاضریم همه جوره همکاری کنیم و در مورد صدور روادید ما بر سر یک دوراهی هستیم زیرا از یک سمت به ما برای افزایش توریست فشار می آورند و از سوی دیگر ما اصرار داریم تا طرف های مقابل هم باید محدودیت های روادیدی را بردارند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: از اولویت های ما در سفرهای خارجی لغو رواید برای توریست های گروهی و بازرگانان است متاسفانه در بسیاری از موارد طرف مقابل به ما تسهیلات نمی دهد اما اگر بخواهیم عمل متقابل کنیم با مشکلات مختلفی رو به رو می شویم زیرا صنعت توریسم هم نیاز به توسعه دارد.
وی با اشاره به موضوع خرید و فروش وقت ها در سفارتخانه های فعال در ایران گفت: ما در این خصوص انتقاداتی را به سفارتخانه ها منتقل کردیم که آنها باید به ایرانیان احترام بگذارند و در این زمینه نیز با نیروی انتظامی نیز همکاری ها را شروع کردیم اما از هموطنان خودمان در سفارتخانه های خارجی در ایران تقاضا داریم که احترام به حقوق هموطنان را فراموش نکنند و بدانند توهین به هموطن توهین به خودشان و کشور است و همگی باید این را درک کنند.
ظریف در خصوص موضوع فرش اظهار داشت: فرش نیز مانند هواپیما است و از تعهدات بیرونی برجام بود که در داخل برجام مطرح شد در مورد بازگشت فرش های ایرانی از آمریکا مدتی بحث کردیم و به ما گفتند که مورد به مورد به آن مجوز می دهند اگر این اقدام انجام نشده ما آن را پیگیری می کنیم.
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: