بازنشستگی پیش از موعد زنان نیامده، محل اختلاف شد

معاون اموراقتصادی و برنامه‌ریزی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد بانوان با 20سال سابقه کار گفت: این قانون با نیت خیرخواهانه حمایت از بانوان صورت گرفته اما آسیبی بزرگ به بانوان شاغل و بازار کار خواهد زد.
کد خبر: ۹۹۱۸۶۹

حجت‌الله میرزایی درگفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان این‌که جمعیت شاغل کشور 22 میلیون نفر است که از این تعداد 14 درصد معادل سه میلیون نفر زنان هستند، افزود: با اجرای این قانون در عمل یک‌سوم زنان شاغل از بازارکار خارج می‌شوند و این بازار و نظام اداری و سازمان‌های کشور به نظامی کاملا مردانه تبدیل می‌شود و حداقل زمینه برای مشارکت زنان در بنگاه‌های اقتصادی، اجتماعی و سازمان‌های اداری از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی برای جذب نیروی جایگزین به علت محدودیت‌ها و ملاحظات در دستگاه‌ها مردان جایگزین آنها می‌شوند و این به معنی صدمه دیدن زنان توانمند است.

میرزایی معایب دیگر این قانون را آسیب به صندوق‌های بازنشستگی دانست و گفت: در 40 سال گذشته این صندوق‌ها با 30 مصوبه دچار آسیب جدی شده‌اند و امروز به مرز بحران رسیده‌اند به گونه‌ای که بخشی از آنها کسری مالی زیادی دارند که دولت آن را تامین و بار مالی‌اش را تحمل می‌کند.

وی افزود: این قانون تیری خلاص بر پیکر نحیف صندوق‌های بازنشستگی می‌زند چون این صندوق‌ها توان اجرای آن را نخواهند داشت. از سوی دیگر محل تامین منابع و بار مالی آن مشخص نشده و امیدواریم شورای نگهبان با این استدلال آن را رد کند، در غیر این صورت ادامه حیات صندوق‌ها غیرممکن خواهد شد.

با این حال رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اظهارات گفت: بازنشستگی پیش ازموعد زنان اختیاری است و بارمالی آن در درازمدت و با توجه به بهره‌وری بیشتر،‌ جبران می‌شود.

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اگر مجلس این ماده را مصوب کرده به این معنی نیست که بلافاصله خیل عظیمی از زنان برای بازنشستگی می‌آیند و بار مالی ایجاد می‌شود بلکه ما فقط تسهیلاتی برای زنانی که احساس می‌کنند توان ادامه کار ندارند ایجاد کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها