اولین سامانه پیش‌بینی گـرد و غبـار کشور در خوزستان

خوزستان یکی از آلوده‌ترین آسمان‌های کشور را دارد که بخش عمده‌ای از این آلودگی زیر سر ریزگردهایی است که به یکباره و در حجمی وسیع از کانون‌های داخلی و خارجی بلند شده و هوای خوزستان را تیره و تار می‌کند و مردم را گرفتار. در چنین شرایطی پیش‌بینی زودهنگام فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و هجوم آن به سمت مراکز جمعیتی می‌تواند در پیشگیری از پیامدهای تلخ آن موثر باشد؛ امری که اتفاقا با راه‌اندازی مرکز ملی پایش، پیش‌بینی و هشدار گردوخاک در خوزستان طی روزهای گذشته محقق شده است.
کد خبر: ۹۹۱۷۸۵

به گزارش جام‌جم، براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، شهر اهواز در استان خوزستان یکی از ده شهر آلوده جهان شناخته شده است، گرچه بدون ارائه گزارش این سازمان، و تنها براساس مشاهدات، تصاویر و اخباری که در بیشتر اوقات سال از هوای این استان داریم و آمار صدها و گاه هزاران نفری مراجعات شهروندان اهوازی به مراکز درمانی به دلیل تنگی نفس هم پیش‌بینی چنین مرتبه‌ای از آلودگی برای این شهر امکان‌پذیر بود.

آلودگی هوای اهواز و سایر شهرهای خوزستان دلایل متعددی دارد؛ از دود پالایشگاه‌ها و مراکز نفتی و صنعتی متعدد گرفته تا گرد و غبارهایی که گاه از داخل استان، گاه کشورهای همسایه خارجی و گاه از هرسو این استان را دربرگرفته و امان نفس کشیدن را از مردمانش می‌گیرد. البته از سال گذشته و با همت دولت و سازمان محیط‌زیست و با تخصیص اعتبار، برنامه جامعی برای رفع بحران آلودگی هوا از طرق مختلف همچون مالچ‌پاشی، نهال‌کاری و غیرفعال‌سازی کانون‌های گرد و غبار تهیه و اجرایی شده، اما شاید تا رسیدن به نتایج این برنامه‌ها که معمولا زمانبر است، جای مرکز و سامانه‌ای که دست‌کم بتواند ورود گرد و غبار را پیش‌بینی و مردم و مسئولان را برای به‌کارگیری اقدامات پیشگیرانه یاری رساند، خالی بود که خوشبختانه این مرکز روز گذشته در خوزستان راه‌اندازی و افتتاح شد.

پیش‌بینی چند روزه

به گفته کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان، این مرکز می‌تواند پیش‌بینی چند روزه گرد و خاک کل کشور را ارائه دهد.

وی که در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان در استانداری این استان سخن می‌گفت، افزود: با توجه به زمان‌بر بودن راهکارهای مقابله با گرد و غبار، مرکز پایش می‌تواند برخی از مشکلات در این حوزه را پیش‌بینی و مرتفع کند.

به گفته بهادری، تصمیم برای راه‌اندازی مرکز پایش گرد و غبار کشور در این استان با توجه به برنامه‌های دولت و شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و با دستور استاندار خوزستان قرار است چهار دستگاه تلویزیون شهری برای نمایش وضعیت هوا در چهار میدان شهر اهواز راه‌اندازی شود.

فرامند هاشمی‌زاده، معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز در تشریح چگونگی عملکرد این مرکز به جام‌جم می‌گوید: علاوه بر کانون‌های خارجی، 14 کانون گرد و غبار در داخل استان وجود دارد که این مرکز می‌تواند ساعاتی قبل از برخاستن گرد و غبار از این کانون‌ها و رسیدن آن به شهر اهواز همه آنها را پیش‌بینی و اعلام کند.

هاشمی‌زاده می‌افزاید: مدت زمان لازم برای پیش‌بینی برخاستن و رسیدن گرد و غبار به داخل شهر اهواز بستگی به شدت و غلظت گرد و غبار دارد، با این حال این مرکز می‌تواند فعال شدن کانون‌های خارج از کشور را تا یکی دو روز قبل‌تر و کانون‌های داخلی را تا چند ساعت پیش از رسیدن به شهر پیش‌بینی و اعلام کند.

به گفته وی، این مرکز درواقع می‌تواند شدت و غلظت تمام ریزگردهای فعال‌شده به سمت خوزستان از هرسو و زمان رسیدن آنها به استان را پیش‌بینی و اعلام کند و دلیل راه‌اندازی آن در خوزستان به عنوان اولین استان کشور نیز شرایط بحرانی این استان به لحاظ آلودگی هوا بوده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به تشکیل کارگروه ملی گرد و غبار و تهیه برنامه جامعی برای مقابله با آلودگی هوا در این استان یادآور می‌شود: این برنامه شامل سه بخش؛ شناسایی کانون‌های گرد و غبار، اجرای طرح عملیاتی مقابله با این کانون‌ها از طرق مختلفی همچون نهال‌کاری و مالچ‌پاشی و درنهایت پیش‌بینی و بررسی نوع ریزگردها قبل از تشکیل برای کنترل آنها در محل شکل‌گیری است که با توجه به اعتبارات خوبی که در این خصوص از سوی دولت تخصیص داده شده، اجرای هر سه بخش آغاز شده و نتیجه آنها بستگی به نوع مدیریت این برنامه‌ها دارد.

حمایت از راهکارهای جدید مقابله با ریزگردها

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز دراین باره می‌گوید: در سال 93 کارگروه ملی گرد و غبار مصوباتی در خوزستان داشت که برای برخی از آنها اعتبار اختصاص یافت و برخی نیز اعتباری برای اجرا نداشتند که لازم است دستگاه‌های اجرایی گزارش تحقق این مصوبات را به کارگروه گرد و غبار استان ارائه دهند تا امکان پیگیری آنها وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به ارائه طرح‌های تحقیقاتی برای استفاده از روش‌های جدید در مقابله با گرد و غبار می‌افزاید: استان باید از این تحقیقات حمایت کند و زمین‌هایی نیز برای اجرای پایلوت آن در اختیار قرار گیرد تا بتوانیم برای کاهش این پدیده در استان گامی برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها