علائم ویروس سرماخوردگی به ویروس آنفلوآنزا بسیار نزدیک است، اما تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد. در این باره توضیح می‌دهید؟
کد خبر: ۹۸۷۲۴۳

تب سرماخوردگی، کمتر از آنفلوآنزا و آبریزش بینی در آن بیشتر است. عطسه‌های سرماخوردگی هم بیشتر است. تب آنفلوآنزا خیلی بالا و درد عمومی ناشی از ویروس آنفلوآنزا خیلی بیشتر است. آنفلوآنزا در کودکان، اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند و ویروس سرماخوردگی، کمتر این علائم را نشان می‌دهد.

طول مدت آنفلوآنزا بیش از هفت روز است و گاه 10 تا 12 روز طول می‌کشد و سرفه ناشی از آن ممکن است باقی بماند. با مبتلا شدن به ویروس آنفلوآنزا باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک، روند درمان و رژیم غذایی را تعیین می‌کند.

واکسن آنفلوآنزا به چه افرادی تزریق می‌شود؟

اولویت واکسن برای افراد آسیب‌پذیر است؛ مثلا افراد دیابتی، افرادی که نقص ایمنی دارند، افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، افرادی که عضو پیوندی دارند، بیماران کبدی، بیماران کلیوی، افراد چاق، افراد بالای 65 سال و زنان باردار.

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا، سبب بروز این بیماری می‌شود؟

خیر، افرادی که پس از تزریق واکسن دچار علائم سرماخوردگی می‌شوند، شاید ویروس را از قبل به طور نهفته در بدن خود داشته‌اند.

زمان ایمن‌سازی علیه آنفلوآنزا چه موقع است؟

نیمه دوم شهریور ماه تا اواخر پاییز، تزریق واکسن توصیه می‌شود. البته ایمن‌سازی افراد آسیب‌پذیر، هر سال حدود شهریور ماه توصیه می‌شود.

آیا شست‌و‌شوی مداوم حلق و بینی از بروز آنفلوآ نزا پیشگیری می‌کند؟

اگر این اقدام به شکل وسواس‌گونه انجام شود، ممکن است باعث افزایش ترشح در سینوس‌ها شود، اما اگر به اندازه کافی انجام شود، مفید است. بیشتر شستن دست‌ها را توصیه می‌کنیم، مخصوصا برای کسانی که مشکل تنفسی دارند.

آیا درمان با آنتی‌بیوتیک در موارد ابتلا به آنفلوآنزا جایی دارد؟

آنفلوآنزا جزو ویروس‌هایی است که داروی انتخابی خوبی دارد. فرد باید استراحت و اصول حفاظت فردی را نیز رعایت کند. پزشک ممکن است برای دردهای عمومی، مسکن ساده تجویز کند. خواهش من از مردم این است که از آمپول دگزامتازون و کورتونی استفاده نکنند.

آیا تاکنون موارد ابتلای انسان به ویروس آنفلوآنزای پرندگان را در کشور داشته‌ایم؟

خیر. قبلا ویروس این بیماری H5N1 بود و در حال حاضر، ویروس H5N8 است. در مرغداری‌ها، اصول حفاظتی رعایت می‌شود و در هر مرغداری که آلوده باشد، تیم بهداشتی به آن محل اعزام می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

دکتر محمود سروش

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها