کارگردان سریال «معمای شاه» که پنجشنبه‌شب گذشته در برنامه «شهر فرهنگ» شبکه خبر حضور یافته بود، درباره فعالیت خود در ژانر تاریخی تلویزیون گفت: من از دوران کودکی، تاریخ‌ معاصر ایران را دوست داشتم و نزدیک به 20 سال است که در این ژانر سریال می‌سازم.
کد خبر: ۹۸۷۱۳۵

به گزارش ایسنا، محمدرضا ورزی درباره میزان پژوهش و تحقیق در سریال معمای شاه، افزود: همه‌ تلاش ما این بود که از مستندات و واقعیت‌ها فاصله نگیریم و از اسناد بسیار و 150 عنوان کتاب برای سناریوی این فیلم استفاده کردیم و این کار زیر نظر موسی‌ فقیه حقانی، انجام گرفت.

وی با اشاره به روایت طولانی‌مدت این سریال عنوان کرد: بعد از گذشت 37 سال از انقلاب یک کار جدید را باید با پلانی کلی تجربه می‌کردیم. ما می‌توانیم هر دوره از سریال معمای شاه را به یک سریال جداگانه تبدیل کنیم. از روز اولی که شروع به نگارش این فیلمنامه کردیم، پیش‌بینی شد که هجمه‌ها و حمله‌های زیادی به این سریال شود. بسیاری از افراد در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی، موجی درست کردند تا خاندان پهلوی را تطهیر کنند، اما با وجود اسناد مختلف، این اتفاق نمی‌افتد. من با متهمان زیادی از جمله «عزت شاهی» نیز درباره دوره پهلوی صحبت کردم.

ورزی با بیان این‌که تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و تاریخی را از سریال حذف کرده است، گفت: تعداد قسمت‌های این سریال به ما اجازه نمی‌داد که تمام شخصیت‌های تاریخی و سیاسی را بیاوریم و باید از میان آنها انتخاب می‌کردیم. من از میان مبارزان انقلابی، مرتضی مطهری را انتخاب کردم به دلیل این‌که شخصیت مورد علاقه‌ام بود و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. طالقانی نیز یکی دیگر از شخصیت‌هایی بود که به مبارزات و زندگی شخصی او پرداختم.

این کارگردان با بیان این‌که ساختن سریال تاریخی کار سختی است، ادامه داد: تعدادی از شخصیت‌هایی که در این فیلم به آنها پرداخته شد در قید حیات هستند و واکنش‌هایی نسبت به نقش‌ خود در سریال داشتند. در این میان افرادی نیز بودند که نمی‌خواستند اشاره‌ای به شخصیت‌ آنها بشود. کارگردان سریال «تبریز در مه» با اشاره به نقدهایی که به معمای شاه شده است، گفت: نقدهای مثبت و منفی زیادی به سریال شد، اما باید بدانیم که نقد با تخریب متفاوت است و بیشتر نقدهای این سریال تخریب بود و حتی در فضای مجازی اهانت‌های بسیاری به ما شد. به عنوان مثال 20 سال پیش شخصی با من مشکل داشت و او با این‌که سریال را ندیده، به ما نقدهایی وارد کرد و گفت در این سریال هدف ما این بوده که شاه را همجنس باز نشان بدهیم در صورتی که ما چنین کاری نکردیم. فساد در دربار پهلوی بسیار زیاد بوده است و ما تلویزیون ایران را به قدری شریف و نجیب می‌دانیم که نمی‌توانیم این فسادها را نشان دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها