زباله‌های تولید شده از مصارف خانگی، شبیه هم نیستند و انواع مختلف دارند. برخی زباله‌ها خشک هستند. بسته‌بندی مواد غذایی، کاغذ، دستمال، کیسه نایلون، ظروف یکبار مصرف و هر چیزی که تراوش آبکی نداشته باشد، در این گروه قرار می‌گیرد که باید جداگانه جمع‌آوری شوند و به چرخه بازیافت بروند.
کد خبر: ۹۸۶۵۱۴

در مقابل، برخی زباله‌ها تر هستند یعنی حاوی شیرابه بوده، در صورت ماندگاری طولانی‌مدت در خانه، موجب بوی تعفن و انتشار میکروب‌های بیماریزا می‌شوند. پسماند ناشی از مواد غذایی، پوست میوه‌ها و بقایای گندیده و غیرقابل مصرف سبزیجات در این گروه قرار دارند و باید هرچه سریع‌تر به سطل‌های زباله موجود در سطح شهر انتقال یابند تا بلافاصله برای انهدام آنها اقدام شود.

در میان زباله‌های تر و خشک، یک دسته زباله خطرناک هم هست و باید به یاد داشته باشیم این زباله‌ها با زباله‌های دیگر مخلوط نشوند.

پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی شامل قطعات رایانه، گوشی تلفن همراه مستعمل، لوح فشرده، انواع لامپ کم‌مصرف و پرمصرف سوخته، باطری مصرف‌شده و غیره در گروه پسماندهای پرخطر قرار دارند که به دلیل برخورداری از گازها و فلزات سنگین همچون کادمیوم و جیوه و سرب، ‌سمی هستند و قابلیت انفجار و اشتعال دارند و برای سلامت شهروندان زیان‌آورند. اگر این مواد در طبیعت رها شوند با سایر پسماندهای خانگی همچون باقیمانده میوه و سبزی و سایر مواد غذایی مخلوط و تبدیل به کمپوست می‌شوند و ضمن آلوده کردن آب و خاک با ورود به زنجیره غذایی، وارد بدن شده، موجب اختلال درکارکرد آنزیم‌ها، تخریب گلبول‌های قرمز، ایجاد فشارخون و بیمــاری‌های کلیوی می‌شوند.

کشورهای توسعه‌یافته و در راس آنها آمریکا، بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی هستند. اغلب این تجهیزات پس از مصرف به کشورهای جهان سوم ارسال می‌شوند که معمولا پس از مدتی به دلیل طول عمر کوتاه تجهیزات یا عدم ارتقای آنها باید دور ریخته شوند. متاسفانه بازیافت غیراصولی این زباله‌های خطرناک در کشورهای جهان سوم به آلودگی گسترده منجر شده است. بهترین اقدام، خرید تجهیزات دست اول است که قابل ارتقا باشند و بتوان عمر محصول را تا حد ممکن افزایش داد. در حال حاضر، بهترین راه کمک به طبیعت و محیط زیست این است که پسماندهای خطرناک از جمله قطعات رایانه و باطری‌های مستعمل و لامپ‌های کم‌مصرف بخصوص انواع لامپ مهتابی سوخته را به غرفه‌های بازیافت شهرداری تحویل دهیم تا دوباره به قطعات اصلی‌شان تفکیک و بازیافت شوند.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها