ترابردپذیری یک طرح ملی است برای این‌که اگر از خدمات اپراتور همراه خود به هر دلیلی راضی نیستید بدون این‌که شماره تماس خود را تعویض کنید، از خدمات اپراتور دیگری استفاده یا به اصطلاح به آن ترابرد کنید.
کد خبر: ۹۸۴۵۹۱

اکنون بیش از پنج ماه از آغاز این طرح می‌گذرد، ولی به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از کاربران با آن آشنا نیستند و همین مشکلاتی را به وجود آورده است. به‌عنوان مثال تصور کنید با یکی از دوستان خود که مانند شما از اپراتور همراه اول استفاده می‌کند، تماس گرفته‌اید و با تصور این‌که هزینه مکالمه شما درون شبکه‌ای حساب می‌شود با خیال راحت به مدت طولانی با او گفت‌وگو می‌کنید، غافل از این‌که او به اپراتور دیگری مثلا ایرانسل ترابرد کرده است و هزینه مکالمه شما برون شبکه‌ای خواهد بود. در چنین شرایطی از کجا باید بدانید مشترکی که با او تماس گرفته‌اید ترابرد کرده و هزینه مکالمه برون شبکه‌ای یا درون شبکه‌ای خواهد بود؟

ابتدای اجرای طرح ترابردپذیری از یک پیام صوتی برای اطلاع‌رسانی به تماس گیرنده استفاده می‌شد: «مشترک مورد نظر شما به اپراتور دیگری ترابرد کرده است. مبلغ مکالمه با ایشان به‌صورت برون شبکه محاسبه خواهد شد». اما این پیام دو مشکل اساسی داشت؛ یکی این‌که به‌دلیل طولانی بودن، ممکن بود مخاطب خسته شود و به آن گوش ندهد و دوم این‌که تنها به زبان فارسی پخش می‌شد و تماس گیرندگان خارجی از آن سر در نمی‌آوردند. این چالش‌ها باعث شد رگولاتوری به اپراتورهای موبایل اعلام کند قبل از پخش این پیام، از یک بوق خاص استفاده کنند تا مردم کم‌کم با این بوق آشنا شوند.

حدود یک ماه بعد، پیام طولانی و خسته‌کننده قبلی حذف شد و دو بوق کوتاه و منقطع و پیام صوتی کوتاه «هزینه تماس شما بین اپراتوری است» جای آن را گرفت. حال پیام صوتی کوتاه نیز کاملا حذف شده و فقط بوق یا همان آلارم ترابرد باقی مانده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز این بوق در میان کاربران جا نیفتاده و بسیاری با آن آشنایی ندارند. از طرفی ممکن است تماس گیرنده این بوق را که ابتدای تماس پخش می‌شود نشنود و با خیال راحت به هوای این‌که هزینه پرداخت مکالمه درون شبکه‌ای خواهد بود، صحبت خود را طولانی کند. همچنین اگر از بسته‌های تشویقی تماس‌های ارزان‌تر درون شبکه‌ای استفاده کنید، باید بدانید در صورت تماس با کسی که ترابرد کرده نمی‌توانید از بسته‌های تشویقی خود استفاده کنید، زیرا او در حال حاضر از خدمات اپراتور دیگری استفاده می‌کند که با اپراتور شما یکی نیست. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت هنوز ساز و کار درستی برای اطلاع‌رسانی به تماس گیرندگان درباره این‌که شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اند ترابرد کرده درنظر گرفته نشده و کاربران زیادی از چند و چون ترابردپذیری بی‌اطلاع هستند.

مائده گیوه چین - دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها